Inridning av Islandshäst

S

Svíþjóð

Vid vilken ålder påbörjar ni inridningen?
Alla tycker ju väldigt olika i denhär frågan. Tycker jag själv.
Hur börjar ni inridningen?

Sv: Inridning av Islandshäst

November/desember som treåring.

Sitter litt på,lærer høger,vänster,gå fram,stanna...en og annan liten tur sammen med "farbror Kurre".
Prøver litt 2-3 ggr pr vecka til han forstår dette,så fri fram til neste høst.
(Valakk,skal jo da inte visas...)

Jag påbörjade inridningen av min häst samma vår som han blev fyra. Han var då rätt så stor och såg "färdig" ut i kroppen. Hade han varit liten och outvecklad hade jag antagligen väntat lite till.

Jag började med att träna på följsamhet när jag ledde honom i grimma, fortsatte med löslongering och senare longering i lina. Satte på sadel och träns osv. Började "rida" med ledare i mitten av sommaren, utan ledare efter någon vecka, och började rida mer "på riktigt" under hösten.

Inridningen av just islandshästar är ju väldigt individuellt pga att en del tar så lång tid på sej innan de har växt "i sig själva". vissa kan man ju ta redan vid 3 år medan man i andra fall får vänta ända upp till 5 års ålder.

Jag har aldrig ridit in en häst själv, och är tveksam till att göra det också. Trots detta kan man väl få ha åsikter?!

Tidpunkten tycker jag beror på hur utvecklad hästen är, och vilka förutsättningar den har för fysisk och psykisk träning i vardagen. Allså - bra flock, stora marker så kan man vänta längre, men om det är en platt liten hage så kan hästen må bättre av att sättas i väl avvägd arbetsmängd. Handhästridningen skulle nog med fördel kunna praktiseras mera.

Hellre dock start runt 4-årsåldern och en lugn utbildning under flera år med längre vilor, än sen start och snabbt tempo. För hästar med avels- eller tävlingskarriär planerad så förstår jag att man lägger upp planeringen annorlunda - för här finns krav på tidpunkter för visningar etc.

Att jag i dag inte vill rida in hästen själv är för att jag inte tycker jag är tillräckligt duktig. Man får som sagt aldrig en andra chans att göra ett första intryck, och för hästen skull kan det vara bra med en professionell tränare. Med inridning avser jag nu introduktionen: longering, bett & sadel, sitta på, gå fram, stanna, svänga, fatta olika gångarter (3 el 4 beroende på hästens fallenhet för det hela).

Anledningen till mitt resonemang är att det är lättare att lära av en duktig pedagog. Om man själv gör lite olika varje gång, har lite sämre balans och timing med halter/ eftergifter etc så blir det betydligt svårare för hästen att tyda signalerna om inte den redan vet vad de betyder. Det kostar en slant, men det är hästens framtida liv och brukbarhet/ inställning till jobbet som ridhäst som man investerar i.

Självklart får man ha åsikter.

Har ni bilder på hur hästarna såg ut när de var färdigväxta?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar