MidnightSoul
Trådstartare
Varför anser vissa personer att bara för dom har innekatt så kan man strunta i vaccinationer och id märkning. Katten kan ju i vilket fall som helst råka komma ut på ett eller annat sätt någon gång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att de inte tänker
Det är bara att hoppas på ett lagförslag att katter ska vara id-märkta precis som hundar.
Det är bara att hoppas på ett lagförslag att katter ska vara id-märkta precis som hundar.
Varför anser vissa personer att bara för dom har innekatt så kan man strunta i vaccinationer och id märkning. Katten kan ju i vilket fall som helst råka komma ut på ett eller annat sätt någon gång.
Förslaget har redan kommit. Det fanns med i utredningen om en ny djurskyddslag men man valde att inte implementera det. Det skulle ju som liksom bli så himla krångligt och dyrt för bönderna... bland annat.
Krångligt och dyrt? Jaja, jag tyckte det var billigt i jämförelse med vad jag fått betala för andra sjukdomar som kom med vid köpet.
Och kastrering. En vän tog hand om en hittekatt, ung tjej som hon misstänkte var dräktig. Ta och kastrera honan direkt, innan fostren blir större tänkte ju jag, men hon hade inte råd/ville inte prioritera(jag sa att jag ville betala ifall det var pengar det hängde på) det. "För hon ska ju inte gå ut sen så det känns onödigt att kastrera, min släktings avelskatter har aldrig fått livmoderinflamationer och sånt". Så hon hoppades på en unge bara(blev fem, så nu har hon sex katter att mätta i några veckor till), som hon skulle behålla i så fall. Hade det varit en hane hade hon dock kastrerat omedelbart, för dom kissar ju.Strunta i försäkring kan man tydligen göra också om man har innekatter. En bekants katt trillade ut genom fönstret från tredje våningen, rakt ned på asfalten. In till Ultuna, men katten fick tas bort då de inte hade råd med operationen. Dagen efter blev de två kvarvarande katterna försäkrade...
Förslaget har redan kommit. Det fanns med i utredningen om en ny djurskyddslag men man valde att inte implementera det. Det skulle ju som liksom bli så himla krångligt och dyrt för bönderna... bland annat.
Det är ju redan krav på tillsyn två gånger om dagen, hur många följer det?
Jäkligt synd att förslaget inte gick igenom, fast det är väldigt svårt att kontrollera.. I min värld är det självklart att djur som inte ska användas i avel kastreras och märks. Våra tre innekatter (helt vanliga bonnkatter) är fullt vaccinerade, försäkrade och kastrerade. Eller ja, den minsta är ca tre månader och inte kastrerad än men det kommer när hon blivit lite äldre.
Det enda vi inte gör är avmaska, men det känns inte nödvändigt när man bor på tredje våning och katterna bara är ute i koppel.
Samma här, fullt vaccinerad, försäkrad, chipad, kastrerad. Ska skicka ett skitprov nu då min är med på semester om somrarna och där vet jag att iaf fåglar skiter, smådjur har jag inte sett men sådana brukar ju finnas överalt.Det är ju redan krav på tillsyn två gånger om dagen, hur många följer det?
Jäkligt synd att förslaget inte gick igenom, fast det är väldigt svårt att kontrollera.. I min värld är det självklart att djur som inte ska användas i avel kastreras och märks. Våra tre innekatter (helt vanliga bonnkatter) är fullt vaccinerade, försäkrade och kastrerade. Eller ja, den minsta är ca tre månader och inte kastrerad än men det kommer när hon blivit lite äldre.
Det enda vi inte gör är avmaska, men det känns inte nödvändigt när man bor på tredje våning och katterna bara är ute i koppel.
Fruktansvärt dumt.
Vet många kattägare som inte ens avmaskar sina innekatter. Kanske inte behövs, jag vet inte. Men varför inte?
Fast frågan då är väl var katten skulle ha fått masken från, de kan ju få mask från mamman när de diar tex.Moster kollade mask på sin innekatt och jo, hon hade mask.