Insidans hovvägg viker sig

devere

Trådstartare
En av mina hästar har problem med insidans hovvägg som viker sig. Hästen är egentligen inåttåad, men har blivit felaktigt verkad (försök till korrigering av numera ej anlitad hovslagare) så att all belastning tas på insidan och väggen viker sig, lägger sig över sulan. Hästen har i övrigt inga kända åkommor, ej heller haft. Är tidigare friröntgad i bakknän och hasar. Hennes hovar är stenhårda i övrigt, inga sprickor eller annat. Går barfota.

Hon är på bättringsväg jämfört med hur det var när hon var som värst (bland annat skiljde det över en centimeter mellan hovhalvorna), men min fråga är; min nuvarande hovslagare vill inte ta på insidans vägg utan tar bara på yttersidan för att få tillbaka korrekt ( i min hästs fall) benställning m.m.. Är det korrekt att göra så?

Anledningen till att jag frågar är att jag upplever det som (och jag kan ha fel) är att det ibland gör ont för hästen vid isättning av hoven och att hon då försöker kompensera detta genom att ändra isättningsmönstret (men som sagt jag kan ha fel).

Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Sv: Insidans hovvägg viker sig

Menar du att väggen har lagt sig inåt?

Det måste ju tas bort lite men annars ska den sänkas på utsidan o ha en väl utlagd insida som stöd. Den behöver mao sko för att kunna bli bra- sjukbeslag.

boots på bara.

I groteska fall har jag sett hovisar svetsa på en extra traktarm, men då har det varit på utsidan.

Jag vill minnas att den sida som belastas är den som blir rakare, och alltså är det på den sidan man ska ta lite mer om hoven flyter ut.

Men jag försår inte riktigt..menar du att hovväggen viker sig in över sulan? :confused: Hur är det ens möjligt? Eller fattar jag fel?
Om du lägger in någon bild kan säkert bukes hovisar svara bättre :idea:

Tack Axel

jag vill helst inte sko henne då hon har riktigt bra hovar, men . . .
Det jag var ute efter var att kolla så det var rätt att ta utsidan, men också höra om det är OK att lämna insidan som den är.

Problemet när man tar på insidan är att hon då kommer att gå tillbaka till det sneda.

Till Skuggi, om Du tänker Dig hovväggen och i stället för att sluta där den ska så ligger sista biten vikt in över sulan, eller över bärrand m.m.

En av mina hästar har problem med insidans hovvägg som viker sig. Hästen är egentligen inåttåad, men har blivit felaktigt verkad (försök till korrigering av numera ej anlitad hovslagare) så att all belastning tas på insidan och väggen viker sig, lägger sig över sulan. Hästen har i övrigt inga kända åkommor, ej heller haft. Är tidigare friröntgad i bakknän och hasar. Hennes hovar är stenhårda i övrigt, inga sprickor eller annat. Går barfota.
Tacksam för svar.

För att nu inte idiotförklara ngn så är min fråga, hur gammal är hästen, vad brukas den för och det mest intressanta,, när det är dags för att den ska verkas,, vilken hovsida i bärranden är mest nedsliten?? Insidans sidodel/trakdel eller utsidans tåsidodel/sidodel??

Tack för Din frågeställning när det gäller insida resp utsida.

Som svar på Din frågeställning, hrm hrm. Eller rättare sagt jag måste fundera.
Jag tror inte att hovslagaren rör insidan överhuvudtaget (mycket litet i alla fall) och i så fall är svaret att sido/trakt på insidan slits mest. Tycker inte att hon sliter något sida/tå på inner (därför blir jag litet fundersam om det räcker som är gjort).

Så, utifrån Din frågeställning skulle jag svara insidan sido/trakt. Vilket också stämmer överens med hur jag tycker hon rör sig ibland, dvs att hon skyddar sido/tå där den vikta väggen finns genom att sätta ner insidan sida/trakt, yttepytte före. Tycker också att hon ibland har ett litet ljusare islag med den hoven.

Skrev samtidigt som jag tänkte:)

Hon står lite som om du själv vrider foten o står på hålfoten.
hon överbelastar insidan till den milda grad att den till slut böjer sig inåt. o hela hoven utåt.

Är hoven som du beskriver behövs nog skon.

Inte är det ngt negativt för dess framtida kvalité, men frågan är om den inte alltid kommer att behövs skor som skydd- just för att den står o sliter snett.

du får köpa ny häst om det måste vara- "alltid barfota":p

Även med skon tar det tid- hela insidan måste växa ut helt o bredda si från kronranden i utåt. Utlägget kommer nog att vara minst 1 cm.

Senast ändrad:

Tack för Din frågeställning när det gäller insida resp utsida.

Som svar på Din frågeställning, hrm hrm. Eller rättare sagt jag måste fundera.
Jag tror inte att hovslagaren rör insidan överhuvudtaget (mycket litet i alla fall) och i så fall är svaret att sido/trakt på insidan slits mest. Tycker inte att hon sliter något sida/tå på inner (därför blir jag litet fundersam om det räcker som är gjort).

Så, utifrån Din frågeställning skulle jag svara insidan sido/trakt. Vilket också stämmer överens med hur jag tycker hon rör sig ibland, dvs att hon skyddar sido/tå där den vikta väggen finns genom att sätta ner insidan sida/trakt, yttepytte före. Tycker också att hon ibland har ett litet ljusare islag med den hoven.

Skrev samtidigt som jag tänkte:)

Tack för svar,, en innåt tåad häst sliter alltid mera på hovens yttre tåsidodel/sidodel. Därav har alltid en innåttåad häst även en biljarderande rörelse fas i svävningsfasen och en mera utfluten yttre tåsidodel/sidodel.

Ngt stämmer inte här,, ngt är fel i ryggen,, kan vara skelettproblem,sadel eller annan yttre påverkan likväl felaktig inskening i benaxeln, bogproblem.

Jag tycker du ska återgå till en dagsfärsk mera grundlig kontroll.

Tack Axel

jag vill helst inte sko henne då hon har riktigt bra hovar, men . . .
Det jag var ute efter var att kolla så det var rätt att ta utsidan, men också höra om det är OK att lämna insidan som den är.

Problemet när man tar på insidan är att hon då kommer att gå tillbaka till det sneda.

Till Skuggi, om Du tänker Dig hovväggen och i stället för att sluta där den ska så ligger sista biten vikt in över sulan, eller över bärrand m.m.
Varför inte sko en häst som behöver skor???

Alltså, oavsett tänker ju jag att man måste ta bort den bit av hovvägen som är vikt, så att belastningen på hornrören kan bli normal igen.. Om hornrören får förbli inböjda kan de ju aldrig räta ut sig själva...?

Har hästen varit såhär "alltid"? Hur gammal är den?

Jag kan verkligen tänka mig att det gör ont vid islag om väggen är vikt... tänk att alltid ha en nagel inböjd.. vilka konstiga belastningar det måste bli i hoven..

Om jag hade något så "skumt" på min häst skulle jag nog be att få hjälp av en klinikhovslagare. Kanske är det så enkelt att den behöver tex någon specialsko för att rätta till, och att den sedan kan gå barfota igen?

Jag är ju själv för barfota, men ibland får man inse att skor är den enda lösningen, åtminstone för tillfället.

Tack för svar, svarar alla på samma gång:)

Nej, hästen har aldrig tidigare varit så här. Det började med att en klinikhovslagare skulle verka en annan häst och tog då även övriga. Ser några dagar senare att insidan vikt sig. Ringer honom och får till svar att det kan bli så:angel: Inte säger jag, gör om, gör rätt. Så blir det i alla fall inte.

Hästen har alltid varit inåttåad och hennes benställning är där efter eller rättare sagt hon verkas utifrån sin benställning och det som är naturligt för henne.

byter hovslagare och påpekar felet sedan tidigare hovslagare (till saken hör att hovslagare nr 2 verkade henne som föl och vet om att hon är inåttåad).

Till slut blir nästan hela hoven vriden/hovkapseln vriden, vet inte hur jag skall uttrycka det, men byter ut honom och är nu på hovslagare nr 3 som är på väg att rätta till obalanserna.Ett tag under denna period var det som hon endast gick på insidan och ingen belastning alls på utsidan. Tidigare (före klinikhovslagare) har det varit som Coari skrev men efter dessa hovslagares äventyr så är hon inte längre inåttåad men fått vikt hovvägg och felaktig belastning i stället. Jag har aldrig bett dem korrigera.

Men jag vill gärna få tillbaka min inåttåade häst igen, och är på väg dit men ville höra litet mer kunniga åsikter om hur man gör med den vikta väggen då det inte känns rätt att den skall vara där. Självklart skor jag min häst om det är enda utvägen att bli bra.

Coari, varför tror Du hon har problem i rygg m.m. när allting uppstår ett par dagar efter hovslagaren varit här? Jag tror snarare att det är så att denne helt enkelt gjorde ett felaktigt jobb och försökte sig på att korrigera för att flytta hennes ursprungliga belastning. När detta skedde hade hästen stått två månader på konvalecentstall och fått massage etc flera gånger i veckan och var i superskick (en av Sveriges absolut bästa ET). Hon stod där enbart som uppstallning och sällskap åt annan häst, så det var inget fel på henne, men hon fick massage och var i verkligt toppskick, hon var dessutom friröntgad en månad innan allt hände, tänder genomgångna m.m. Så jag tror inte att det finns något att hämta där. Och skulle det idag finnas något så är det kompensations/sekundärt beroende på felaktig verkning och korrigering.

Jag tackar alla för tips (hade i och för sig varit roligt att höra hur Coari hade åtgärdat problemet med den vikta hovväggen) och tar med mig tips, tankar och råd till möte med hovslagaren i eftermiddag.

Jag kan fortfarande inte föreställa mig hur det ser ut tror jag, men om det ser ut som det gör i mitt huvud så kan liksom inte hovväggen vikas inåt, över lamellranden mot sulan, på bara ett par dagar :confused: låter helt vrickat..

Men om det nu verkar gå åt trätt håll med nuvarande hovis så gör h*n säkert rätt. Alla fel kan man kanske inte åtgärda direkt.

Jag skulle väääldigt gärna se en bild dock, om inte annat för att min hjärna ska sluta försöka föreställa sig hur det ser ut ;) skicka den gärna via email om du inte vill lägga ut den här :bow:

Till slut blir nästan hela hoven vriden/hovkapseln vriden, vet inte hur jag skall uttrycka det, men byter ut honom och är nu på hovslagare nr 3 som är på väg att rätta till obalanserna.Ett tag under denna period var det som hon endast gick på insidan och ingen belastning alls på utsidan. Tidigare (före klinikhovslagare) har det varit som Coari skrev men efter dessa hovslagares äventyr så är hon inte längre inåttåad men fått vikt hovvägg och felaktig belastning i stället. Jag har aldrig bett dem korrigera.

Men jag vill gärna få tillbaka min inåttåade häst igen, och är på väg dit men ville höra litet mer kunniga åsikter om hur man gör med den vikta väggen då det inte känns rätt att den skall vara där. Självklart skor jag min häst om det är enda utvägen att bli bra.

Det du beskriver är vad som brukar kallas för “wry foot syndrome”, dvs. när sidoväggen på en sida (i ditt fall yttersidan) har en positiv lutning utåt från kronranden ner till hovranden medan den andra sidoväggen (i ditt fall insidan) har en negativ lutning, dvs. den växer in under själva hoven.

Hovmekanismen fungerar i detta fall “bakvänt” på insidan av hoven. När hoven sätts i marken expanderar den bakre delen av den yttre hovväggen korrekt men den inre hovväggen gör det omvända, dvs. den drar sig innåt istället och därmed förvärras problemet för varje steg som hästen tar.

Det man måste göra är att ta bort belastningen på den negativa sidan (insidan i ditt fall) så att hovväggen inte fortsätter att tryckas innåt. Men detta är komplicerat. Du behöver hjälp av en mycket kunnig person.

På mig verkar det som om din hovslagare gör precis tvärtemot vad han/hon borde göra.

När detta skedde hade hästen stått två månader på konvalecentstall och fått massage etc flera gånger i veckan och var i superskick (en av Sveriges absolut bästa ET). Hon stod där enbart som uppstallning och sällskap åt annan häst, så det var inget fel på henne, men hon fick massage och var i verkligt toppskick, hon var dessutom friröntgad en månad innan allt hände, tänder genomgångna m.m. Så jag tror inte att det finns något att hämta där. Och skulle det idag finnas något så är det kompensations/sekundärt beroende på felaktig verkning och korrigering.

Jag tackar alla för tips (hade i och för sig varit roligt att höra hur Coari hade åtgärdat problemet med den vikta hovväggen) och tar med mig tips, tankar och råd till möte med hovslagaren i eftermiddag.

Plötsligt börjar det uppdaga sig information som kanske inte anses viktigt "eftersom det inte va ngt fel på henne" men här har en förändring skett.

Jag vill absolut inte ens tänka tanken på att en av landets absolut bästa ET kan ha gjort ngn felbehandling, däremot så vill jag med bestämdhet påstå att det händer saker i kroppen när den behandlas av ET,chiropraktor och Osteriopater. Många (både människor och hästar) kan ha ett långt tillbaka trauma som kroppen lärt sig att leva med helt utan smärta eller rörelsestörning. Främst hästar är fenomenala på att dölja smärta och inom en kort tid efter traumat kompencerar sin muskelatur,belastning.

Du skriver att den va där som "sällskapshäst", trots det så fick den tydligen massage etc flera gånger i veckan.. Varför ????? Det va ju inget fel på henne så därför fanns det väl inget behov av att behandla henne, tydligen även friröntgan U.A. strax innan.

Du skriver massage etc, vad betyder etc??? Kan du ordagrant beskriva exakt vilka behandlingar som utfördes och var/när dom utfördes, upprepades samma behandling i samma muskelgrupp ex ex .. Kan du skriva ner exakt vad denna ET i sin journal har skrivit och orsaken till dom täta behandlingarna så man för ngn mera konstruktivt och en helhetsbild.

Jag vore ytterst tackasam om även hästens exteriör och främst benställning framgick mer än att den är innåttåad,, är alla leder rätt inskenade eller är det även parallelförskjuten i carpus, ovanligt rakhasad bak eller tecken på harhas???

Allt detta kan du ta del av i den journal som ET har gett dig och är det ngt som inte framgår där så kontakta henne och be om kompleterande uppgifter och skriv sedan ner hennes egna ord om anledningen till denna behandlingsplan och orsaken till den.

Så snart jag tagit del av informationen så ska jag återkomma med vilka förslag på verkningsåtgärder som jag tror "i blindo" skulle kunna rätta till det nu mera synliga hovproblemet.

Lättast hade varit om du lagt in bilder på både hovar, hästens benställning rakt framifrån och även sidobilder samt en helhetsbild.

Det här känns som att försöka utföra en fysiologisk verkning under strömavbrott mitt i mörkret. Man får försöka känna sig fram.

Tänd ljuset så lovar jag dig att jag ska återkomma.

Tack för inlägget, men Du behöver inte svara:)

Jag har i eftermiddags fått hjälp av välutbildad hovslagare och är mycket tacksam för detta.

Inser också att det egentligen är lönlöst att fråga hur någon skulle lösa ett problem utan att ha sett hästen ifråga. Som man frågar får man svar (i bästa fall). Och min fråga var: om det var korrekt att bara ta på utsidan.

Att ET gav henne massage var rent välbefinnande och att ET kände att något skulle jag ju få för pengarna (som Du säkert vet kostar det en del att ha en häst i konvalecentstall). Hästen var super när hon kom därifrån, lösgjord, bogfri m.m. Problemet uppstod efter klinikhovslagarens äventyr, men nu håller jag tummarna för att det blir bra med ny hovslagare.

Men, vi lämnar denna diskussionen nu och jag är tacksam för alla som engagerat sig och svarat och ställt nya frågor.

Tack för inlägget, men Du behöver inte svara:)

Jag har i eftermiddags fått hjälp av välutbildad hovslagare och är mycket tacksam för detta.

Inser också att det egentligen är lönlöst att fråga hur någon skulle lösa ett problem utan att ha sett hästen ifråga. Som man frågar får man svar (i bästa fall). Och min fråga var: om det var korrekt att bara ta på utsidan.

Att ET gav henne massage var rent välbefinnande och att ET kände att något skulle jag ju få för pengarna (som Du säkert vet kostar det en del att ha en häst i konvalecentstall). Hästen var super när hon kom därifrån, lösgjord, bogfri m.m. Problemet uppstod efter klinikhovslagarens äventyr, men nu håller jag tummarna för att det blir bra med ny hovslagare.

Men, vi lämnar denna diskussionen nu och jag är tacksam för alla som engagerat sig och svarat och ställt nya frågor.

Det här uppfattar jag som en "sken" manöver...

Du kan väl i alla fall berätta vad dagens hovis gjorde och resonerade...

Blev jag obekväm helt plötsligt eftersom du vill lägga locket på???

Tänk så tokigt det kan bli när det framkommer lite mera bakgrunds information (som man tyvärr väldigt ofta är tvungen att draaaa ur vissa TS för att få del av historiken)

Slutligen,, låter i mina öron som oseriöst att behandla ngt som inte är i behov av behandling enbart för att du "skulle få ngt för pengarna" För mig låter det som att du fick ngt mera för dom pengarna, nämligen överbehandling!!

Nej Du blev inte obekväm, det är ingen skenmanöver och jag lägger inte locket på.

Om Du läser vad jag skrivit tidigare idag så ville jag avsluta tråden redan då, då mitt syfte var att efterhöra om det var korrekt gjort det som gjorts.

I stället för att försöka besvara min fråga så kom Du med ytterligare frågeställning som jag sökte besvara efter bästa förmåga och istället för att ta till Dig vad jag skrivit så ger Du Dig istället på ET och massage. Om Du är något sånär insatt i massage så vet Du också att det finns olika typer av massage.

Anledningen till att jag vill avsluta tråden är att jag inte tror att det går att tillföra ytterligare information, och jag har inte för avsikt att gå in i någon debatt med Dig inom hovslageri då detta inte är mitt gebit, jag är heller inte beredd att gå ut och tala om vad hovslagaren som var där i dag sa, då jag inte anser det är ok att utan dennes tillåtelse vidareförmedla information (om jag inte missminner mig så har Du själv påtalat detta med tillåtelse av informationsspridande vid flera av Dina inlägg).

Om Du vill veta mer får Du gärna pm:a

Senast ändrad:

Fast...man kan väl massera utan att behandla? Det gör jag på Centralbadet med min egen kropp....bara skönt

TROR att du gärna vill försöka utan sko, men för hästen skull får man ibland bortse från sina principer.
Får den stöd på insidan av en sko kommer den att kunna användas o då fortare trycka ut sin insida.

Bara ett tips liksom:laugh:

Fast...man kan väl massera utan att behandla? Det gör jag på Centralbadet med min egen kropp....bara skönt

SÅ har jag gjort många ggr med hästarna. Det var ju liksom målet, att ET kom på sitt 'rutinbesök' (var 6:e vecka hade jag), och det slutade med 'mysmassage' för hästarna, dvs fanns ingenting att anmärka på eller något som behövde lossas/fixas.

Inget oseriöst alls tycker jag?

Är ju lite skillnad med t ex kiron jag använder, han rättar ju snedheter och låsningar, men finns där inga sådana då händer ingenting. Men han masserar ju inte på samma sätt som ET, utan kiron klämmer och känner, sätter nålar och sen då rättar. SÅ finns där inget att rätta blir det ju varken nålar eller behandling.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja ha teorierna förklarat för mig angående korrigeringar/fysiologiskt korrekta verkningar och effekter av felaktig...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: anhe
·
S
Hästvård Då veterinärer och hovslagare vi varit hos mest ser ut som :confused: och kliár sig i håret passar jag på att även fråga expertisen...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Rude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II