Sv: inridning

beror helt på hur mycket som redan gjorts med den. Men skicka den framåt årsskiftet kanske?

Ja den växer fortfarande e nästan högre bak än fram. När man pratar om att lära hästen att ridas i alla gångarter i 3-årsåldern, menar man då efter nyår eller på dagen hästen fyller 3 år?

Vad är det för ras? Det har betydelse då olika raser utvecklas olika snabbt. Är det ett halvblod är det vanligt att den rids några gånger på hösten som 2,5 åring, nu alltså. Är det en ponny/islandshäst/kallblod brukar man vänta längre då de inte utvecklas lika snabbt. Men det skiljer inte bara inom raser utan man får även se till individen...

Ja den växer fortfarande e nästan högre bak än fram. När man pratar om att lära hästen att ridas i alla gångarter i 3-årsåldern, menar man då efter nyår eller på dagen hästen fyller 3 år?

För det första vad har du för mål med hästen? Skall den vara med på 3 årstestet? Isåfall hade jag börjat nu med att sitta på den och skritta så att den kan få vila under vintern för att återuppta arbetet någongång i februari. Maj går ju 3 årstestet och då skall hästen visas att den är ridbar i alla 3 gångarter OM du väljer att visa ridprovet, det kan man oxå välja bort. Skall INTE hästen visas på 3 års så hade jag personligen väntat med att rida in hästen tills på våren när den är 3 så den kan få vila under sommaren och gå på bete för att sedan återuppta arbetet på hösten.

Men som sagt det beror på vad man har för mål, vill man att hästen skall gå 3 års , något 4 årschampionat så måste man vara tidigt ute för att hästen skall kunna hinna få den vilan den behöver och kanske även en extravila.

min foervärd håller å att rida in sin 2007 nu, tanken är att befästa 3 gångarter innan en vintervila, för att sen återuppt starx innan 3-årstestet, där hon ska visas under ryttare. sen en lång sommarvila för att växa till sig och mogna innan hon så smått börjar att slipas någon gång nästa höst/vinter/vår.

att skritta, trava & galoppera med en lätt ryttare i bra balans är knappast skadligt för en 2-åring. dock bör den inte RIDAS i den bemärkelsen, den ska bara förstå start, stopp och 3 gångarter i någorlunda hyfsat tempo och form.

jag hade inte ridit in en häst innan 4-årsålder, men det beror på ras. man kan sitta upp korta stunder och träna annat (tex. sadelvänjing)som 2-3 åring men ju senare deto bättre fysiskt sätt.

både ja och nej. att vid tidig ålder bärja vänja leder ligament och utsätta dom för viss påfrestning är i många fall positivt.
men igen, det handlar bara om att lära den start, stopp och 3 gångarter, INTE att sitta ut i skogen i nån timme.

KL
Har väl inte riktigt med tråden att göra, men passar på att fråga något som jag funderat över.

Är det vanligt att man rider in hästar så tidigt nu för tiden? När jag växte upp så sa alla "gamla" hästfolk att tidigast 4 år. Att sitta på en häst under 3 år var helt otänkbart.
Är det så att man rider in hästar tidigare idag eller har jag bara träffat en viss sorts äldre hästfolk som vill vänta?
Om det är så att man rider in hästar tidigare, varför? Är det bra eller dåligt för hästen eller spelar det ingen roll.

För det är ju ändå väldigt stor skillnad på en 2-åring och en 4-åring. Så det måste ju finnas en anledning till varför man rider in tidigt eller väntar. Både fysiskt och psykiskt.

det finns en rad trådar om detta redan. :D
den här tex. står en hel del nyttigt i den! visserligen om körning, men grunden är densamma..

Senast ändrad:

Hästen ska inte vara med på 3-årstest så jag antar att det inte lönar sig att rida in den förrän till våren det är väl inte förrän då heller som man kan börja rida den på riktigt. Men det kommer inte att gå för den andra hästen kommer att få föl då och hon kan inte vara ensam. Jag hoppas bara hon kommer vara nöjd med att gå ensam med sitt föl sen så unghästen kan åka iväg på inridning till hösten hon klarar nämligen inte av att vara ensam hon blir helt panikslagen då.

Liknande trådar

Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
657
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama