Inridning..

E

_Emma_

Hejsan,
skulle behöva lite råd ang min Nordsvensk som jag håller på att rida in.

Hon är träns och sadelvan sen längre tillbaka, och nu i ca 4 veckor har jag hängt på henne och suttit på henne.Och det har gått jättebra !
Så nu för någon dagesen tyckte jag det var dags att börja skritta lite..
Först vill hon inte ta ett steg,men efter en stund går det.
Men när hon börjar gå så flyger hon omkring som galen, bockar och "slänger" sig. ( Vill tillägga att jag har en person som håller i henne)
Så jag har nu flygit av 3 gånger och sista gången nu i dag tramapade hon på mitt ben så det blev rätt illa.
Vågar ju knappt sätta mig igen. :crazy:

Någon som har något bra tips så att hon inte håller på så här,kanske tycker hon tyngden är obehaglig när hon går ..

Tacksam för alla svar :)

Sv: Inridning..

Klart att det känns konstigt för henne att röra sig med tyngd på ryggen - det är en helt annan sak än att stå still! När hon går rör sig hennes rygg och då rör sig ju det som finns på ryggen med, läskigt!

Svårt att ge råd så här på ett forum när man inte sett varken dig eller hästen ELLER ert samspel/kommunikation.
Ta hjälp av nån som gjort sådant tidigare, som kan ge råden tex hur du kan sitta för att vara till så lite belastning som möjligt vid en igångsättning, eller som kan se om man kanske behöver mer markarbete för att förtroendet/ledarskapet inte är ok.

Alltid mycket svårare när man nu kommit till den punkten du kommit, när det börjat "krångla" och gå åt fel håll......

Ja precis det är nog det som hon tycker är läskigt då..
Ridit in min förra häst (varmblod) och det var inga problem alls,lugn som en filbunke. Men det är ju som sagt olika från Häst till häst.

Har haft henne i 6 månader,det är ju inte så långt tid,men tycker ändå
ledarskapet och det funkar bra.

Tack i alla fall för svaret :)

hej .hade ett halvblod som jag red in för ett antal år sedan.nu vet ju inte jag exakt hur du har gått till väga och vad det finns för möjligheter där du har din häst,jag hade ialla fall så att man kunde leda hästen inne i stallet och jag hängde över honom när han skulle börja gå då kunde man lätt glida av om man kände att han blev för spänd eller att man trodde att det skulle hända något.sen va det ofta två som lede honom en på varje sida,vet inte om det hade någon betydelse men för mig kändes det som han va lite mer inramad.,sen kunde jag lägga över benet och ligga framåt lutad över honom så det lätt gick att glida av om det hände något sen gjorde vi lika ute funkade för mig,ibland kunde vi ha longerat honom lite innan vi satt upp för att han skulle vara lite trött i huvudet,vet inte om det kan vara något för dig att testa ,hoppas att det går bara för dig med inridningen och att du ska slippa vara rädd och orolig,tyvärr känner ju hästarna det.lycka till

Mitt tips är att hålla på mycket med NH i repgrimma + att longera henne innan du sitter upp.

Lycka till!

Jag håller själv på att rida in ett islandssto. Jag skulle gärna vilja ha en rundkorall för det underlättar verkligen arbetet så min rekommendation är att fixa en rundkorall. Om hon börjar studsa kommer hon inte så långt så du kanske slipper åka av och hon får inte möjligheten att dra iväg sas. Bara mitt tips. Önskar att jag själv haft en som sagt. Kanon annars också för att låta henne jogga själv runt i korallen, hitta sin balans. Äntligen har storhäst/hoppryttaren här hemma i byn förstått hur effektivt det är, med korall, ser han jobba hästarna i den..

Jag har precis ridit in en 3-årig ponny.

Jag vande honom först vid sadeln och att stigbyglarna hängde och slängde vid sidan, även i trav.
Sen var han med som handhäst så han vande sig vid att jag var ovanför honom.
Sen hängde jag på honom och till slut satte jag mig upp. Han var då van att saker rörde sig på hans rygg, han var van att se mig ovanför och snett bakom honom och han litad på mig tillräckligt.
Har inte haft några som helst problem med denna ponny.

Jag tror du behöver gå tillbaka och upprepa de tidigare moment du gjort och kanske lägga till några fler?
Man kan ju spänna fast någon form av docka på ryggen för att få henne att helt enkelt vänja sig vid tyngd på ryggen, men det är völ inte den bästa lösningen.

/M

Hejsan!
Jag är ingen expert på inridning men jag vet en sak att sätt INTE upp en docka eller nått liknande på ryggen. Det kom in en häst
till ett stall som jag stod i innan, den hade de slängt upp en säck på ryggen och han var totalt förstörd han var livrädd för att ha någonting på ryggen.:(

Jag har varit med vid ett X antal inridningar i mitt förra stall. Som de andra har skrivit så är det inte lätt att säga när man inte har sätt det själv.

Vi har gjort så att vi är samma personer som håller på med hästen ett tag så att den lär känna förtroende för den som är på marken också. Hon som jag har gjort detta med är beridare och får in en del unghästar för inridning. Hon gör ett jätte bra förarbete och i ditt fall så verkar det inte som om hästen är redo ännu för att skritta med ryttare på ryggen .
Prova med med att bara sitta på henne i ridhus/paddock och när hon är lugn så kan ni prova med att ta ett steg framåt håll där ( om det gick bra ) öka sedan nästa gång med två steg klappa och beröm mycket.

lycka till kram Nanzzoni

Longera henne ett tag innan du hoppar upp, och jobba hästen mkt från marken så hästen känner förtroende för dig innan du hoppar upp.

Jag ville bara säga det att nu har jag suttit upp och skrittat utan problem :)
Fast jag har tränat mycket med att hänga på henne och skrittat och när hon inte tyckte det var farligt så gick det jättebra att sitta upp på henne..Det går sakta men säkert framåt. :smirk:

Jag ville bara säga det att nu har jag suttit upp och skrittat utan problem :)
Fast jag har tränat mycket med att hänga på henne och skrittat och när hon inte tyckte det var farligt så gick det jättebra att sitta upp på henne..Det går sakta men säkert framåt. :smirk:

lycka till! och glöm inte att ge henne några dagars tankepauser när ni gjort något nytt och repetera det hon redan kan:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama