Innehåll Rehab

puppan2

Trådstartare
Någon som vet vad Krafft Rehab innehåller? Jag menar inte näringsmässigt utan vilka ingredienser som finns samt hur mycket av respektive ingrediens. Hittar det ej på deras hemsida, där finns bara näringsanalys vad jag kan se.

Eggersmann t.ex lämnar ju detaljerade procentsiffror över vilka ingredienser (havre, korn, majs, lucern etc etc) som ingår i deras olika foderblandningar. Hittar det ej för Krafft.

Sv: Innehåll Rehab

Hmm..är du säker på det? Har för mig att det bara står i princip det som står på hemsidan. Typ andel växttråd, kalcium, fosfor, vatten etc etc. Inte om det är majs, korn, havre, lucern etc som det består av etc

Men jag får åka förbi och kolla i veckan :)

Andra Krafftsorter har innehållet på säcken så Rehab bör också ha det. Står angivit i %.
// Linda

Jag trodde jag hade mailet kvar men icke.. Hur som helst, det är bara at maila Krafft och fråga så skickar dom en lista på vad det innehåller :)

Det står på säcken ja. Vet att jag reagerade när jag läste på den då Rehab saluförs som havrefritt, men innehåller 'havrekärnor' eller något liknande. (Jag har sett ditt PM på andra forumet, men har kastat säcken).

Men det står GARANTERAT på säcken, eller om du ringer Krafft rådgivningsnr och frågar.

Det är inga 'mirakelingredienser' i det dock, är som nästan vilket foder som helst innehållsmässigt, dvs standardingredienserna i princip.

Kli av skalad havre 22%
Lucern 17%
Korn 16%
Vetekli 15%
Vete 12%
Potatisprotein 4%
Melasserad betmassa 3%
Fruktos 2%
Betmelass 2%
Sojaolja 2%
Koksalt 0.8%
Lysin 0.05 %

Kli av skalad havre 22%
Lucern 17%
Korn 16%
Vetekli 15%
Vete 12%
Potatisprotein 4%
Melasserad betmassa 3%
Fruktos 2%
Betmelass 2%
Sojaolja 2%
Koksalt 0.8%
Lysin 0.05 %

Åh tack!!!:):bump:

Hmmm...den där ser ju inte så kolhydratfattig ut som jag trodde :crazy:.

Det står på säcken ja. Vet att jag reagerade när jag läste på den då Rehab saluförs som havrefritt, men innehåller 'havrekärnor' eller något liknande. (Jag har sett ditt PM på andra forumet, men har kastat säcken).

Men det står GARANTERAT på säcken, eller om du ringer Krafft rådgivningsnr och frågar.

Det är inga 'mirakelingredienser' i det dock, är som nästan vilket foder som helst innehållsmässigt, dvs standardingredienserna i princip.
Det är kli av havreskal i och det reagerar inte hvare käsnliga hästar på. Min kan inte äta den minsta havre utan att förändras i temperament men Rehaben fungerar hon super på.

Det är kli av havreskal i och det reagerar inte hvare käsnliga hästar på. Min kan inte äta den minsta havre utan att förändras i temperament men Rehaben fungerar hon super på.

SÅ var det ja, danke. Alla mina 'tål' havre utan problem så för mig är det sak samma, vet bara att jag reagerade på att det marknadsförs som havrefritt, och så stod där något om havre i alla fall.

(Den enda havrekänsliga jag haft, hon som trodde att hon kunde FLYGA om hon fick minsta lilla havre, hon klarade det alltid när det var i pelleterat foder, t ex Groov. Övriga kan man ge hur mkt ren havre som helst utan problem, så inte behövt bry mig så mkt som sagt. Rehab gör däremot underverk för hull)

Fast det finns ju andra anledningar än förändringar i temperament till att man inte vill ha spannmål i fodret. Rubbad tarmflora t.ex :idea:.

Just havreskalen torde ju vara i princip bara fiber och inte irriterande för en upprörd mage iofs? Det blir ju ingen stärkelsenedbrytning eller så från om du ger själva 'kärnan' utan bara skalet?

Just havreskalen torde ju vara i princip bara fiber och inte irriterande för en upprörd mage iofs? Det blir ju ingen stärkelsenedbrytning eller så från om du ger själva 'kärnan' utan bara skalet?

Hmm...ja jag vet inte...det är väl kolhydrater fortfarande??:confused:Det handlar ju inte så mycket om att irritera utan mer om vad som potentiellt kan bli en festmåltid för onda bakterier. Tror jag iallafall....jag gissar ganska friskt :o:D

Rehab verkar ju dock funka väldigt bra på många "mag"-hästar vad jag förstår.

Ingen aning ang kolhydrater tyvärr, tänkte mer bara ur stärkelsesynpunkt och så. Men inte den blekaste om hur kolhydratrikt eller ej det är. Det är ju soms agt framtaget för att vara skonsamt mot magen, samtidigt är det ju inte direkt ett dussinproblem din herre har, så vem vet :crazy:

Varför tror de kolhydraterna är boven förresten? *kom på att jag nog missat det*

SMurfade lite förresten, och jag har noll aning om det är försäljningssvada eller ej, men här är ett foder som påstås ha lite kolhydrater och socker http://www.stallbergalund.com/8.html (Equi-Max.. men jag begriper inte MJ-angivelsen där i texten???)
Saknar dock innehållsförteckning på sidan. Går kanske ringa och fråga dock

Men det var inte det som var frågan jag svarade på heller. För spannmål finns det i det fodret genom korn och vete.
Men rehaben är framtagen till konvalecent hästar och mag hästar.

SÅ var det ja, danke. Alla mina 'tål' havre utan problem så för mig är det sak samma, vet bara att jag reagerade på att det marknadsförs som havrefritt, och så stod där något om havre i alla fall.

(Den enda havrekänsliga jag haft, hon som trodde att hon kunde FLYGA om hon fick minsta lilla havre, hon klarade det alltid när det var i pelleterat foder, t ex Groov. Övriga kan man ge hur mkt ren havre som helst utan problem, så inte behövt bry mig så mkt som sagt. Rehab gör däremot underverk för hull)
När jag såg innehållsförteckningen första gången trodde jag aldrig att det skulle fungera på L, men tanke på hur känslig hon är för havre. (Kan inte äta mer än 1kg Groov 90 och inte Grovv 125 alls utan att bli rädd för allt..) Men hon kan äta ett par kg utan problem och håller hull kanon på det.

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 441
Senast: fijja
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 800
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 085
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka