Uppridningen innan intagningsprovet som du måste skicka med papper på ska göras för:
*utbildad ridlärare eller
*B-tränare eller A-tränare i respektive diciplin (dvs Dressyrtränaren får inte dömma hoppningen eller tvärt om men en fälttävlanstränare får dömma både och) Personen i fråga måste också ha skickat in speciell ansökan om detta, Vilka i din närhet som får dömma detta kan du hitta på en speciell lista som jag har för mig följer med ansökningspappren... gör den inte det får du ringa och fråga efter den.
Jag vet inte exakt vad provet går ut på Men du ska rida både hoppning och dressyr, (tror hoppbanan är ca 1m, inte säker) visa häst vid hand, uthållighetstest (löpning), teoriprov, engelska prov,(kunna förstå en engelsk text om hästar) och viktigast av allt du ska kunna motivera din handlingar, varför du gör si och varför du gör så, visa att du är säkerhetsmedveten i din hästhantering.
Om du har gjort hästskötaexamen och blivit godkänd (dvs. diplomerad hästskötare) behöver du inte göra antagningsprovet.
Visst kan man komma till ridprovet och inte kunna rida alls bra, men det beror på allt mygel om de första ridproven vars resultat skickas med ansökan, vissa tränare är stenhårda och godkänner inte många ryttare även om de kan rida hästen på tygeln, balanserat etc. andra tränare godkänner allt som kan framföra hästen i skritt trav och galopp. Det är ingen ide att skicka iväg ett sådant resultat där några av delmomenten resulterat i "mindre bra" då kommer du inte ens till antagningsprovet även om du kanske rider bättre än andra som kommit dit... orättvist är det så det gäller att träna mycket och hitta en tränare som dömer rättvist, varken för slapphänt eller för hårt...