H

hanoi roxx

har ni bra tips på olika övningar jag kan göra med min treåring i skogen? kan sitta på honom i skritt men inte gjort nåt mer.... har långt till ridhus.....

Sv: Inridning

jag har också en bit till ridhus så min ridning på treåringen sker mest i skog och mark och någon gång i paddocken.
vi rider i skritt, trav och galopp rakt fram. tränar avsaktningar och igångsättningar.
skrittar rakt genom snåren ibland så hon får lyfta på fötterna. svänger runt träd, så hon böjer på kroppen i svängen.
vi har inte så mycket backar, men tar de små uppförslut som finns och klättrar lite.
det är ju mest start och stopp som gäller i denna ålder, tycke jag iallafall:) .

Hej!

Min 3 åring köpte jag för ca 1 månad sedan då var hon sadelvan men inget mer, jag började sitta och hänga lite på henne, men märkte snabbt att jag kunde börja ställa högre krav, rider henne nu ca 3 gånger i veckan, började i lördags att trava henne, ställde inte så höga krav, utan ville bara att hon skulle lyssna och förstå vad jag vill. Nu i början när jag travar ber jag alltid någon hålla hästen i longerings lina och travar max ett par varv, galopp väntar vi med tills underlaget blir bättre så man kan trasportera till ridhus. :D Annars tömkör jag mkt, går promenader, bom övningar osv.

Du behöver inte göra det så krångligt. Skritta ut i skogen eller längs väg, träna på start och stopp. Lägg sen in lite trav när det känns bra. Börja leka dit sidförande, om hästen har lätt för det även ryggning. Ta några varv på volt på ett fält om det finns.

Småttingarna behöver inet göra så mycket, de ska lära sig fatta grunderna och sen ska de befästas samtidigt som styrkan ska dit.

Jag har aldrig varit varken på ridbana eller i ridhus med min treåring än, hon är inriden i skogen (utan hjälp), och vi skrittar, travar, gör halt och står stilla, lite sidvärtsembryo och några varv på fältet i djupsnön ibland. Galoppen kommer när jag känner att jag har lust, men jag väntar helst in bättre underlag först. Bättre att riskera att åka av på alltså ;)

hanoi roxx skrev:
har ni bra tips på olika övningar jag kan göra med min treåring i skogen? kan sitta på honom i skritt men inte gjort nåt mer.... har långt till ridhus.....

Jag tycker faktiskt att det bästa när man rider in en unghäst är att vara ute i skog och mark. Det är lättare för dig om inte annat traven och galoppen kan komma lite mer naturligt om du är ute och rider med kompisar och har lite drag hjälp. Oftast tycker ju hästarna att det är roligast ute i skogen.:)

Jag tycker det är bra att rida runt träd, då tränar du sväng förmågan på ett bra sätt. Mycket träning på stopp och start brukar ju också vara kalas;) Men sen är det ju självklart bra att komma bort till ett ridhus någon gång med så att hästen får lite mer miljö träning!

Lycka till du!

Senast ändrad av en moderator:

hanoi roxx skrev:
har ni bra tips på olika övningar jag kan göra med min treåring i skogen? kan sitta på honom i skritt men inte gjort nåt mer.... har långt till ridhus.....[/QUO

:angel: Jag rider adrig i ett ridhus eller i paddock förrän hästen kan skritt trav och galopp och vet vad halt är, men därimot longera jag i paddock och i ridhus...Det är jätte svårt för en unghäst att gå i paddock och ridhus för det finns ingen väg att följa, sen är det lätt att den blir uttråkad och tröttna. Ut i skogen med er, gärna med draghjälp av en annan erfaren häst, se till att hästen tycker det är kul, har inte för höga krav, hästen ska tycka det är roligt, då har du sen en possetiv häst när du börja rida för instruktör.....

Lycka till!;)

rocki skrev:
hanoi roxx skrev:
har ni bra tips på olika övningar jag kan göra med min treåring i skogen? kan sitta på honom i skritt men inte gjort nåt mer.... har långt till ridhus.....[/QUO

:angel: Jag rider adrig i ett ridhus eller i paddock förrän hästen kan skritt trav och galopp och vet vad halt är, men därimot longera jag i paddock och i ridhus...Det är jätte svårt för en unghäst att gå i paddock och ridhus för det finns ingen väg att följa, sen är det lätt att den blir uttråkad och tröttna. Ut i skogen med er, gärna med draghjälp av en annan erfaren häst, se till att hästen tycker det är kul, har inte för höga krav, hästen ska tycka det är roligt, då har du sen en possetiv häst när du börja rida för instruktör.....

Lycka till!;)

Håller helt å hållet med dig!! Se till att hästen tycker att det är roligt!! Det går så mycket lättare då!!!

Jag har jättenära till ridhus men rider ändå mest ut, för unghästar ska ridas ute så de får igång sin motor och inte tröttnar. Idag var vi ute och galopperade på ett snöigt fält! :)

Jag har med sällskapshäst, men absolut inte som draghäst, för min 3-åring vill alltid vara först och den andra trivs så bra med att gå sist :D

Sån är min treåring med vill alltid vara först! Det är verkligen kul när de är så positiva!!
:banana:

jag red in min häst på ett fält

eller a.. jag gjorde en egen lite rundcorall som va ca 1 meter högt där jag satt upp och tränade upp kommunikationen

sedan fick allt komma som det kom.

(i corallen och i repgrimman hade vi övat skrämmselgrejer såsom pressenningar och annat - göra läskiga saker till lek så hon va väldigt säker på sig själv)

men vad som gäller är att ge sig när det går som bäst -
just för att hålla motivationen och glädjen kvar -
hålla sig nära hemma.. skritta och känna att man behörskar en sak innan man går över till en annan.
första traven kan vara lite skum . men det är bara att se det som ingeting - dvs vara avslappnar och låta det komma. (jag skulle föredra att halvsitta när jag börjar trava - dock föredrog min häst lättridningen men det är sånt man kommer på sen när det väl är.

tror allt kommer gå super - va bara lugn

"fortsätt simma, fortsätt simma" :bump:

Vi har inte suttit på vår gubbe ännu.
Men vi har hängt promenerat ute mm
Men sätter ni bara i sadeln och hoppas på att ni inte blir avkastade.

Ja jag satt helt enkelt bara upp, barbacka i grimman, en dag när jag tyckte att hästen kändes redo för det. Hon undrade bara vad jag gjorde, brydde sig inte speciellt mycket alls.

Rotterö skrev:
Vi har inte suttit på vår gubbe ännu.
Men vi har hängt promenerat ute mm
Men sätter ni bara i sadeln och hoppas på att ni inte blir avkastade.

Tja, risken finns ju alltid första gången :devil: Men för mig handlar det om att befästa allt 'annat' så att 'pre flight checken' fungerar. Och när man är där så 'ska' det inte vara någon stor grej för hästen att jag sitter upp: Sen kan man alltid ta fel, så visst finns det med att 'hoppas det går bra'

Min dam hängde jag i typ 30 sekunder på innan jag satt upp, inte hängt annars. Men jag hade sett till att hon inte reagerade på HÖJDEN av en ryttare - DET brukar vara värre än tyngden!. genom att hantera henne en hel del från pall, från alla håll och kanter. Att ha henne med som handhäst och att vi tränat stå still vid uppsittningspallen och hon var van att jag stod på den. Att hon vars adelvan, van vid stigbyglar som slängde och dunsade emot. Att hon förstod kommandon för halt, igångsättning osv. Och framförallt att hon hade FÖRTROENDE för mig.

Så, alla bitarna för att det skulle lyckas fanns. Så då ställde jag henen på pallen, satt upp, red en liten bit i skritt, gjorde halt. red en liten bit till, gjorde halt och satt av.

Jag KUNDE ha missbedömt situationen (det har hänt..) och blivit dängd i backen. Så den där sista lilla får man sätta tron till hoppet. Men har man sett till att alla förutsättningar finns så finns det ingen anledning att det inte ska gå utmärkt!

Vår gubbe verkar lugn.
Han reagerar inte på stigbyglar som dinglar.
Han bryr sig inte om något igentligen.
Jo presis i det ögon blicket foten i stigbygeln . Sedan skiter han i när man ligger på honom.
Ännu har vi bara hängt på honom i stallet.
Skall nästa gång prova ute.Ligga på honom under gång. Han kan stanna och frammåt gör bra.
Så det är väl bara modet att sitta upp då .

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama