Inspiration till uteplats

cassiopeja

Trådstartare
Vi har en stenlagd uteplats precis utanför huset som jag tycker är hur tråkig som helst. Det är dock eftermiddags-/kvällssol där vilket är jätteskönt, och vi sitter ofta och äter middag där soliga sommarkvällar. Men nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med inspiration till vad man kan göra för att göra platsen vacker/trevlig/mysig?

Det får inte vara för jobbkrävande och svårskött, och jag vill inte bygga om platsen helt och hållet och riva upp stenarna och så. Utan bara komma på hur man kan piffa upp utrymmet lite. Men jag lyckas inte riktigt komma på något, så alla idéer tas tacksamt emot (om inte annat så kanske det kan få min egen fantasi att vakna lite :) ).

Såhär ser platsen ut nu under vintern (bortse gärna från dom döda blompottorna... ;) ):

uteplats.jpg

Sv: Inspiration till uteplats

Stora krukor med växter i är ju ett ganska enkelt och snabbt sätt att skärma av och göra uteplatsen lite mer ombonad. Alternativt göra någon form av spaljékonstruktion längs en av sidorna och låta växter klättra där?
Är det asfalt runtom? Går ju att ha växter i odlingstråg även vid spaljén ifall det inte finns möjlighet att plantera i marken. Med tillräckligt stor jordvolym kan man välja på ganska mycket olika växter, även om det inte är helt idealiskt förstås.

Vi byggde en jätteenkel pergola.
6 stolpar och glest mellan "takbjälkarna" så det släpper igenom solen. Sen klematis i krukor som klättrar upp på sommaren och som blir fina konstverk på vintern med fröställningar. Luktärtor och klätterkrasse i andra krukor och du får en doftande gles blomvägg.

http://i46.photobucket.com/albums/f111/luff_78/trdgrd06002.jpg
Vi har ju rabatter runt men det går ju som sagt var lika bra med krukor.

Går soluret att flytta/ta bort?
Där skulle jag göra avlånga trälådor på ben att plantera fina växter i.
Kanske beroende på skulle jag nog göra såna hela vägen runt förutom såklart en öppning så man kommer in och ut från uteplatsen. :p

Sen hade jag slut på idéer.

Jag hade satt ngn typ av spalje mot huset och låtit växter ( du kan ju ha dem i en kruka) klättra upp där.

Likadant mot staketet. :)

Där blomkrukorna står idag hade jag murat upp (inte så svårt) en hög, avlång planteringslåda och haft tex jordgubbar i.

Senast ändrad:

Vilket håll kommer kvällssolen ifrån? Den sidan hade jag låtit vara så öppen som möjligt, men skärmat av dom övriga sidorna något men hjälp av växter osv.
Bygger du nått likande som Luff föreslog kan du ju ha en ljuskrona hängandes i en bjälke ovanför bordet ovanför bordet och några ljuslyktor är mysigt att placera ut efter kanterna på uteplatsen. Om ni nu brukar sitta där ute när det börjat bli mörkt dvs...
Annars är ju en stooor parasoll, sköna möbler med mysiga dynor och kuddar osv saker man kan piffa till det med.

Jag tycker att det är fint att rama in uteplatsen med odlingslådor. Där kan man ha både blommor och nyttoväxter som örter, bönor och tomater. Tror mig ha sett någon här på Buke som har gjort just det.

Tack - jag visste väl att ni var bra! :)
Spaljé är en bra idé. Klematis i kruka har jag aldrig tänkt på att man kan ha - och jag som gillar klematis. Hur stora krukor måste man ha för att den ska överleva där? Kan man bara låta dom stå kvar över vintern då?
Odlingslådor gillar jag också tanken på. Och ljuslyktor. Det är asfalterat runt om, så det är väldigt "sterilt" där. (Maskrosbladen gillar dock att växa mellan stenarna, men dom tar min man och bränner bort fort som sjutton, den dumma maskrosjägaren... :p )

Jag har kollat lite bilder på nätet och i tidningar, men har tyckt att det har varit svårt att koppla ihop det jag sett till nånting som passar just min torftiga stenplats. Jag vill försöka behålla ljuset och rymden vid platsen, tänka lite "Carl Larsson", och inte göra för mycket men samtidigt ge platsen lite mer skönhet. Samtidigt bör det inte vara för stora investeringar och ombyggnationer, och det bästa vore om det inte kräver så mycket jobb att ta bort och ställa fram saker mellan vinter/sommar. Jag funderade ett litet tag på något fontänaktigt eller porlande, men det måste man väl koppla in till vatten och ta bort på vintern, och då föll den idén bort ganska snart...

Jag har inte lyckats få några klematis att övervintra i kruka, även om jag haft isolerade Lindesbergskrukor. :( Det sägs ju att klematis vill ha en väldigt stor grop, ca 50 cm djup och diameter tror jag, och riktigt så stora har inte krukorna varit dock även om de var nära. Så kanske om man bygger STORA odlingslådor... Däremot hade jag vildvin i likadana krukor på min förra balkong och det trivdes ENORMT och övervintrade år på år! Första året blev den inte så stor men sen växer den med exponentiell hastighet och jag tog skott från den och planterade i nya krukor.

Sen kan man ju förstås ha klematis även om man inte får dem att övervintra, man får ju njuta en säsong i alla fall. :)

Ju större kruka, desto bättre, kan man väl säga :) Jag tycker det är svårt att säga exakt storlek, men vad gäller Clematis ser du ju t.ex. på Cheesericas inlägg att det kanske inte är så lätt. Sen beror ju allt på, var man bor och hur bistra vintrar man har t.ex. Men generellt kan man säga att i mindre jordvolymer/krukor så har man dels problem med att hålla en jämn fuktighetsnivå i jorden (det tenderar p.g.a. bristande jorddjup att vara antingen plaskblött eller kruttorrt, sällan ett mellanting) samt att kölden "kommer åt" bättre från alla håll på vintern.

(Och även om rekommenderad planteringsgrop för ex. Clematis är runt 50 djup så ska man tänka på att i en plantering i marken så har planteringsjorden och plantan förhoppningsvis kontakt även med underliggande mark, även om man bara gräver ett visst djup. Dvs. bättre förutsättningar än om man planterar i kärl ovan jord)

Hellre djupa krukor än breda, om man måste välja, tycker jag. Men då får man kanske vara beredd på att också göra isoleringsinsatser på vintern.

Och vad gäller stil och intryck går det ju att variera som man vill. Från att mura upp odlingslådor med t.ex. leca, till att bygga/köpa odlingslådor/pallkragar och rama in platsen med.

Nu är det ju svårt att se hur det ser ut utanför ditt foto, eller vilka väderstreck vi pratar om, men jag hade nog byggt upp något längs kortsidan (där soluret står), i och med att det också är en sluttning(?) där och man alltså kanske inte behöver gå där, och kanske lite över hörnet också.

Upp med någon sorts odlingslådor i stil med 2-3 pallkragar högt (om man vill ha något större och försöka övervintra saker) och plantera lite växter. Det behövs inte så mycket mer höjd för att det ändå ska kännas inramat, och man behåller utblick och rymd. Med spaljé längs en del av/hela sträckan kan man ju få upp lite höjd också med klätterväxter om man vill det.

Angående vatten/något porlande så behöver det förresten inte vara så avancerat eller dyrt. Min mamma har en sån här söt groda med en liten pump. Den går bra att ha på t.ex. ett vidare fat/kruka med lite kanter, man häller bara på vatten och fyller på någon gång ibland om vattennivån börjar sjunka pga avdunstning. Plättlätt att stoppa undan för vintern också. :)

http://www.balkongshoppen.se/tradgardsdekorationer/fontaner-vattenspel/groda-med-liten-fontan

Och lite mer om clematis och övervintring, jag har faktiskt även i år två i kruka på altanen, återstår att se om de överlevt. Vintern har ju varit väldigt mild men de var väldigt skruttiga redan i somras, dålig kvalitet tror jag.

Vill du använda hela ytan?
Annars om man vill ha odlingsmöjligheter går det ju att mura upp något liknande detta.
Alternativt tycker jag att det är snyggt om man gör en mur med natursten, och sedan kan man ju variera med krukor, blomlådor och annat ovanpå den sedan :)

Även jag har clematis som övervintrat i kruka, inte alls så stora krukor heller..
Min alpklematis tycks överleva allt, men andra sorter har jag blivit av med en del vintrar.

Om man handlar på lokala blomhandeln ist för på kedjorna kan man få jättemycket hjälp med övervintring efter egna förutsättningar, de dyrare blmmorna är värda det om de överlever.. =)
Sen kan man även rotslå dem ngnstans i trädgården över vintern om de inte är så stora..

Tror du kommer få det sjukt snyggt där i sommar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka