Inne-kissare! :)

P

Pozerka

Hej!
Jag har två katter, en kasterad hane på 14 år, o en kattjej på 5 år. De är båda innekatter.
Dom har för ca 1 månad sedan fått flytta till nytt ställe med mej o min pojkvän.

För ett par veckor sedan upptäckte vi att kattjejen har börjat kissa inne!!
Vi köpte en ny kattlåda iochmed flytten, men sen vi upptäckte att hon gått bakom soffan och kissat så hämtade vi "gammellådan" som hon är van vid sen förra hemmet...
Det har gått bra ett tag, hon har använt "sin" låda, några dagar, men imorse upptäckte jag att hon kissat bakom soffan IGEN, 3 gånger!

Hur fasiken ska man göra?
Varför gör hon såhära?

Hon har aldrig hållit på så här förut...
Vi håller båda lådorna rena,(hon kan vara lite kinkig om det ligger kiss/bajs i.)
Hon har även bajsat i soffan ett par gånger förra veckan, men nu verkar det bara vara kissandet som gäller :confused:

Jag vill inte behöva ta bort henne!

Hemskt tacksam för svar!!
/Emma

Sv: Inne-kissare! :)

Låter som om det skulle kunna vara flytten som utlöst detta beteende som du oxå själv nämner. En flytt kan vara oerhört stressande för en katt även om man egentligen inte märker några andra symptom. Spånar lite, men det kan ju oxå vara så att det innan ni flyttade in, har bott djur som kissat på samma ställe och hon är där och markerar lite. Men hon sätter sig även i soffan, så det liknar mer en protest. Är hon frisk för övrigt? Vår ena tjejja blev som senil redan som 6-åring och hon satte sig ibland på fel och konstiga ställen.

Hur göra? Jaa, flera lådor som du redan provat och rena är de med. Men kör på flera ett tag till! Förgylla hennes tillvaro? Näta in balkong om det finns sån, klätterträd, leka och ha roligt...det är aldrig fel!

Sv: Inne-kissare! :)

Att katter kissar utanför lådan är i de allra flesta fall en protest, hon är missnöjd med något helt enkelt. Det första du ska göra är att kolla om katten är frisk. Ta henne till veterinären, förklara ditt problem och gå igenom henne helt enkelt.
Hos veterinären finns en fiffig mojäng som heter Feliway, kan absolut inte vara fel att testa. Feliway är en addapter du stoppar in i ett vägguttag som sprider lugnande feromoner.

Är hon kastrerad? Om inte, kastrera..
Gör rent ordentligt där hon kissar med exempelvis "pissväck" eller liknande preparat, så att det inte doftar kiss.
Kanske sätta in ännu en till låda, tumregen brukar vara en låda/katt + en extra om man har kisseriproblem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 550
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka