• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 873
S

Sentenced

Låt höra alla argument för eller emot att ha innekatt.

Jag och min sambo håller på att bli galna utan katt(har haft det hemma hela livet innan vi flyttade). MEN- vi bor i en etta så ni kan ju förstå att vi tvekar. Vi har tänkt köpa två katter(visst, ytan är väl inte gigantisk men vi har hellre två katter än en i lägenheten så de har sällskap av varandra och inte blir understimulerade! :))

Dessutom ville jag fråga er som har innekatter hur det fungerar och om ni går på promenader eller liknande? Vad brukar det kosta för er med mat och dyl/månad?
Försäkring har jag redan kollat upp.

Tycker det känns lite tokigt att ha innekatt.. men har hört att en innkatt kan ha ett väldigt bra liv ändå! :)

Så.. fram med allt ni vill berätta! :D :bow:

Tack! :cool:

Har försökt ta min innekatt på promenad men det slutar alltid med att han försöker gena genom buskage och husväggar (!) för att ta sig in igen men balkongen går bra. Han får följa med ut ibland med koppel på och det tycker han om. Han äter bara torrfoder (helfoder, RC) så det är enda matutgiften jag har för honom. :) Kissen min trivs med livet och är genomlycklig och det märks "trots att han är innekatt". :)

Tack för ditt svar!
:D

Har sökt massor om innekatter på nätet och nästan bara hittat argument "för" innekissar. :)
Det blir nog bra det här. :cool:

Många fd. hemlösa katter trivs utmärkt som innekatter. De VILL helt enkelt inte gå ut för de har varit med om så mycket tråkigt där. I norrköping finns ju Fiahemmet som säkert kan vara värt ett besök. Där får du träffa många katter samtidigt, de är vaccinerade och avmaskade, de som jobbar där kan berätta om deras presonligthet samt att du hjälper fler hemlösa katter genom att köpa katt från katthem. Tror nog inte att det ska bli något problem med kattägandet. Ang. mat så är det billigare med kvalitetsfoder, typ Hills, än torrfoder från butik i längden. Eftersom kvalitetsfodret är bättre sammansatt, det ger katten allt den behöver. Lycka till!

Jag hade två katter på 36 m2. Kanske inte idealiskt, men det gick ju. Ingen av katterna ville vara ute eftersom de tyckte att det var otäckt.

En katt kostar inte många kronor i "drift". Att köpa burkmat och torrfoder på ICA är iaf dyrare än att köpa "det dyra" torrfodret på djuraffären. Vad räknade jag ut förut...? 3 kr om dagen eller nåt. Kattsand finns i alla prisklasser. Just nu köper vi ICA:s för 25 spänn eller nåt. Räcker i ca två veckor.

Det absolut allra bästa med att ha innekatt är att man ALLTID vet att kissen är i säkerhet. Ingen djurovänlig person kommer åt katten, inga rovdjur kommer åt katten, inga bilar kan köra på katten, katten får inte i sig gifter (såvida man inte sprider ut gifter i sitt hem, varför man nu skulle göra det) osv.

Jag har tre katter på 63 kvm och de mår alla alldeles utmärkt. De har mycket klätter- och klösmöjligheter samt många ytrymmen där de kan gömma sig och smyga på varandra. De får komma ut på koppelpromenader också, vilket uppskattas av iaf två av mina tre katter. Nu när jag är hos min mamma mitt ute i skogen får de sitta i långlina ute i hennes trädgård (under uppsikt).

En katts behov kan tillfredställas inomhus med lite fantasi och kärlek.

Jo vi har faktiskt talat om att skaffa två katter från just Fiahemmet! :)
Visst brukar väl alla katter vara kasterade också?
Man borde väl kunna tinga katter på katthem?Alltså att man köper katterna men inte tar hem de förrän senare.
Det blir nog i början av hösten vi skaffar katt i såna fall.
Ska kontakta Fiahemmet snarast och höra om man får komma förbi och träffa missarna! :love: :D

Tack ALLA ni som svarat! Tänk att det alltid finns så schyssta tjejer på Buke som kan svara på alla ens frågor! :)

Thanx!! :bow: :)

Nu slipper jag ha dåligt samvete för att ha katterna inne! :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 110
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 865
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor... 2
Svar
23
· Visningar
3 658
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka