Inrikesflyg med katt?

Thera

Trådstartare
Nån som gjort det och vet vilka regler som gäller?

Jag bävar lite inför hämtningen av min lilla, som betyder 4-5 timmar i bil. Med flyg tar det 1 timme.

(I och för sig får man väl lägga till lite för transport till och från flygplatsen och så vidare, men ändå...)

Sv: Inrikesflyg med katt?

Reglerna varierar med flybolaget, ta kontakt med det bolag som flyger din väg.

Jag flyger med mina med jämna mellanrum. Är jag med får de åka i passagerarutrymmet (i en bur som får plats under ett flygplassäte), annars åker de i lastutrymme och blir upphämtade när de är framme. Jag brukar ha täckta burar (tyg runt hela) när de ska flyga, eftersom en mörk "grotta" ger katten trygghet.

Lite OT, om man har en katt som är väldigt rädd för att åka bil och blir väldigt uppstressad/åksjuk, kan det då funka att täcka över buren med mörkt tyg?
Finns det åksjuke-piller till katt?

Ja, det är bra att täcka buren, bara det inte blir för varmt därinne. (Man kan lägga en kylklamp i en handduk varma dagar).

Det finns lugnande och åksjuketabletter om det är åksjuka som är problemet. Det lugnande måste man testa innan, vissa katter blir tvärtom hysteriska av det. Mina katter får inga preparat (förutom att jag sprayar buren med Feli-way), de åker ju i samband med parning/dräktighet och då vill jag inte ha mediciner i kroppen.

Vad är Feli-way?
Min åker ganska ofta, då vi åker hem till mor & far kanske varannan helg och inte vill lämna henne ensam. Vi tror att det är åksjuka som är problemet, längs e4a går det bra men mindre vägar som är guppiga och krokiga klara hon inte av. hon skriker hööögt, bajsar/kissar/kräks! Visst borde det vara åksjuka då?

Ja, det låter absolut som åksjuka. Feli-way är ett feromonspray som efterliknar de dofter katten stryker på saker. De känner sig lugnare och tryggare i främmande miljöer av det (men det fungerar inte på alla katter). Man köper det hos vet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
423
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama