Inspektion gödselplatta

Teilani

Trådstartare
Hej

nu har miljönämnden i kommunerna tagit över ansvaret för gödselhantering, dessa har då i min kommun bestämt att ALLA som har häst ska inspekteras. Detta hade jag inte nåt direkt emot, vi har ju koll och så, tyckte vi. Det som fick mig att sätta i halsen var när räkningen kom.

Personen som utfört inspektionen har tagit betalat för 2 timmars arbete á 750 kr. Jag var själv med när hon var här, det tog max 15 min. Hon hade en rutt och hälsade på flera under samma timme hon var här.

Är detta rimligt?
Har ni haft inspektion från miljönämnden hur ni hanterar ert gödsel?
Vad kostade det i er kommun?

Detta har alltså inget med djurskydd att göra utan enbart gödselhanteringen ur miljösynpunkt.

Sv: Inspektion gödselplatta

Man betalar väl inte bara för tiden de är ute. Det ska täcka resa, planering och kontorsjobbet också.

Ja, men de planerar ju flera samtidigt eller hur. Att ta reda på vilka som har häst i kommunen samt leta upp var de bor på en karta kan ju inte ta en timme per person eller?
Hur många gånger är det rimligt att de tar betalt för samma timme? Den timme som hon var ute hos mig har hon gissingsvis debiterat 4 personer för, vi bor nära varandra. Hur många som fick dela på planeringstimmen vet jag inte, men lätt mer än 4.

När timtaxan är 750 kr tycker jag att jag kan kräva lite mer effektivtet på den timmen...

De 750 kronorna ska täcka OH-kostnader också. Dessutom är det kanske till och med moms i priset?

Jag tycker inte att det är oskäligt, jag har liknande arbetsuppgifter och vet hur mycket tid saker och ting tar.

Jag hoppas att det är moms, mig veterligen är kommunen inte undantagen momsplikt.

Jag tycker det är orimligt mycket arbetstid nedlagd för inspektion av 1 gödselplatta. Kanske mest för att jag inte kan välja om jag vill ha min gödselplatta inspekterad eller inte och jag är helt maktlös att säga nej eller vägra betala.

Men det är ju skönt för kommunerna runt om i landet alla andra är villiga att snällt betala 1500 kr för att de ska komma ut och titta på skit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka