Sv: Inridning, hur gör man???
Jag är en riktig nybörjare, rider in min första häst nu. Jag kan inte svara för hur man bör göra, men jag kan svara för hur jag valt att göra. Jag var innan jätteosäker och ville helst lämna bort hästen eftersom jag inte skulle få tillgång till medhjälpare eller ridbanor. Jag var rädd att det skulle bli fel! Men det har gått jättebra, över förväntan!
Jag har delat upp inridningen i flera perioder, eftersom det är viktigt att ge unghästen en chans att "smälta" det den lärt sig och hämta sig från allt nytt. Så Kveikja har fått jobba först ett par månader förra hösten med hantering (islänning som inte hanterats så mycket under uppväxten) och sedan hade hon en långvila. I mars i år började jag löslongera henne i en temporär hemmabyggd rundpaddock, satt upp första gångerna i april, både i rundpaddocken och ute. Sen hade hon vila i juni. Började rida mer på allvar i juli, då uteritter med och utan sällskap. Hela tiden bettlöst, har först börjat med bett för ett par veckor sedan, men har fortfarande inte satt tygeln i bettringen.
En sak jag gjort som kanske inte är den bästa det är att jag "chansat" lite och ridit ut trots att Kveikja inte kunde alla signaler. Hon kände ju igen signalerna från att hanteras i grimma så vi klarade oss med stooora ledande tygeltag och hon stannade när hon tyckte det blev jobbigt att jag drog henne över nosen (red i grimma bara!). Så hon har efter hand förfinat sin förståelse för vad jag säger och nu kan hon styras med betydligt mindre signaler. Hon har varit en bra häst för den här metoden eftersom hon är så stabil och litar på mig. En annan häst kanske hade fått panik när ryttaren säger nåt den inte förstår.
Vad gäller frågan om galoppen så har jag bara galopperat ute, har haft en annan häst som draghjälp före och så har jag "gungat" in henne i galopprytm, det har fungerat för oss. Jag har inte longerat något alls med lina, och min rundpaddock var för liten för att galoppera i.