Innekatt och balkong

cherie

Trådstartare
Jag och min sambo har tänkt på att skaffa en katt. Vi bor i en 1:a på 13onde våningen. Ganska högt upp alltså. Problemet är att lägenheten lätt blir lite "unken" och varm och vi har ofta balkongdörren eller fönster öppna. Men det känns väldigt riskabelt ifall katten skulle vara ute på balkongen eller krypa ut på fönsterbläcket. Jag är ganska van vid hundar så ifall det hade handlat om en hund hade jag helt enkelt försökt lära den att det går en gräns vid balkongdörren, men jag är osäker på om man kan träna katter till sådant? Och om det nu skulle gå, hur gör man?

Hur går det annars att lösa? Kompstgaller borde ju en katt kunna ta sig över hur enkelt som helst... Hjälp! :confused:

Sv: Innekatt och balkong

Näta in balkongen. Busenkelt, kostar inte många kronor och man slipper vakta på katten.

Fast vi är mycket ute på balkongen också... Eller mycket och mycket, men min pojkvän älskar att gå ut och kolla på utsikten.

Hahah, jag kom på det nu! Jag tänkte att du menade att jag skulle näta in dörrutgången. Vilket pucko jag är! Näta in balkongen var ett jättebra förslag!

Oavsett om det är långt till backen eller inte är det en bra försäkring att näta in balkongen om man bor i stan/har innekatter! De kan inte bara skada sig om de faller, de kan ju oxå komma bort.

Och som sagt, det är gott att kunna vädra ibland..!

vi brukar ha våran plutt i sele med snöre så han inte kan hoppa över, det är en lösning som går snabbt och om man inte får/vill näta in balkongen... lite koll behöver man dock..

Jag och min sambo har tänkt på att skaffa en katt. Vi bor i en 1:a på 13onde våningen. Ganska högt upp alltså. Problemet är att lägenheten lätt blir lite "unken" och varm och vi har ofta balkongdörren eller fönster öppna. Men det känns väldigt riskabelt ifall katten skulle vara ute på balkongen eller krypa ut på fönsterbläcket. Jag är ganska van vid hundar så ifall det hade handlat om en hund hade jag helt enkelt försökt lära den att det går en gräns vid balkongdörren, men jag är osäker på om man kan träna katter till sådant? Och om det nu skulle gå, hur gör man?

Hur går det annars att lösa? Kompstgaller borde ju en katt kunna ta sig över hur enkelt som helst... Hjälp! :confused:

Det går att lära katter också, man får vara lite envisare än vad du hade varit med en hund bara. Katter testar mer, enligt min erfarenhet. Våra katter har lärt sig att det finns en osynlig gräns, så det går absolut.

Men vill ni kunna lämna dem ensamma med öppen balkongdörr så skulle jag näta in balkongen, så som flera andra föreslagit.

Senast ändrad:

Jag är ganska van vid hundar så ifall det hade handlat om en hund hade jag helt enkelt försökt lära den att det går en gräns vid balkongdörren, men jag är osäker på om man kan träna katter till sådant?

Nej nej nej, tänk inte ens tanken! Det är vansinne att ha öppen balkongdörr om du har katt. Du MÅSTE näta in först.

När jaktinstinkten väcks i en katt som ser en fågel utanför finns ingen uppfostran i världen som hjälper.

Ta inte den risken, i synnerhet inte som du bor så högt upp.

Däremot är det jättebra för katten att få vara på balkongen, mina katter är ute på sin innätade balkong varje dag utom när vädret är för eländigt, då ligger de i dörröppningen och spanar.

P1010211.jpg

P1010209-1.jpg

Senast ändrad:

Näta in , helt klart! Några pinnar, kycklingnät och buntband. Tog mig ensam 3 timmar att näta in vår enorma balkong på typ 10 kvm.

vi brukar ha våran plutt i sele med snöre så han inte kan hoppa över, det är en lösning som går snabbt och om man inte får/vill näta in balkongen... lite koll behöver man dock..

Jaa, men det är en snabbfix som kan sluta illa. Kompisarnas bengal blev hängandes ett par meter nedanför balkongen tills kopplet gick sönder och katten dundrade i backen.

Näe, näta in!

Nej nej nej, tänk inte ens tanken! Det är vansinne att ha öppen balkongdörr om du har katt. Du MÅSTE näta in först.

När jaktinstinkten väcks i en katt som ser en fågel utanför finns ingen uppfostran i världen som hjälper.

Ta inte den risken, i synnerhet inte som du bor så högt upp.

Däremot är det jättebra för katten att få vara på balkongen, mina katter är ute på sin innätade balkong varje dag utom när vädret är för eländigt, då ligger de i dörröppningen och spanar.

Hm? Vi har två extremt jaktglada katter, men de respekterar faktiskt den osynliga gränsen utan problem. Oavsett hur mycket fåglar som fladdrar förbi.

Vackra katter du har!

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände dem och jag hade kunnat förebygga det med något så enkelt som lite nät.

Så tror nog ägarna till alla dom som ramlar ut varje år också. "Det drabbar aldrig mig".

Från Agrias sida:
Veterinären varnar kattägare:
Ha inte fönstret öppet på sommaren
2006-07-08

Katter som ramlat ut genom fönster eller från balkongen är vanliga så här års. Så vanliga att veterinärerna har givit dem en särskild benämning: ”Flygande katter” eller ”Cat Falling Disease” på engelska.

Förklaringen till att katterna trillar ner oftare under den varma årstiden förklaras ibland med att katter får panik i värmen och därför flyr ut – oavsett hur högt upp de befinner sig.

– Den teorin är knappast trolig. Snarare beror det på att fler fönster och dörrar är öppna och att katter är nyfikna djur, säger Lotta Möller, veterinär på Agria Djurförsäkring.

Att katter inte har nio liv blir tydligt i sådana här situationer. Ett fall är många gånger livshotande och det är viktigt att katten snabbt kommer till en veterinär.

– Förutom att katterna ofta får frakturer är det vanligt att urinblåsan spricker vid nedslaget. Käkfrakturer och sprickor i gomtaket är vanliga de också. Andra vanliga skador är punkterade lungor och diafragmabråck.

Trots det kan prognosen för katter med skador efter fall ändå vara god, men det beror på hur omfattande skadan är och på hur snabbt katten får vård.

– Allt fler kattägare – även de som har vanliga huskatter – kostar på sitt djur en veterinärvårdsförsäkring. Och med dagens avancerade veterinärvård kan djurägaren ofta ta hem sin katt efter vården på djursjukhuset.

Agria Djurförsäkring råder alla kattägare att sätta upp ett skyddande nät kring balkongen och att spärra fönstren med en hake så att inte katten kan öppna det och ta sig ut. Vill du ha fönstret vidöppet är myggnät att föredra.

./.

För mer information, besök agria.se eller kontakta:
Cina Seidefors, informationsansvarig Agria Djurförsäkring: telefon 073-964 20 01

Sök på Flygande Katter på google så ser du hur omfattande det är.

??

Nej, det händer faktiskt aldrig att de sätter så mycket som en tass utanför balkongdörren. Därifrån är det ännu långt till att hoppa ut från balkongen. Likaväl som att katterna aldrig springer ut i trapphuset när man öppnar lägenhetsdörren (vilket de gärna ville prova när de var yngre).

Varför skulle det inte gå att uppfostra katter? Däremot har vi förståss varit tvungna att lära dem, och då kunde vi inte släppa dem ur sikte alls. Men nu räcker det bra att hålla ett getöga. Självklart skulle vi inte lämna balkongdörren öppen och gå hemifrån, men det är en annan sak.

Inte konstigare för dem än att på landet får man gå ut, men här måste man stanna inne. Jag tror inte de fattar att man kan gå ut öht här i stan, de har ju aldrig varit utanför lägenheten här (annat än i bur).

Jag har för övrigt inte sett någon statistik på att de katter som ramlar ner från balkongen är de som fått lära sig att de inte får vara på densamma, har du? Skulle tro att det är mer vanligt att katter som de facto befinner sig på balkongen ibland faller ner än de som inte gör det. Men det är bara min gissning.

Varför skulle det inte gå att uppfostra katter? Däremot har vi förståss varit tvungna att lära dem, och då kunde vi inte släppa dem ur sikte alls. Men nu räcker det bra att hålla ett getöga. Självklart skulle vi inte lämna balkongdörren öppen och gå hemifrån, men det är en annan sak.

Fast jag tror, med all säkerhet faktiskt!, att när det kommer ett potentiellt byte, säg fågel, skiter katten i vad "den får göra och inte göra". Då är det instinkter som gäller!

Mina katter är väldigt uppfostrade, tro mig, men jag litar INTE på dem när det dyker upp fågel, mus eller ödla (eller något annat rörligt) framför dem, trots att de är innekatter. Aramis, då 13 år tog en fullt frisk blåmes som tagit sig in på balkongen. Han har aldrig tagit en fågel förut. Glad att jag hade nät då annars vet ingen vilka begränsningar han haft.

Om vi säger som så:

Vi brukar aldrig ha småfåglar på balkongen annars heller, men definitivt så kommer det inga när det sitter en fullt synlig katt och stormglor på dem. Småfåglarna härikring har ingen dödslängtan.

Det enda jag skulle kunna tänka mig vore om en halvdöd fågel föll ner från himlen (eller kraschade mot fönsterrutan och föll ner), men isåfall har jag lika svårt att tänka mig att katten skulle ta sin fågel i munnen och göra ett elegant svanhopp över räcket. Mer troligt är att hon skulle ta bytet och morrande sätta sig under köksbordet, för det är så hon gör när hon tagit fåglar utomhus (sätter sig i trygghet, inte springer nånstans dit hon aldrig varit).

Har din katt också balkongförbud, och tog blåmesen trorts det?

Senast ändrad:

Tidigare bodde jag på 4e vån,hade innekatt,som var så höjdrädd,så lyfte man i henne på balkongen,så blev man rejält riven,hon satt inte ens på bordet där ute,sträckte sig möjligen till att platt lägga sig utanför balkongdörren ellr smyga längs väggen! Hon sket fullständigt i om det kom en fågel förbi el om den satt på räcket!
Vi bodde där i flera år,utan att näta in!
När vi sen flyttade ut på landet,så tänkte jag att hon kan ju gå ut och in via kööksfönstret på en bräda,men öppnade vi fönstret och hon tittade ner ca 1m,då var det race från fönsterbrädan..

Om vi säger som så:

Vi brukar aldrig ha småfåglar på balkongen annars heller, men definitivt så kommer det inga när det sitter en fullt synlig katt och stormglor på dem. Småfåglarna härikring har ingen dödslängtan.

Det enda jag skulle kunna tänka mig vore om en halvdöd fågel föll ner från himlen (eller kraschade mot fönsterrutan och föll ner), men isåfall har jag lika svårt att tänka mig att katten skulle ta sin fågel i munnen och göra ett elegant svanhopp över räcket. Mer troligt är att hon skulle ta bytet och morrande sätta sig under köksbordet, för det är så hon gör när hon tagit fåglar utomhus (sätter sig i trygghet, inte springer nånstans dit hon aldrig varit).

Har din katt också balkongförbud, och tog blåmesen trorts det?

Min katter har nätad balkong, denna blåmes tog en chansning helt enkelt som inte var så givande. Det jag ville visa på är att kommer det något som lockar fram instinkterna så spelar regler ingen roll. Har aldrig låtit dem fånga djur då de är innekatter, men det var som om djävulen väcktes i dem. Kan garantera att om det nu var så att de inte hade fått gå ut på balkongen hade de blåstruntat i det. Fågeln skulle dö.

Ja, men tog katten fågeln utan att du märkte det? Och visade den sen tendenser till att vilja hoppa ner från balkongen med fågeln?

Även om så vore att det landade en fågel, så skulle vi definitivt höra när katten tog den, och reagera. Och jag har fortfarande väldigt svårt att se framför mig hur katten sen väljer att ta sitt byte och i ett elegant svanhopp hoppa ut från balkongen ut i det okända. Och som sagt, fåglarna här i trakten har inte samma dödslängtan som den blåmesen - det kan ju knappast vara ofta som din katt får tag på fåglar på det viset. Och som sagt, hann han ta fågeln även fast han satt inne i lägenheten när den kom?

Annars haltar ju jämförelsen, om du jämför en katt som tar en fågel på balkongen, där den får vara, med en katt som tar en fågel på balkongen, där den inte får vara och där katten sitter inne i första läget.

Att de inte får gå ut på balkongen är ju just för att vi ska ha den där buffertzonen och hinna stoppa dem. Balkongen i sig är ju inte farlig för dem, det är om de går utanför den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 396
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama