Inte direkt en hopptalang...

E

emelie_r

Hej!
Jag hoppas det finns nån klok och kunnig hästmänniska här som kan hjälpa mig med mitt problem! ;) Jag tränar en unghäst just nu, som är väldigt "grön" inom hoppning! Jag ser ingen potenial i hästen inom hoppningen, men i vilket fall som helst vill hans ägare att jag ska träna honom i hoppning! Han hoppar INGA hinder utan springer bara rätt igenom dem!

Han verkar inte vara rädd för några hinder alls, så jag är rädd att han ska skada sig så vi har än så länge tagit det väldigt lugnt och bara prövat några enstaka hinder, men det jag undrar är om det går att lära han att han ska över hindrena och inte igenom dem? :cool: Nån som har några bra tips och idéer?

Sv: Inte direkt en hopptalang...

Har du löshoppat något? Om inte så är det en ganska bra ide att han får hoppa för "egen maskin" så han hittar sin egen balans och avhopp och så vidare eller lägg upp några små skutt någonstans i skogen på ett bra ställe som en väg eller bra stig, de brukar tycka det är ganska roligt att hoppa i skogen och bjuder mer.
Hoppa inte högt i början bara , då kanske han tröttnar istället. ;)
Lycka till.

Jobba honom över bommar så han förstår att han ska lyfta fötterna Gärna genom longering.

Sen är det bra om man har murdelar som de kan få hoppa över efter bommarna. Muren, stock tunna el liknande just för att det är en enda stor del så att de inte behöver tänka så mkt. och dessutom svåra att springa igenom.

Bara för att hästen inte hoppar som en stjärna behver det inte betyda att den inte kan bli en riktigt hyffsad hopphäst.

Lycka till

Vet inte om jag törs sätta upp nåt bakom, risken ökar ju att han gör sig illa då! Förhoppingsvis kan han bli en helt ok hopphäst, men han är ändå snart 6 år, och vi har hållt på bra länge så det börjar kännas som om han aldrig kommer lära sig! :(

Löshoppning fungerar inte heller! Jag har hoppat lite diken i skogen, och de tar han sig med nöd och näpe över, så han kan ju i alla fall nånting!;)

du börjar ju naturligtvis med en murdel inte hela muren.

Den ska inte komma upp precis efter bommarna utan mera på andra sidan volten.

El leta upp ett dike att longera runt där han måste hoppa och förstärka avsprånget med ljud från longerpisken el liknande.

Självklart det förstod jag med! :p Men det lär ju fortfarande bli hårt när han river det även om det bara är en del av en mur, men det kanske bara är jag som är pjoskig! ;)

Hoppar du i trav eller galopp? Börja med att trava över cavaletti och travhoppa sedan när cavalettiarna fungerar. Springer han fortfarande igenom hindren kan du prova att ha en travbom eller en cavalettiserie framför hindret och att lägga till lite extra skänkel vid avsprånget utan att "överfalla". Håll hindren väldigt låga så att det inte blir jobbigt för hästen.

Jag hade inte använt mig av murdelar etc i det stadiet.

Jag hade hoppat sällan, just för att få hästen att börja tycka det är kul.
Hoppa ute i skogen/terrängen, över naturliga hinder. Det brukar kunna få dem att HOPPA. Att hoppa fasta hinder (låga!) är inte alls en dum idé. DÅ är han ju tvungen att hoppa, och inte springa rakt igenom.
Stockar, stenmurar mm är inbjudande att hoppa.
Det är bara att uppmuntra och beröm ordentligt när hästen väl HOPPAR :rofl:

Avstår från att tipsa om övningar då andra verkar bättre på det inom hopp. Men jag vill ändå säga: GE INTE UPP! Vi hade en lite arab på 154 som gjorde som din, han bara brakade igenom, ingen sjävbevarelse drift men en sommar när han var 8 år så bara lossna det. Tyvär dog han när han var tio men då kunde han hoppa 130 som ingenting. Han tyckte att han var kung och bara flög över. En del behöver mycket mer tid än andra... Lycka till!!!!

Som alltid när man har problem och hästen inte riktigt beter sig som den borde tycker jag att det vore en bra idé att låte en vet. eller kiropraktor kolla igenom hästen. Det är nog inte särskilt bekvämt för hästen att välja att braka igenom hindren, och då kanske man ska fråga sig varför den trots det väljer att göra det hellre än att hoppa.

Om den inte ens vill skutta över diken ute kan det vara något som hindrar den från att röra sig fritt. Kanske framknän, rygg eller stelhet i bakbenen gör att den inte vill hoppa?

jobba honom öber bommar, samt löshoppa honom ganska så mkt, du kan testa att ha mellan 2 hinder en bom nätr du lösdhoppasr, så hästen måste koncentrera sig och verkligen HOPPA för att inte snubbla, jag tränade så med min 3 åring, för att lära henne att inte bara springa, :) det har gått super bra

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka