Inte bra med hösilage till dräktiga ston?

Cornelia

Trådstartare
Fler än jag som har hört om detta? Att hösilage egentligen inte är så bra hästfoder, och att framförallt dräktiga ston ska äta vanligt hö i stället?

Sv: Inte bra med hösilage till dräktiga ston?

Be den som har berättat detta för dig att berätta varför, så är det lättare att bemöta det.

Det finns absolut inget som hindrar att man ger hösilage till dräktiga ston. Det har jag själv gjort de senaste 10 åren och jag har under den tiden haft dräktiga ston varje år, utan problem.

Nä, det är nog inte så att jag tror på allt jag hör.

Faktum är att jag för något år sedan läste en artikel om att ensilage/hösilage egentligen inte är optimalt för hästar, eftersom bakteriefloran är annorlunda. Det passar kor och deras matsmältningssystem bättre än hästarnas.

När jag i förra veckan pratade med en veterinär som sade just detta blev jag fundersam och tänkte slänga ut frågan här för att höra om andra har hört detsamma. Blev en lite naiv frågeställning kanske, men seriöst menad.

Jag har också utfodrat med hösilage i ett antal år nu, och har faktiskt haft mycket problem med mina dräktiga ston. Det har känts oförklarligt många gånger, jag har ofta funderat över om det har haft med utfodringen att göra.

Hmm att hästar äter ensilage kan jag väll kanske förstå för de e så blött mm. men hösilage e la ingen fara vad jag märkt. vi har fodrat med hösilage i över 10 år å aldirg haft några problem. alla stona har tagit sej på första försöket varje gång sammt fått friska föl.. så att de ej ska va bra tror jag ej på ett dugg

Det skulle alltså inte handla så mycket om att ensilaget är blött utan om hur de nyttiga bakterierna kan leva på stråna, om jag minns rätt.

Ingen mer som har hört om detta eller vill kommentera?

Jag tror en stor majoritet av Sveriges stuterier använder sig av hö/ensilage till sina dräktiga ston, jag kan räkna upp flera stycken som bedriver avel i STOR skala. Av dessa har jag inte hört att några har problem pga silaget. Så jag skulle kasta det där påståendet i papperskorgen.
Däremot gäller det ju med ensilage som med allt annat foder, att det ska vara bra tillverkat med god hygienisk kvalitet och tillräckligt med näring för den häst som ska äta det.

Jag blir nyfiken på vad för problem med dins dräktiga ston du haft eftersom du tror att de kan vara foderrelaterade?

Vi har två ston som i flera år blivit dräktiga men resorberat. Det ena så sent som för några veckor sedan. Även vet. tycker att det är konstigt att vi har haft sådana problem här (inte den vet. som pratade om hösilage), och när jag tänker tillbaka började problemen i samma veva som vi började fodra med silage. Vårt foder är analyserat och är av bra kvalitet.

Något som jag också har funderat över är om det kan handla om selenbrist. Mineralfodret innehåller selen, men kanske inte i tillräcklig mängd.

Det kan förstås vara så att ni har rätt, att jag är ute och cyklar, men har man haft dessa problem i sex år börjar man gripa efter halmstrån ...

Förstår att du verkligen letar orsaker! Men jag tror faktiskt inte att det ha med hösilaget att göra.

Jag var på HNS avelsseminarium i helgen och just grovfoder var på föredragslistan, ingen sa ngt om att hösilage eller ensilage på något vis skulle vara dåligt för dräktiga ston !

Cushing/PPID ger resorbering, dvs stoet blir dräktigt som vanligt men kan inte bära fram fölet.

Jag har faktiskt hört exakt samma som du!

Jag praktiserade med en veterinär i danmark som sa just det när vi besökte en gård där ett föl dött på vägen ut då det var för stort i förhållande till mamman. Han sa att andelen föl och kalvar som är för stora har ökat och han tyckte han "nuförtiden" mötte fler döda sådana just pga att de fastnat på vägen ut, de blir för stora helt enkelt. Det här var några år sedan, och han antydde att det hade o göra med hö/ensilage att göra. HUR sjutton det hängde ihop minns jag inte. Men antydan att döda föl/kalvar hade med ensilage/hösilage att göra var klar och tydlig trots att han snackade danska...

Men det hade ju inget med resorbering att göra iofs...

Det här är alltså bara en veterinärs egna åsikt, inget som jag påstår är sanning! Men jag har iaf hört det du frågar efter...

Men mitt sto kommer från och med någon vecka framöver börja äta hösilage och hon är dräktig 5mån nu...

Senast ändrad:

Ja, de flesta äter ju hösilage nuförtiden, jag har också utfodrat med det i många år och kommer kanske göra det till vårvintern igen. Men nu får de vanligt hö.

Kanske är det så att man vet för lite om vad som händer i hästarnas tarmsystem och därmed hela kroppen när de äter hösilage? Man har ju trots allt inte använt det till hästar under så lång tid, om man jämför med de hundratals år man har fodrat med hö ...

Jag vet inte, det finns säkert en massa forskning som visar att det är helt ofarligt för hästar. Men jag tyckte i alla fall att det var ett intressant ämne och värt att fundera lite kring.

Fast detta med för stora föl och kalvar för den delen tror jag har att gör med avelsmålen. Vi avlar numera på större och större hingstar med längre och längre ben. Detta medför förstås jobbigare förlossningar för stona och det blir vanligare med felställningar på benen eftersom de är så långa och ungarna ligger trångt i magen. Samma avlesmål med större djur bör finnas inom nötaveln, då större djur ger mer kött och därmed bättre avkastning. Så nej, jag tror inte att det har med hösilaget alls att göra.

Vi har två ston som i flera år blivit dräktiga men resorberat. Det ena så sent som för några veckor sedan. ...

Jag gissar på att dina ston har några bakterier i livmodern, som gör att de blir dräktiga, men inte klarar av att bära fram fostren.

Sen finns det massa andra anledningar, men då behöver man veta mer om hingstval, konstaterade dräktighetsdagar osv.

Det har konstaterats bakterier vid ett par tillfällen, men inte vid varje tillfälle. Men jag är också inne på den teorin, att det beror på en svårbotad infektion. Ena stoet har nyss blivit sköljd och behandlad med antibiotika, varit på återbesök och ska kontrolleras en gång till innan vi betäcker till våren. En möjlighet är också att ta en biopsi för att se hur mycket av livmoderslemhinnan som är aktiv.

Detta med mina ston är en lång historia som ni säkert förstår, ganska tröstlöst. Jag är inte helt grön på området, har väl fött upp ett 15- tal föl, men detta har jag inte varit med om tidigare.

Jag har jobbat på en gård (ca 75hästar) som bedriver bland annat avel, de har som avelsmål att få fram "topp-hästar". De har alltid fodrat sina unghästar, avelsston och föl med hösilage, utan problem. Så att det skulle vara mindre bra är nog ett påstående som du kan radera ifrån minnet.. Däremot ska man alltid se till att hästarna får hö/hösilage/ensilage av god kvalité.

Nej, jag tror absolut inte det är bra att ge hösilage till dräktiga ston.

Detta beror på att man (om man har otur) kan få tag i hösilage med ett slags mögel i, detta möglet går inte att se eller känna på lukten på något sätt. Enda sättet att upptäcka det är genom specifika analyser.
Möglet kommer med redan i utsädet och är inte något som bildas pga dålig hantering osv av ensilaget.

Möglet finns på rörsvingel (tall fescue på engelska, om man vill söka info!), och kan bilda alkaloider i kroppen. Detta kan ge fosterskador, abortering, akuta förgiftningar, fellägen , hormonrubbningar osv. Är framförallt viktigt att inte fodra med hösilage de sista 4 -6 månaderna, tror jag det är...

här är en länk som ni kan kolla på, om ni vill!
http://www.ansci.cornell.edu/plants/toxicagents/fesalk.html
Finns en hel del info om man söker på engelska.

Det är mycket vanligare i USA än här, men förekommer.
Vet ett stuteri i sverige (ca 100 fölningar / säsong), som efter att ha fodrat med hösilage och fått mycket problem ett par år, kollade hösilaget, där möglet påvisades och därefter har stona bara fått hö och problemen försvann!

Å, intressant! Så det har inte med bakteriefloran att göra då, utan mögelförgiftning ... Kanske indirekt med bakteriefloran också, den måste ju bli störd av förgiftningen.

Ska titta lite närmare på din länk när jag har tid, vilket jag inte har just nu!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 954
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka