Inplastat rundbalshö 25% vatten?

E

Etimanyd

Hoppas jag kan få lite hjälp av alla kloka :) I stallet där jag hyr in min häst har vi nyss bytt från torrhö till hö inplastat i rundbalar, ja just det hö. Stallägaren påstår att de gjort ett test hemma och kommit fram till att det bara är 25% vatten i det nya inplastade höet. Låter det rimligt att rundbalshö är så torrt? Det känns lika blött som hösilage iaf.

Tacksam för svar:bump:

Sv: Inplastat rundbalshö 25% vatten?

Hö brukar ha 84% ts-halt.
Det ni har fått i rundbalar har 75% ts och då är det inte hö längre utan hösilage. Det kan också variera mellan olika balar.

Fast det spelar inte så stor roll, mer än att man behöver ge mer av det i kg, för att få i dem samma mängd torrsubstans.

Tack så mkt för svaret. Så det är alltså möjligt att Hösilage är så torrt? Läste att man kunde göra ett prov i mikron för att mäta TS. Blir så tveksam på att det är så pass lite vatten i det som stallägarna påstår. Främst för att min häst gick ner så mtk i vikt när vi började med det "nya" hösilaget.

Hon gick på 9kg hö förut och nu med det nya har jag gett 12. Rimligtvis borde jág inte behöva ge "så mkt" av de nya ifall de verligen var så torrt som de påstår. *Väldigt yrt det här, hoppas ngn förstår* Dock så tycker jag bara att det är bra att hon får lite mer att tugga på om dagarna så det är väl egentligen strunt samma så länge hästen ser bra ut:)

Du har ju säkert inte exakt samma värde i grovfoderna. Det kan göra att hästen får mindre MJ i sig med nya grovfodret.
// Linda

ALLT under 84% är ensilage. Jodå, ensilage kan bli så torrt, men det är ju ingen direkt hit att ha det så snustorrt. 12 kg av ditt ensilage motsvarar ca 10,7 kg hö. Vad ska du göra ett ts prov för ? Har inte eran stallägare redan gjort det, eller hur fick denne fram vattenhalten då ?

Tror de vägde ett kg och sedan torkade det, och sedan vägde det igen. Vet inte riktigt hur pålitlig den metoden är. De är 70+ har sina egna idéer om allt;)

Skulle gärna vilja ta en riktig analys på det, men jag tror att de bara har några balar av de här och att de sedan skall byta till ett annat igen:cool: Blir galen på det här. Känns ju inte riktigt bra att byta hit och dit hela tiden.:crazy:

Mitt hösilage är 71% TS så det kan säkert stämma med 75 också. :)

Tror de vägde ett kg och sedan torkade det, och sedan vägde det igen. Vet inte riktigt hur pålitlig den metoden är. De är 70+ har sina egna idéer om allt;)

QUOTE]

I så fall har 50+ också egna ideer. Hur tror du annars de får fram hur torrt fodret är? Beskriven metod lärde jag mig på Alnarp för något år sedan.

QUOTE]

I så fall har 50+ också egna ideer. Hur tror du annars de får fram hur torrt fodret är? Beskriven metod lärde jag mig på Alnarp för något år sedan.

Nu blev det visst en höna av en fjäder. Det var inte alls illa menat, jag har ingen aning om hur man får fram det på bästa sätt :) Så därför skrev jag ovanstående (tjock text).

Jo, det är så man gör när man kollar TS halten. Jag har gjort så flera ggr. Man tar 1 kg, torkar på svag värme i ugnen tills allt är torrt, därefter väger man igen. då har man fått fram ts halten. Tar jättelång tid och är jättebökigt, så en del föredrar att torka i micron. Det har jag aldrig gjort, så det får någon annan beskriva hur man gör.

stoppar du in 1 kilo silage i ugnen ? :crazy: då blir väl hela ugnen full i hö ????

Aaaa... det måste jag pröva! Fylla ugnen och sen meddela man och barn att vi ska ha vegetarisk vecka :D

Den där microvågsugnsmetoden (fasligt långt namn) skulle jag vilja ha reda på mer om. Hur länge och hur hög effekt till hur mycket?
/Sessiagh

Man tar lite i taget. Därför tar det så lång tid. Luktar apa i hela lägenheten.

Sökte på Buke. Ta 100 g ensilage, se upp så det inte börjar brinna. Du får känna dig fram lite då och då tills du anser det vara snustorrt.

Tack för att du letade upp det till mig. Jag blir tokig mellan varven när jag ska söka efter något på Buke.

psst.. jag förstod det där med mindre mängd, jag bara tyckte att det lät så roligt och kunde inte låta bli att skoja...

/Sessiagh

Aaaa... det måste jag pröva! Fylla ugnen och sen meddela man och barn att vi ska ha vegetarisk vecka :D

:rofl::rofl::rofl: det bästa jag läst på länge :rofl::rofl:

måste väl funka att ta 100 gram även i ungnen :confused: (har aldrig tagit fram ts. själv) ska man ha ett helt kg så borde det vara lättare att stoppa det i torkskåpet kanske ?

Tack för alla svar:bow::bow: Nu känner jag mig mkt klokare!:)

Mvh MrsQ

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: Polibek
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 948
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII