Inridning av äldre hästar

H

Heira

Någon som har erfarenheter? Ös på med info isåfall! :D

Hur har ni gått tillväga i början, vad bör man tänka på osv osv osv...

Hästen som jag "försöker få" till ridhäst är en 8 årig kallblodshingst som även startar på travet. Vi har än så länge bara skrittat och travat lite i skogen typ, men har inte försökt oss på något avancerat alls. Nu är jag sugen på att gå ett steg längre och börja träna lite enkla saker, men vet inte alls vart jag ska börja... :confused:

Förslag, hjälp och egna erfarenheter efterlyses! :)

Sv: Inridning av äldre hästar

jag tycker du ska börja med start o stopp knappar så att dom funkar så dom ska, även broms o gaspedal. styra lite slalom på vägar o mellan träd. försöka ställa mkt lätt i nacken nått steg, träna på att använda vikthjälper dvs om du lutar dig åt ett håll ska han gå dit. sånna småsaker som man inte tänker på om man har en inriden häst som är väldigt viktiga egentligen!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama