Inspänning vid longering av unghäst

vildros

Trådstartare
(Moderator får gärna flytta tråd om den ligger fel)
Undrar lite hur andra tänker kring inspänning av 3-åring vid longering.
Linar min 3-åring regelbundet i korta pass och den gör det enkelt i skritt, trav och galopp och kan öka och minska steglängden. Den travas också över bommar och har gjort det bra från dag 1.

Den har aldrig varit inspänd och jag har inte gjort det på 3-åringar tidigare (möjligen att det hänt i slutet av året), men hur gör alla andra? Spänner ni in något? Med vad isf? Eller när börjar ni spänna in?

I ridningen ser jag gärna att den får gå med nosen framåt (framför lod) såhär i början och bara lära sig ta stöd på bettet, men jag vill också börja bygga lite ryggmuskler. Han gör det väl iom bommar och övergångar på lina samt klättring vid hand (ska börja tömköra snart också), men skulle vara intressant att höra om någon form av inspäningstygel är ett komplement. :)

Sv: Inspänning vid longering av unghäst

Jag har använt inspänning på de unghästar jag haft. Det har varit en väldigt lätt inspänning, första hålet i början vilket en tid senare ökas ett eller två hål, fortfarande löst. Inspänning har jag börjat med när hästen är redo för det, när den talar om att det är OK. Visar hästen motstånd så väntar vi med det. Jag tycker mig märka en positiv effekt iom att inspänningstygeln blir lite likartat ryttarens hand. När vi sedan börjat rida hästarna så har kontakt med handen varit helt naturligt och lätt.
Jag vill ha inspänning för att rama in hästen och få till ett jobb, jag tycker inte det blir detsamma utan. Och jag vill inte, som en del gör, låta hästarna flänga omkring i linan.

Första tiden med de unghästar vi haft har vi dock linat utan inspänning, men då har enda syftet varit att börja träna röstkommandon. Något vi även tränat på töm, men det kommer lite senare.

Ryggmuskler kommer om hästen är frisk och rids i en trevlig form där den söker kontakt och kliver på bakifrån. Så varierad träning som möjligt, precis som du verkar göra :)

Jag har en 3åring som har en trevlig grundform enligt mig, så jag spänner inte in. Jag jobbar hellre med tömmkörning där jag kan påverka honom på ett mjukare sätt där jag även kan ge efter när jag vill och lära honom styrningen lite.

Även travaren jag hade som gärna gick som en stjänkikare körde jag tömkörning utan inspänningar med. Tar längre tid men enligt mig ger det en ärligare bättre form och träning.

Jag har longerat min unghäst sen den sommaren när hon hade fyllt två år, och första gången jag började longera henne kortare stunder med lite samma tänk som i tömkörning, det vill säga mer "i form", (fick det tipset när jag skulle jobba upp ryggmusklerna på en foderhäst som varit skadad och fallit ur) var på hösten när hon var tre och ett halvt.

Jag är nog lite extrem, men jag vill inte fästa något i bettet som inte jag själv håller i andra änden av.

Då är vi två extrema isf. ;)

TS: jag hade letat reda på någon som kan formge i longering utan inspänningar och lär ut det. Så kan du få lära dig det.

I ridningen ser jag gärna att den får gå med nosen framåt (framför lod) såhär i början och bara lära sig ta stöd på bettet, men jag vill också börja bygga lite ryggmuskler. Han gör det väl iom bommar och övergångar på lina samt klättring vid hand (ska börja tömköra snart också), men skulle vara intressant att höra om någon form av inspäningstygel är ett komplement. :)
Förklara för mig hur du tänker här.
Skulle han bygga mer ryggmuskler för att du sätter på honom något som tvingar honom att böja ner huvudet?

Om man tittar på hur en häst jobbar så används rygg- och rumpmusklerna vid frånskjut med bakbenen. Det är magmusklerna som gör att ryggen lyfts upp och bär ryttaren. (och det är en balanserad foderstat som ger muskelvolym, träningen ger styrka)
Jag kan dock inte se att någotdera skulle byggas upp fortare för att man tvingar in hästen i en form med hjälptyglar.
Min erfarenhet är att unghästar behöver få hitta balansen själva genom att välja huvudets placering själva. Och när balansen och bjudningen är på plats så böjer de på nacken också. Det är inget man behöver lära dem att göra genom att sätta på dem inspänningstyglar utan det kommer av sig själv.

Jag har arbetat min unghäst (4 år i år) på lina ett tag, men skulle aldrig sätta på ett par hjälptyglar bara för att jag vill att han ska ha huvudet i en viss position.

Det viktigaste för mig är en hållbar häst, och det skapar jag och hästen tillsammans genom tillit och ömsesidig respekt.

Jag pejlar alltid av om han öht vill jobba med mig via lina. Vill han inte det, går vi ut i skogen och klättrar, gå över stockar mm beroende på vad han tar för egna initiativ.

När vi är eniga om arbete via lina så ber jag alltid honom om att sänka sitt huvud (sen huruvida det är i lod eller inte är ointressant) för att länga sin rygg.

När rätt tillfälle ges hjälper jag honom att föra sitt inre bakben längre in under tyngdpunkten genom att se till att han har ordentlig rotation i bröstkorgen. I början räckte det, det var jobb för både kropp och knopp.

Nu börjar vi kunna göra flera saker samtidigt - ha fin böjning genom hela kroppen, förflytta vikten mellan benen och hitta en bärighet. Att göra detta genom inspänningar.. vettefan om det skulle bli en hållbar häst... Men det beror nog också på hur bråttom man har. Jag har inte bråttom, för jag kommer ha den här hästen tills tiden är slut, så skulle det krävas att vi arbetar från marken tills han är sex år, ja vad sjutton då får det ta den tiden. Huvudsaken är att han är hållbar från dag ett vid ridning :)

Tack alla som (hittills) tagit sig tid att skriva så bra och utförliga svar! Intressant att läsa så många olika synvinklar. :) Min uppfattning är att de allra flesta unghästar växer upp till att bli trevliga, vuxna individer även om vi tar dem dit på olika sätt. Fortsätt gärna med mer input, jättekul o lärorikt att läsa.

Börjar innan man börjar sitta på hästen, vid inridningen, alltså när hästen känns redo för det så spänner man in den vid longering, gärna med kapson ibörjan så den inte får obehag i munnen.

Jag är skeptisk till att longera öht. Möjligen i hältutredande syfte men inte för träning.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka