Innekatt till att bli utekatt

Modig_Korn

Trådstartare
Är det möjligt att få en katt att vilja vara mer utekatt än innekatt? Min äldsta katt har kämpat i 2-3år med att få bli innekatt. Nu i vinter fick hon sin vilja igenom trots att hundarna formligen avskyr katter, i alla fall den ena hunden. Först i början ville hon ut då och då. Men numera vill hon knappt ut alls istället ligger hon och sover större delen av tiden :crazy:

En av de andra katterna har tagit över hennes plats som drottning över områdets katter och den andra katten tycker inte om den som numera är innekatten och försöker köra iväg henne.

Går det att lösa tro eller är prognosen "en gång innekatt - alltid innekatt"?

Sv: Innekatt till att bli utekatt

våra katter har aldrig haft "katttoa" inne, på de sättet måste de ju gå ut. vi har å andra sidan inte haft de problemet heller...

Går det att lösa tro eller är prognosen "en gång innekatt - alltid innekatt"?

Prognosen kanske är "En gång självvald innekatt - alltid självvald innekatt"?

Jag tror att katter är så otroligt individuella så just din gammelhona känner sig nog mest trygg och avslappnad inne. Att vara ute kräver ju en hel del energi, vakenhet och att hon måste vara alert. Om hon börjar bli gammal och trött är nog innetillvaron betydligt mysigare. Du har väl härliga sängar, soffor och andra krypin som hon bara njuter av?

Hur gammal är hon?

Vi gissar på runt 6-7år, hon blev dock dumpad som kattunge hos en av grannarna. Så första året var nog ett rent helvete i hennes liv.

Hur gammal är katten? Om katten vill vara inne tycker jag att den ska få vara det. Är det eran katt som "tagit över" reviret? Accepterar hon inte er "innekatt" när den går ut eller är det även inne hos er? Jag tänker om det är så att er innekatt är innekatt för att den inte längre kan hävda sig ute, utan blir bortkörd av den andra. Då kanske man ska fundera på om det går att förändra den "nye drottningens" åsikt om er "innekatt"?

Kattlucka är en väldans bra uppfinning faktiskt. En låsbar åt vardera håll. Då kan de gå som de vill. Jag har inte heller katttoa inne utan de får gå ut och göra ifrån sig. Fungerar utmärkt bra. Däremot ska man vara försiktig med detta om man bor i tötbebyggt område, annars riskerar man att få en katt som bajsar hos grannen vilket inte är jättepoppis alla gånger. Jag bor på landet så mina katter har toa i skogen/på vår tomt.

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama