Inspänningstyglar på unghäst vid ridning

Sabara

Trådstartare
Om man har en unghäst som har väldigt lätt för att böja på nacken när man rider den men som kanske inte arbetar ordentligt med resten av kroppen. Kan det hjälpa att sätta på inspänningstyglar när man rider den då? Att inspänningstyglarna alltså skulle hjälpa hästen att trampa under sig mer?

Ska inspänningstyglarna vara spända så att hästen kan ta stöd i dom eller ska dom hänga löst när hästen går med huvudet på "rätt ställe"?

Sv: Inspänningstyglar på unghäst vid ridning

På en unghäst ska man inte ha inspänning, särskilt inte om den redan knäcker av i nacken. Det kommer bara göra saken värre.

Jobba på att stärka upp hästen istället, och ge den tid, det tar lång tid för en häst att bli stark nog att orka bära sig själv. Och inspänningar gör inte vägen dit rakare.

Inspänningstyglarna kommer alltså inte hjälpa hästen att trampa under sig?

Jag har i och för sig svårt att se hur dom skulle göra det, böjer hästen redan på nacken så kommer väl inte inspänningstyglarna göra någon verkan över huvud taget? Så länge man inte spänner dom så hårt att hästen kan "lägga sig" i dom. Eller är det det som är tanken med inspänningstyglar, att man spänner dom så att hästen har ett konstant stöd alltså?

Nej, inspänningstyglar har oftast som funktion att få hästen att sänka huvudet, de påverkar inte bakbenen. Det är därför det är ganska debatterat om inspänningstyglarnas vara eller icke vara eftersom många hästar gör som din - böjer på nacken för att få eftergift i munnen men jobbar inte bra bara för att nacken är krökt.

På en unghäst så handlar det mer om att hjälpa den hitta sin balans och en ärlig bjudning. Vissa behöver man bromsa upp lite och vissa behöver gå på mer framåt. Det ska kännas som när man hittar dragläget när man kör bil, hästen bjuder framåt utan att för den skull springa fort.

På vissa hästar som är mer extrema i att de krullar ihop sig så kan man då och då göra ett uppresande tygeltag (lyfter båda händerna lite framåt och uppåt) och driva på framåt för att få hästen att bjuda fram till handen, men det är viktigt att man använder små hjälper och inte sätter hästen ur balans.

En häst som knäcker av, arbetar aldrig korrekt med resen av kroppen. Så nä, en inspänning hjälper inte.

Vad säger ni om halsförlängare då? Vilken skada/nytta kan det göra att sätta en sån på en unghäst om man är ute efter att hästen ska trampa under sig bättre?

Återigen, en halsförlängare får hästen att sänka huvudet - den gör ingenting för bakbenen.

Det enda som kan hjälpa är bra ridning.

skit i hästen form! Rid FRAMÅT!!! Rid mycket tempoväxlingar, låt den våga sträcka fram huvudet :)

Det enda som kan få den att trampa på bättre är via din ridning. många rider för långsamt o kan inte hjälpa den att balansera upp sig när den går i ett bra arbetstempo- där den ARBETAR.

skaffa en tränare. det har du o din unghäst STOOOOR nytta av för resten av livet.

På hästar som krullar ihop sig vill man inte förstärka 'bakåttänket' utan måste träna den att våga suga tag i bettet. Rid framåt, rid över bommar och små hinder, rid ut, håll en jämn kontakt med bettet och uppmana den till att ta upp och fram nosen. Tänk att du ska få lite samma känsla som när du sitter på en lite het häst som vill galoppera på eller vill gå an på ett hinder. Prova att byta bett och se om det finns något den hellre suger tag i (mindre rörligt, kanske något tyngre), det kan kanske hjälpa till med.

Ingen hjälptygel eller tygel i världen hjälper till att aktivera bakbenen. Det kommer när hästen jobbar rätt. En tygel påverkar bara huvudet. I kombination med rätt ridning kan man genom flera hjälper (vikt, skänkel, hand, överkropp) få hästen att arbeta korrekt. Men ingen hjälptygel i världen påverkar bakbenen.

kort och gott nej, nej, nej. Är det någon som föreslagit det?

Nej det är en jag känner som tänkte sätta halsförlängare på sin unghäst men jag förstod inte poängen över huvud taget, snarare tvärtom. Men tydligen fanns det flertalet personer som tyckte att det var en vettig idé, till och med någon som brukade använda det på alla sina unghästar, och jag började helt enkelt fundera om det var jag som överreagera. Därav tråden :)

Det låter i mina öron helt tokigt att spänna in en häst som redan innan krullar ihop sig och förmodligen inte bjuder riktigt framåt? Jag är inget proffs men jag tycker det verkar vara helt fel väg att börja med inspänningar.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar