Installerings CD till Vista

P

Prince

Köpte i veckan en ny dator med wondows vista förinstallerat. Jag behövde alltså inte stoppa i någon CD för att starta, den startade och gjorde istallationen själv. Men nu undrar jag hur det går om datorn krachar och jag behöver ominstallera vista?
Datorn är köpt på Onoff, En ACER.
Till vår gamla dator med XP fick vi med windows skivorna.

Hur har ni fått?

Sv: Installerings CD till Vista

Jag har en ACER men den är köpt förra året och har windows xp och då fick jag under installationen instruktioner om att göra säkerhetskopior på programvaran, behövdes 4 CD skivor till det.

Ok, var det helt tomma CD skivor du satte i då alltså?

Ta och öppna instruktionsboken eller den lilla "komigång"-foldern du fick med.

De är på svenska och relativt lätta att läsa.

Och naturligtvis var det tomma CD (eller DVD-skivor) Kratus (liksom jag och de flesta andra som köpt Acer de senaste åren gjort). Det brukar inte funka så bra att bränna på redan fyllda skivor :angel:

Ja det har du banne mig rätt i!
Fast jag fick inte med någon instuktion.
Bara två tjocka garatinböcker och några CD som det står
instuktion på. Kanske skall pröva att öppna dem.

Hej igen!
Nu har jag kollat lite extra. En CD innehåller 32 bit software, och det står att den inte får säljas, bara följa med nya datorer.
Inte att den innehåller vista. Satte i den och då vill den att jag väljer språk på installationen. Där avbröt jag efterom jag inte ville installera det igen ifall det var så.
Sen kollade jag i datorn och där kan man säkerhetskopiera, men bara filer. Ej själva programvaran. Det är egentligen den jag tänker på.
Skall ringa till Onoff och fråga.
Återkommer

Du får nuförtiden i stort sett aldrig med ett installation media vid köp av datorn. Dator är förinstallerad med ett OS som du får konfigurera vid första uppstarten. Vill du få med en cd skiva med OS får du köpa det separat

Men hur blir det då om datorn krachar helt.
Har varit med om det förut och då fått lämna datorn på
reparation och skicka med installeringskivorna.

Klarar de nya datorerna detta bättre kanske?

Men hur blir det då om datorn krachar helt.
Har varit med om det förut och då fått lämna datorn på
reparation och skicka med installeringskivorna.

Klarar de nya datorerna detta bättre kanske?

Krashar datorn så krashar dator. Det är ingen skillnad på datorerna nu och förr. Vet faktiskt inte varför de har slutat att skicka med cd skivor men jag kan tänka mig det av besparingskäl samt att minska spridningen av pitatkopior

När jag köpte min Acer för snart två år sen (och även är kompisen köpte sin förra sommaren) så blev vi uppmanade att göra säkerhetskopieringen av operativsystemet när vi startade datorn första gången.

Detta gick att avvisa för att göras senare, är det inte så nu med?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Vet att de är riktiga för jag har tittat på dem. Plötsligt går de inte att öppna på någon dator här hemma??? Min vännina kan öppna de i...
Svar
0
· Visningar
1 013
Senast: mag
·
K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: maria85
·
IT & mobiler Min dator och jag har en dispyt, min dator är helt värdelös och den går bara sönder! (ändå är den ny, den har varit inne flertalet...
Svar
19
· Visningar
1 826
Senast: nmolsson35
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka