G

gullrumpan

hej! Jag o min syster håller på o rider in ett varmblod sto på 4 år.

Vi har vant henne vid sadeln o hon accepterar stigbyglar och sadeljorden. När vi sku börja o hänga över henne så blev hon så rädd att hon springer runt okontrollerat, stegrar nästan o lyssnar inte alls. Vi har prövat några gånger nu men inget framsteg. Någon som har ett tips om hur vi ska ta oss tillväga? Ska vi ge henne ännu mera tid o fortsätta på samma vis? eller ska vi gå en annan väg?

Tacksam för svar :)

Sv: inridning

Arbeta mkt från marken longrera tömkör, om hon är van med sadel och stigbyglar som hänger, kanske du kan prova med nån/nått litet men tyngre som du lägger upp korta stunder medans du står brevid sadeln?!, men det låter som på det hela att din häst kanske behöver lite mera tid!!! bästa tiden är efter sommarbetet då är dom lite trötta,, ett tips LYCKA TILL

En säck med något i ex. sand är perfekt då kan du stå bredvid och lugna henne istället.

En säck med något i ex. sand är perfekt då kan du stå bredvid och lugna henne istället.

Glöm sandsäckar och halmsäckar och alla dessa ideer :devil:

Kan du stå brevid henne på en pall så du står över henne ?
Borsta henne mata henne med godis ovanför henne och när det fungerar ger du henne morötter från anda sidan så du böjer dig över henne arbeta försiktigt med detta från bägge sidor och låt saken ta tid .

Mia

om ni inte gör några framsteg alls så skulle jag överväga att åka till vet och röntga ryggen, kissingspines är mkt vanligt på travare!

Jag vet att våran travare var också knasig när vi skulle göra "ridhästvarianten" på honom.
Vi skulle hänga o vi stod över honom mm.
till slut så kastade jag upp min lillesyrra bara och hon red utan problem på honom.
Han tyckte inte om när man hängde o klängde på honom.
Har aldrig brytt mig om att hänga osv på travare sen, förutsatt att de är körda och tränade innan.
Har aldrig varit nåt problem med det.
Men så klart kan hon ha ont också, man vet ju inte.

När jag skulle rida in mina hästar tog jag det VÄLDIGT lugnt. Började med att pyssla mkt och mkt arbete från marken. Var ute och gick promenader m.m.

Gjorde så att jag började hänga så smått på dem inne i stallet under tiden jag höll på och borstade m.m. Efter några ggr reagerade dom inte öht av att jag klängde på dom. Så mitt råd är att ta det väldigt lugnt med hästen. Kläng lite när allt känns avslappnat. Det är lätt att hästen blir spänd och uppspelt när man tar ut den i t ex paddocken och börjar klänga och ha sig, det är tillräckligt många intryck ändå.

människa kan man göra såhär

köp ett blåställ i strl. STOR
fyll med halm
knyt igen armar och ben

sedan kan man knyta fast armarna i sadelgjorden på ena sidan och benen på andra sidan sedan låter man stigbyglarna hänga osså longerar man - kalas bra

Jag skulle aldrig våga sätta upp någon leksaksdocka. Kommer den i obalans måste hästen bli MYCKET skrämd.

Kan du inte hålla på i boxen? Jag har alltid gjort ganska mycket där innan jag gått ned till ridhuset/paddoken. Om hästen verkat spänd har jag backat och tagit det lugnare. Gjort om, pratat och repeterat. Små steg. Skulle aldrig sitta upp på en häst som är spänd/rädd när man hänger på den.

Ibland måste de acceptera att stå stilla. Det är lättare i boxen eller i ett hörn av en (helst liten) ridbana. Kanske kan det hjälpa med en hästkompis också.

knyter man fast den ligger den kvar, de jag hjälper har gjort så på alla sina unghästar i 25 år alla har blivit fina och haft godridbarhet. de handlar bara om arbetet INNAN man longerar med docka.

Okej men jag tror det är svårt om man inte knyter fast så bra och hur får ni hästen stilla under tiden ni knyter? Blir hästen rädd för "dockan"? Nyfiken

knyter man fast den ligger den kvar, de jag hjälper har gjort så på alla sina unghästar i 25 år alla har blivit fina och haft godridbarhet. de handlar bara om arbetet INNAN man longerar med docka.

Skulle aldrig lämna min häst till någon som knyter fast en Docka eller säckar eller dyligt !!

I sådana fall har man inte gjort ett bra förarbete om dom inte accepterar att man hänger på dom.

Mia

hon är ensam och mannen är i bondgården, alla hästar har som sagt blivit trevliga hopphästar ett flertal med bra bedömning i ridmomentet på 3 årstetena...
Så ja det måste ju funka :smirk:

Först vänjer hon hästen vid att man är på och klappar på sadeln, hon håller i hästen i stallet då, sedan när man får dra ner stigbyglar osv. visar hon dockan för häten, de brukar sällan reagera så mycket utan nosar lite på den, sedan lägger hon på den kollar hur hästen reagerar, oftast står dne kvar sedan håller hon på så där ett tag.

till longering med dockan = hennes man håller i hästen som nu är van vid dockan och hon akn knyta fast sedan äre bara att traska iväg och longera, de tycker ofta att det är lite läskigt men lix. villken häst gör det inte när dme får upp "ryttare" på ryggen

anledningen till att hon gör så här är den att hon är ensam och mannen jobbar på gården, hon är äldre och är inte lika modig på att hoppa upp när man hängt på dem, hon har desutomde knä och höft problem. sedan när hästen acepterar dockan kan hon sitta upp. Jag har ridit några av dem och alla har varit trevliga så JO det funkar.

och tror knappast att hon skulle fortsatt med dockan om det inte funkade innan om hon använt dockan ¨10 år av de 20 som hon hållt på med unghästar, 2 -3 föl om året :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig. Hon verkar...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Masse
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar