Inredningstrådar

Winni

Trådstartare
Jag har lagt märke till att i de flesta trådar som visar hemmen är det helt eller nästan helt nyinköpta möbler i. Är det ingen som gör som jag och släpar runt på gammalt skräp från hem till hem :confused: Och det är inte alltid de passar så enormt bra ihop heller, även om det inte direkt skär sig så ser man att jag inte har köpt dem tillsammans.

Era hem ser så otroligt genomtänkta och fina ut, jag brukar njuta av bilder ungefär som när man ser på något hemreportage. Åhh vad duktiga alla är, brukar jag tänka.

Vid en renovering brukar inte alltid de gamla grejjerna passa längre, men jag pular in de mesta i alla fall jag :crazy:. Hur gör ni, säljer ni möbler och sånt som inte längre matchar det andra, kastar dem eller vadå? Eller är det så att ni redan har helt nya möbler inköpta samtidigt då och som redan passar in i ett nytt hem så himla bra?

Sv: Inredningstrådar

Det byts ut lite successivt. Vi är inte så rika att vi kan hålla oss med ständigt moderna möbler, och ett och annat är "ärvt" från föräldrar etc.

Vi försöker byta ut allt eftersom vi har råd och lust. T.ex. så bytte vi soffbord när vi flyttade till lägenheten vi bor i nu. Och när vi flyttar till hus så planerar vi att köpa ett nytt och större köksbord. Soffan ska bytas nån gång, men ingen brådska med det.

Säljer de gamla möblerna om det går, bättre att de glädjer nån annan än att slänga något som är fullt funktionsdugligt.

hade aldrig fått för mig att köpa allt nytt på en gång. För det första tror jag att det är lätt att man då, i ren lycka och glädje, köper det man för stunden tycker är underbart men ett halvår senare är det bara för tråkigt och uttjatat. För det andra hade jag aldrig haft råd med det :D

Jag och sambon har köpt nytt efterhand, men vi har också mycket begagnat som vi har renoverat och målat om så det passar oss bättre. Det tycker jag är betydligt trevligare och personligare.

Vårt matmöblemang älskar jag! Det är sambons föräldrars från början, men jag har suktat efter det sedan vi blev tillsammans för 7 år sedan, vi fick det i januari i år! Det var tidigare trä-färgat, men är nu ommålat vitt.

Sambons gamla sängbord (träfärgat och med en beige tyg-ficka på framsidan från början) blev vitt med en mörkgrå tygficka på och stora vita sömmar.

Mitt gamla silvriga PS-skåp agerar nu TV-bänk och är ommålat vitt.

Finns mycket man kan göra med lite färg!! Letar dessutom efter en skänk/sideboard i vitt (eller trä som kan målas om!). Aldrig att jag köper en ny för hiskeliga summor, utan här letar vi begagnat såklart, och väntar tills vi hittar det vi letar efter.

Vi hade tidigare ett ihopskrap av gammalt och nytt - mest gammalt, möbler som vi fått med oss från våra respektive hem, och detta släpade vi med oss när vi flyttade. När vi fick vår nuvarande lägenhet (hyresrätt) skulle den totalrenoveras och jag bestämde då att jag ville ha det lite snyggare möblerat, så de senaste månaderna har jag lagt åtskilliga pengar på möbler. Det har blivit nytt sovrumsmöblemang, plus skrivbord, soffa och tv-bänk, och fortfarande återstår en del att bytas ut. Bl.a. är jag inte helt nöjd med vårt soffbord (men behåller för mannens skull) och jag har börjat störa mig på hundens fåtölj (loppisfynd). Köksmöbeln ska bytas ut så snart jag hittar något med rätt mått och rätt pris.

Gamla möbler slänger jag, om jag inte omedelbart hittar ett nytt användningsområde för dem. Vår förra soffa (mina föräldrars gamla soffa, typ 30 år gammal) står i vårt uterum och vårt gamla skrivbord har jag erbjudit att skänka till en bekant.

Blir jobbigt om vi flyttar igen, för jag har ju valt möbler efter hur den här lägenheten ser ut. Ett tvåmetersskrivbord passar ju inte in hursomhelst överallt... :angel:

Jag tror att det beror lite på var i liscyckeln som man befinner sig i.

Första hemmet är ofta ett hopplock av släktens överblivna. Sedan kommer första jobbet och med det de egna pengarna, har man intresse och råd då så trillar de nya möblerna in en efter en. Sedan efter ett tag så faller alla de då nya ikeamöblerna ihop och nu efter att ha jobbat i några år så finns kapitalet att köpa rejälare. Dessa möbler får senare följa med en genom livet.

En grov generalisering men jag tror att det kan ligga viss sanning i det. Sedan kommer det alltid att finnas pjäser som följer med genom allt.

För egen del har det varit just så. Första hemmet tillsammans med maken var en blandning av vad vi hade med oss från pojk och flickrummen, gamla fritidshus i släkten och etc. Nu elva år senare har vi bytt ut det mesta från möblemanget då. Vi har köpt möbler som vi gillar och om de inte passat in i den boendeform vi har flyttat in i sedan har vi haft dem i förrådet med tanke att en dag skaffa oss ett hus. Den taktiken fungerade, för till vårt hus har vi endast behövt komplettera med två pallar och en underbar sjuttiotalsfåtölj i nyskick som jag hittade i en övergiven vrå hemma hos min pappa.

På senare tid har jag blivit otroligt intresserad av att bland upp vår ganska moderna och strikta stil med retromöbler. Just nu är jag på jakt efter en nätt fyrtiotalsfåtölj med det perfekta blommönstret som ska få agera receptläshörna i det kala moderna köket. Det leder till att jag lusläser blocket varje dag, och för ett tag sedan fick jag verkligen hejda alla impulser från att ringa på en helt underbar skinnsoffa i sextiotals-stil. Den verkligen skrek till mig, men tyvärr har jag fullt :cry:

Och tänk vad en liten rokko-soffa i mörkgrönt hade kunnat passa som ett smäck i mitt sovrum :love:

Era hem ser så otroligt genomtänkta och fina ut, jag brukar njuta av bilder ungefär som när man ser på något hemreportage. Åhh vad duktiga alla är, brukar jag tänka.

Och när jag ser bilder på ditt badrum så tänker jag, åh vilken otroligt duktig människa och vilken känsla för färg, form och stil hon har :)
Ditt badrum är fantastiskt och skulle passa i vilket inredningsmagasin som helst!

Sedan går det ju utmärkt att "renovera" gamla möbler så att de ser nya och fina ut (vilket vi ju periodvis får mängder av bildbevis på här i forumet) :idea:

Här ser det visserligen absolut inte ut som i något hem-magasin, men det byts ut möbler lite efterhand när man hittar något finare, mer praktiskt osv. Det mesta är blocketfynd eller från vänner och bekanta. Några saker är nyinköpta, men det är mest ikeamöbler, möbler från roligare ställen är ofta så dyra :p

Precis som någon annan sa så skulle jag aldrig byta ut allt i ett svep, av rädslan för att tröttna på allt ett halvår senare. Jag passar mig även mycket för att göra impulsköp, om jag inte får en otroligt stark känsla att "Det här är bara så jävla rätt!" då det brukar bli bra ändå.

I mitt fall så har jag bara bott hemifrån i dryga 3 år och under den tiden har jag (trots 4 lägenheter och 2 sambos) haft ungefär samma inredningsstil.
Det som skär sig är sådant som följde med från tiden jag bodde hemma, och det står i arbetsrummet :p Det skär sig iof inte med varandra, men med resten av hemmet och kommer nog bytas ut nångång i framtiden.

Edit: Det mesta är billigare möbler från ikea, jysk osv alt. ärvt.

Senast ändrad:

Första hemmet är ofta ett hopplock av släktens överblivna. Sedan kommer första jobbet och med det de egna pengarna, har man intresse och råd då så trillar de nya möblerna in en efter en. Sedan efter ett tag så faller alla de då nya ikeamöblerna ihop och nu efter att ha jobbat i några år så finns kapitalet att köpa rejälare. Dessa möbler får senare följa med en genom livet.

Så sant, så sant!

Jag släpar runt på möbler som jag har haft länge, men jag byter ut allteftersom också för att möblerna ska passa bättre ihop med varandra och det nya boendet. Vissa av möblerna har jag köpt sprillans nya, andra är köpta begagnade på loppis eller Blocket. För närvarande spanar jag på Blocket efter för mig nya köksmöbler, fåtöljer, sängbord och ev. även säng.

*kl* Och jag är tvärtom jag älskar gamla möbler. Köper apbilligt och målar om dem om det behövs och kan inte förstå folk som köper nya möbler snordyrt när man kan möblera ett helt hus med snygga gedigna gamla möbler :D

Dessutom så är jag allergisk mot möbler som har de där hålen i sidorna så att man kan flytta hyllplanen så otroligt fult.

Om man tar en titt på gamla möbler så är de oftast riktiga hantverk. Jag har tex köpt två skåp som är handsnickrade och jättefina för totalt 350 kr.

Och som grädde på moset så får man ett hem som inte ser ut som alla andra mio eller ikea hem.

Nu är inte allt vi har hemma gammalt men det mesta. Soffan (för att jag inte hittat någon annan som passar oss) Kuddar mattor och dyl köper jag nytt.

Appropå gamla, självfulla möbler så hoppas jag kunna göra ett gäng fynd inför stundande husflytt :d Vill ha en kökssoffa och en gammal skänk/byrå t.ex. Lite målarfärg och ett snyggt tyg kan göra under!

När jag flyttade hemifrån köpte jag det mesta nytt, förutom säng och tv-bänk.
När sedan sambon och jag flyttade till hus så har vi använt en del möbler som vi haft sen innan (min säng och det gamla tv-bordet är det enda som vi inte använder) och dessutom köpt en massa nytt. Flyttar man från 37 kvm till 180 så blir det ganska många rum som behöver fyllas med möbler.
Vi har handlat lite varje månad och nu när vi har bott här i 7 månader så saknar jag bara någon fåtölj och ett litet bord.

Jag gillar inte att ha rum som inte är färdiga och jag gillar inte att ha möbler som inte passar in där de står.
Som tur är så är vår ekonomi så stadig att den tål att vi lägger ett antal tusenlappar per månad på möbler.

Skulle jag vilja byta ut några möbler så skulle jag spara om det är något jag är förtjust i eller sälja om jag inte tror att jag kommer vilja använda i framtiden.

Och när jag ser bilder på ditt badrum så tänker jag, åh vilken otroligt duktig människa och vilken känsla för färg, form och stil hon har :)
Ditt badrum är fantastiskt och skulle passa i vilket inredningsmagasin som helst!

Men åh vad glad jag blir :laugh: Tack snälla för de orden!

Jo då, här har du en till. Vi har fullt av ärvda grejer i vårt hem och de slänger man enligt min make INTE. Som sagt de går inte alltid ihop men de är kära för oss. Slit och slängmetoden går inte hem hos oss.

Jag har försökt tänka efter men vi har nästan inga nyinköpta möbler (förutom badrumskommoden). Vi har köpt begagnat och på auktion och har ärvt någon enstaka möbel.

Nu har vi faktiskt byggt några möbler från börjar (säng, matbord och tvskåp) och "förändrat/förbättrat" flera andra.
Vårt nästa projekt blir att bygga "sängsoffor", vi har köpt madrasserna så nu är det bara resten kvar....;)

Problemet är bara att det tar så väldigt lång tid, inget som blir klart i brådrasket!
Tv-skåp
090714-090721+%2827%29.JPG

Sänggavel
080414-080423+%2847%29.JPG

Halvmånebord (omgjort)
080715-080721+%2813%29.JPG

Barnsängar
070603-070628+%2850%29.JPG

Loppisfynd
090726.JPG

Vad fint! Hade passat prima i vårat hus ;) Pratade faktiskt med sambon igår om att bygga en enkel sängram till en madrass vi har. Har du några tips eller "bra att tänka på"?

Jag är inte förtjust i sånt som är modernt och trendigt. Har en del möbler som min pappa hade i sin första lägenhet på 50-talet. Andra har jag köpt på Myrorna. Det ihop med enkla möbler från Ikea som jag har tills jag hittar rätt på Myrorna, en del har jag målat om så att de ska se lite roligare ut. Tycker om mycket färg och mörkt trä.

Vi är bara i startgroparna med att bygga "sängsofforna" men vi brukar lägga upp ritningarna på möblerna på bloggen samt dokumentera under tiden så där kan du kolla in våra misstag och undvika att göra dem själv!;)

Det vi tänker nu (när vi ska ha möblerna som soffor) är att inte ha alltför tjock madrass. Vi köpte en "Wellpur" (18 cm) på Jysk som jag tror blir perfekt.
Sedan vill jag gärna ha avsmalnande ben (gärna med ngn krenelering) och lite höjd under möblerna så att det ser luftigt och lätt ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Kläder & Bli fin Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka