Inridning första gången

jasmine87

Trådstartare
Jag har funderingar på att köpa en sexåring som ännu inte är inriden. Den är longerad och har haft sadel och ryttare på sig i box.
Då jag bara hjälpt till flyktigt vid inridning på hoppstall i Australien kommer jag ta hjälp av tränare. Men undrar kort och gott innan jag köper: hur lång tid (jag vet att det skiljer sig mellan individer, men jag undrar i grova siffror) tar det ungefär för en häst från att vara oinriden till att kunna göra sitt första pay and jump? Förutsatt att individen inte har några skador osv.
Som sagt jag vet att det skiljer sig, men undrar mest alltifrån och till...

Jag som ryttare har tävlat och hållts med hästar sen barnsben, men min erfarenhet från praktiskt inridning och utbildning är begränsad. Dock är detta ett stort intresse jag har och jag har mycket teoretisk kunskap och någon gång måste bli den första.

Står alltså i valet och kvalet om jag ska köpa en oinriden som jag kan forma själv och göra den till vad jag vill ha den (ska vara främst en hobbyhäst men som jag kan tävla i längre klasser med i hoppning och WE).

Tack på förhand!

Min ena var väldigt snäll och red mer eller mindre insig själv. Satt på henne 3ggr som 3åring och kunde sista gången trava och styra själv samt rida ut med sällskap. 3 v efter att jag tagit upp ridningen igen galopperade vi runt en bana med pyttehinder. Hon var vääääldigt simpel och accepterade nya saker fort.

Många unghästutbildare tar sig inte an hästar som är äldre än 3-4 år har jag hört, just för att de blivit stora och starka och har "växt i" sin kropp. Tolkar detsom att inridningen kan bli onödigt farlig eller ta längre tid. Men det beror såklart på hästen, och piloten.

Hej!

En oinriden 6-åring hade jag varit mycket tveksam till att ge mig på, till stor del för att det i min erfarenhet ofta finns en orsak till att hästen är oinriden (ofta att folk försökt och misslyckats) vid den åldern, vad än säljaren uppger. Har inridningen misslyckats tar det ofta längre tid att få till det rätt och ibland kan det tom bero på skada (kanske outredd/oupptäckt) som hindrar hästen från att bli en bra ridhäst.

Men jag är väldigt färgad av tidigare erfarenheter.

/Lavinia, vars kompis köpte en frisk oinriden häst som visade sig ha en skada i ryggen och dessutom hade den utsatts för flera inridningsförsök tidigare ägare "glömde" upplysa om.

Håller med föregående talare, jag skulle inte ta mig an en oinriden sexåring. Då har jag ridit in ett 15-tal hästar, vara några helt på egen hand. Av någon anledning är den ju inte inriden.

Fast kan man inte bara fråga varför? Det kan vara en väldigt enkel anledning utan några baktankar.
Min som är född 2010 är inte inriden ännu. Och nej, det finns inga misslyckade försök eller farliga erfarenheter av honom. Förra ägaren hade honom sedan han var ett väldigt litet föl (under 6 månader) och sen har hennes kropp sagt ifrån att rida in fler hästar. Hon hade en hobbyhäst som hon red runt i skogen på (som hon köpt just för att han var så go) men hon tyckte att det var mycket jobb att rida in en häst som hon ändå inte skulle ha nytta av i framtiden (hon hade även en 3åring som åkt iväg för att bli inriden). Hugo var där som sällskap och han skulle säljas när han var 3 år men ägaren var inte redo att låta honom gå än. Och därför är han inte inriden, inga misslyckade eller farliga försök. Bara en enkel anledning.

Fast kan man inte bara fråga varför? Det kan vara en väldigt enkel anledning utan några baktankar.
Min som är född 2010 är inte inriden ännu. Och nej, det finns inga misslyckade försök eller farliga erfarenheter av honom. Förra ägaren hade honom sedan han var ett väldigt litet föl (under 6 månader) och sen har hennes kropp sagt ifrån att rida in fler hästar. Hon hade en hobbyhäst som hon red runt i skogen på (som hon köpt just för att han var så go) men hon tyckte att det var mycket jobb att rida in en häst som hon ändå inte skulle ha nytta av i framtiden (hon hade även en 3åring som åkt iväg för att bli inriden). Hugo var där som sällskap och han skulle säljas när han var 3 år men ägaren var inte redo att låta honom gå än. Och därför är han inte inriden, inga misslyckade eller farliga försök. Bara en enkel anledning.

Min kompis frågade och fick en förklaring som lät helt rimlig (om jag inte missminns mig var det för många hästar och just den här hanns inte med, men han var jättesnäll det lilla de hunnit göra). Det visade sig senare vara extremt felaktig. Folk som vill sälja sin häst och inte klarar av den säger mycket sällan att så är fallet. Och en misslyckad inridning är ju inget man är stolt över heller...

/Lavinia

Jag säger inget om att det inte skulle finnas 6-åringar som folk bara inte kommit sig för att rida in trots att hästen är trevlig, vettig etc. Jag vet att det finns såna. Ägaren kan ha haft för många hästar, varit skadad eller sjuk etc etc..

Men däremot så ska man nog inte anta att alla säger sanningen tyvärr.
Jag hade inte för en sekund köpt vad säljare säger i alla fall. Det finns en massa as som ljuger hej vilt.
Är man inte kunnig nog att bedöma hur troligt det känns kring just den hästen alt känner ägaren och vet varför.. Ja, då bör man nog vara försiktig med att köpa saker rakt av.

Något man också måste tänka på är om hästen inte bara är oinriden, utan ouppfostrad också. En sexåring som bara gått som sällskap och hanterats minimalt är oftast betydligt svårare att fostra än en unghäst.

Det är otroligt svårt att säga utan att ha sett hästen. Eller veta något om dig förresten. Hade jag haft gott om tid och pengar samt varit sugen på ett projekt, så visst! Ville jag ha en häst att tävla med relativt snart, nej.
Jag har ridit in ett 9-årigt sto med flera misslyckade inridningsförsök bakom sig. Det var inga som helst problem, men jag var tvungen att göra saker på andra sätt än enligt "skolboken" då detta inte fungerade för henne. Dock var det ingen häst som jag köpte utan fick betalt för att se om hon gick att få ridbar.

Själva detaljen med att rida in tror jag man klarar med ett par häst-år på nacken, kunnigt folk runt omkring och ett sunt tänk.
Men försök att så mycket som möjligt ta reda på varför inridningen blivit släpande.

Jag köpte min som ohanterad 3-åring. Han hade gått i en hage och blivit klappad på. Inte gjort något med pga uppfödarens ålder och hälsa.
Hade tidigare ridit unga nyinridna hästar och hanterat en del innan inridning. Men aldrig gjort själva inridningen själv. Och visst undrade jag många gånger vad jag gett mig in på. Men jag fokuserade mycket på det jag kunde, det förberedande arbetet. Jag fick honom att lita på mig från backen tidigt och då var inte inridningen några problem.
Vi har inte varit ute på någon P&J ännu, men det beror på min hopprädsla inte på att han inte skulle vara redo.
Jag fick hem honom siste juli 2013, satt på honom första gången i mitten på augusti, gav honom vila under hösten då vi klarat att rida i alla gångarter och satte sen igång honom i oktober och var med på vår första hubertus-ritt i början på november. Ingen P&J men ändå liknande omständigheter med transport, massa hästar och ny miljö. Gick kanon!

Jag funderar väl på, som ett par andra också gör; hur kommer det sig att den inte är inriden? Man har ju i alla fall börjat, men varför inte slutfört? Hade gjort mig misstänksam...

Trots att den är 6 år så är det ju som en treåring -hur snabbt tävlar du en treåring/inriden i "vanlig" ålder?
Det kan gå fortare, men det kan även ta lång tid -men räkna med samma tidsåtgång iom att hästen är så grön, det är mycket som ska vänjas in :)
Jag hade nog satsat på att köpa en som du kan provrida först, särskilt om du inte har så jättestor vana av inridning m.m. Det här med att "forma själv och göra till det man vill" -ambitionen är god, men något man ofta inte tänker på är ju att det inte alls är säkert att hästen passar en när den väl är inriden.
Det kom ju jag på när mitt föl skulle ridas in -det är ju som att få en "ny" häst, och inte alls säkert att det är en häst som passar mig ridmässigt...

Vi har lånat en häst sen i somras. Hon var då 6 år. Inriden runt tre sen släppt i hagen o gick där till hösten då hon var 5 då en hade henne för utbildning i några månader o hoppade nån 90 bana. Sen ut i hagen till vi tog henne ety halvår senare.
Jag har många gånger sagt att det är inte snällt att göra så. Hon saknar all erfarenhet en häst behöver. Allt man gör är första gången och farligt. Bara att rida i skogen var farligt o skrämmande.
Nu efter 9 månader har hon kommit ikapp erfarenhetsmässigt o hoppar c-r 110 så det tar tid.
De har mer problem än en yngre häst har vi upplevt det som då de har en större o tyngre kropp att hantera men inte har muskler o styrkan att göra det.
Då var vår ändå riden innan o snäll. Har aldrig gjort nåt dumt men saknat all erfarenhet av allt som en yngre riden individ automatiskt får.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka