Inlagd katt

Elwan

Trådstartare
Min katt (5,5 mån) blev inlagd på sjukhus igår för utredning. Dålig balans, kräktes, kunde inte fokusera blicken.
Han är försäkrad och karenstiden är avslutad, så jag antar att den gäller då han blev akut sjuk igår. Vad kan jag vänta mig för kostnad?!
Inlagd igår, sövd idag och ev inlagd tills imorgon -hoppas givetvis på att få ta hem honom ikväll, främst ur en ekonomisk synvinkel. (jag tror att han har det bra på sjukhuset!) men pengarna är ju en faktor..
 
Sv: Inlagd katt

Usch vad tråkigt!
Hoppas det inte är nåt allvarligt!

Vad kostnaden kommer att bli beror mycket på vad du har för självrisk. Har du fast eller rörlig?

Du kan ringa och tala med försäkringsbolaget. På de flesta djursjukhus nu för tiden så har de direktreglering med försäkringsbolaget så att du bara behöver betala självrisken.
 
Sv: Inlagd katt

Blir faktiskt lite ledsen när jag läser detta.
Det viktigaste är väl att katten blir frisk?
Det är ju omöjligt att säga vad du måste betala eftersom du inte skriver vad dom kommit fram till, vad dom gjort med den osv.
Har dom ingen diagnos och katten inte är betydligt bättre lär den ju hållas kvar.
 
Sv: Inlagd katt

Det går inte att säga. Det kostar olika att ha dom inlagda, det kostar olika beroende på vad dom får för behandling och så. Min låg inne i 4 dygn på intensivvård (tror jag) och det kostade runt 16-18000. Sen beror det ju på vad du har för självrisk och vad din försäkring ersätter. Jag betalade 1100+15% av ovan tror jag.
 
Sv: Inlagd katt

Du kommer att få betala din självrisk, så det beror på vad du tecknat för försäkring, kolla i dina papper. Det är billigare att ha katten inskriven lite längre än att skriva ut den för tidigt och sedan få åka in akut igen (då startas det upp en ny klinikavgift, undersökning, ev jouravgift m.m), bara ett tips om du vill vara ekonomisk.
 
Sv: Inlagd katt

Nu är han hemma och mår förhållandevis bra! Troligen orsakat av skabb (som jag påtalat vid vaccinations-besöken men inte fått undersökt). Rengjorda öron, antibiotika och en glad kisse att vara hemma.

Givetvis är det viktigast att katten blir bra, men kostnaden är en väsentlig del i det hela. Som hästägare vet jag att klinikräkningar lätt springer iväg och oftast behandlar jag mina djur hemma med hjälp av distriksveterinär. Det här med smådjur och smådjursvård är jag inte van vid, snarare häst och bestättnings-vård..;)
Vad är det för fel att få ett hum om vad det kostar, för att ordna finansiering? Jag sa aldrig att jag skulle ta hem katten oavsett -jag hoppades på att han var frisk nog för att komma hem.
 
Sv: Inlagd katt

Vad skönt att det gick bra.

Att hålla koll på kostnaden är självklart viktigt. De flesta har ju en övre gräns för vad man har råd med, trots försäkring. Det är inget fel i att försöka hålla koll på detta.
 
Sv: Inlagd katt

Jag håller med, jag har inte heller obegränsat med pengar, men om det verkligen behövs så lånar jag ihop och då är det viktigt att veta ungefär vad det handlar om.
 
Sv: Inlagd katt

Givetvis är det skönt att kunna få någon ungefärlig siffra.
Men ditt inlägg lät så inriktat på enbart pengarna.
Dessutom är väl det enklaste att fråga kliniken direkt vad de tror :idea:
Det har jag själv gjort när jag åkt in akut på jourtid för att veta hur mkt jag behöver föra över ungefär, om det handlar om 2000 eller 10 000.
Dom kan ju inte svara exakt men dom gav mig riktlinjer, tex om vi bara behöver röntga hamnar de på ett ungerfär... om vi måste snitta så hamnar det på...
Nu har jag iof fått på räkning den gången jag fick åka in akut med katt eftersom direktreglering inte går på natten. Blev dock förvånad att de fakturerade men det var bra tycker jag.

Skönt att kissen mår bättre :)
 
Sv: Inlagd katt

Håller med. Blir så ledsen när folk värderar pengar högre än liv. :(

Två dagars undersökning med röntgen och prover och stor operation gick på ca 10.000 NOK för min katt (han var inte försäkrad). Da hade jag honom hemma över natten.

Att bara ha de liggande på dropp brukar inte vara så dyrt, det är alla undersökningar, prover osv som kostar.

Men jag hade sålt min själ för att ha råd att rädda mina djur...
 
Sv: Inlagd katt

Jag vet ju att alla inte är gjorda av pengar, det är inte jag heller. Men pengar är bara pengar och på nåt sätt löser det sig.
Har man själv dåligt med pengar och ingen att låna av om det krisar, då skulle iaf intr jag ha djur.
Men jag hade levt på havregrynsgröt om det behövs :p
Men en buffert tycker jag är rätt självklar när man har djur.
 
Sv: Inlagd katt

Jag vet ju att alla inte är gjorda av pengar, det är inte jag heller. Men pengar är bara pengar och på nåt sätt löser det sig.
Har man själv dåligt med pengar och ingen att låna av om det krisar, då skulle iaf intr jag ha djur.
Men jag hade levt på havregrynsgröt om det behövs :p
Men en buffert tycker jag är rätt självklar när man har djur.

Min egen inställning är den att ja, jag vill kunna rädda mina djur -till en rimlighet. Det är inte alltid det bästa att låta dem genomgå alla möjliga behandlingar -jag tycker att man bör ställa det i relation till dels livskvalié OCH ens egna ekonomi. Men så tycker jag.
En buffert är ju nödvändig att ha, oavsett om du äger djur eller inte. Därför har jag alla mina djur försäkrade!:idea:

Men jag skulle aldrig äventyra min ekonomi på långsiktig basis, men nu handlade ju inte detta fall om något sådant drastiskt beslut. Att jag frågade var
1) de kunde inte ställa diagnos
2) de visste inte hur lång tid det rörde sig om
3) försäkringsbolag ville inte ge en siffra
4) jag har aldrig haft ett djur inlagt förr

Om det inte är nödvändigt att ha dem inlagda över natten så tar jag hellre det vaket själv hemma. Eftersom jag via försäkring ändå har rätt till eftervård så ser jag inte det som någon fara med att ev åka tillbaka in. I det här fallet vill de ha en återkoll om 5 dgr då antibiotikan är slut -inte skulle jag då ha honom där i en veckas tid "för att vänta och se"!
 
Sv: Inlagd katt

Håller med. Blir så ledsen när folk värderar pengar högre än liv. :(

Två dagars undersökning med röntgen och prover och stor operation gick på ca 10.000 NOK för min katt (han var inte försäkrad). Da hade jag honom hemma över natten.

Att bara ha de liggande på dropp brukar inte vara så dyrt, det är alla undersökningar, prover osv som kostar.

Men jag hade sålt min själ för att ha råd att rädda mina djur...

Här i Gbg är inläggning över natten bara det väldigt dyrt. Två dygns inläggning med måttlig medicinering gick på närmare 7000 för en bekant till mig. Efter dessa två dygn var katten fortfarande inte bättre och veterinären hade inget förslag på ny behandling. Bara ha kvar katten och se vad som händer.:grin: Min vän tog hem katten och medicinerade den hemma istället. Den blev frisk och hen slapp betala en massa pengar i onödan. Någon annan hade gått på veterinärens ord och låtit katten ligga kvar och så skulle det kunna landa på trippla beloppet. Är det smartare? Är det bättre för katten att sedan komma hem och bufferten är tömd? Istället för att som i det här fallet, katten kom hem och "bara" några tusenlappar hade förbrukats. Katter kan ju bli sjuka fler gånger.

Att man ser efter sin ekonomi är inte detsamma som att man värderar pengar högre än liv.

Jag har inga ekonomiska problem, men är inte så himla glad i att lägga ut mer pengar än nödvändigt på veterinärvård (eller på något annat).
 
Sv: Inlagd katt

Jag vet ju att alla inte är gjorda av pengar, det är inte jag heller. Men pengar är bara pengar och på nåt sätt löser det sig.
Har man själv dåligt med pengar och ingen att låna av om det krisar, då skulle iaf intr jag ha djur.
Men jag hade levt på havregrynsgröt om det behövs :p
Men en buffert tycker jag är rätt självklar när man har djur.

En buffert kan ta slut.

Och om du skulle hamna i en situation där alla buffertar är förbrukade, då skulle du göra dig av med dina djur? Okej... hur lätt tror du att det är att omplacera en vuxen huskatt idag? Eller en 12 år gammal, men frisk, katt av vilken ras som helst?
 
Sv: Inlagd katt

Klart den kan ta slut, men jag har alltid en del av min lön som går till denna buffert. Hittills trots en hel del dyra veterinärbesök och rehab har jag inte lyckats tömma denna.
Jag menade inte att jag skulle omplacera i sådant fall. Jag har alltid möjlighet att låna pengar, om det behövs.
Skulle dock inte skaffa djur om jag inte haft buffert eller möjlighet till lån.
Men det är ju min personliga åsikt och hur jag vill ha det. Skulle inte vilja leva med vetskapen att jag inte han behandla mina djur ifall de blir sjuka.

Men som ngn ovan skrev så får man ju även avgöra hur långt man ska gå.
Jag har tex valt att inte byta höftleder på min hund, vilket är en möjlighet för henne att få leva ett längre liv. Men för mig är det inte tänkbart att låta henne genomgå en sådan smärtsam operation och den långa hårda rehaben.
Jag har valt att istället göra vad jag kan för henne så länge som det går. Den dagen hon inte lever ett fullvärdigt liv längre så kommer jag ta bort henne.

Så jag menar absolut inte att man i alla lägen ska punga ut 50 000 för att "göra allt" för sina djur. Men i alla lägen så tänker jag främst på djurets hälsa, inte prislappen på den. Det är inte de 50 000 som operationen kan komma att kosta som stoppar mig, utan hundens välfärd.
 
Sv: Inlagd katt

Hmm.. I stort håller jag med, man ska ha pengar till sina djur. Och självklart spara så mycket man kan varje månad.
Men så blir man arbetslös, får knappt någon ersättning (och det man får täcker i princip bara hyra). Ska man då ge upp och sälja alla sina djur?

Jag sitter då med en sjuårig huskatt och en 17årig korsningsponny med konstigt humör, sommareksem och IR. Det känns inte som något jag kan bli av med i en handvändning. Förmodligen vore avlivning enda alternativet för min ponny. Dessutom vet jag inte vad jag skulle göra utan mina djur, jag skulle inte ha någon anledning att fortsätta försöka!
Ja, jag är arbetslös. Jag har i princip inga pengar alls. Skulle något hända sitter jag bokstavligen i skiten. Jag vet inte vad jag skulle göra. Förhoppningsvis skulle jag kunna låna, men det vet jag inte.

Nja, man kanske inte ska döma ut människor för fort alla gånger..
 
Sv: Inlagd katt

Tyvärr är ju prislappen bara en verklighet man får leva med faktiskt spelar roll. De flesta har sparpengar som ska räcka till olika händelser i livet och ibland inträffar olyckliga saker simultant vilket gör att man hamnar i en hårdare ekonomisk verklighet än den man hade tidigare.

Självklart bör man inte skaffa nya djur när man har det klent ekonomiskt, men det var ju inte det tråden handlade om heller.

När verkligheten går emot är det inte säkert att man har råd med särskilt mycket och att ta ett lån är inte en möjlighet för alla. Alla har inte nära och kära som kan eller vill ställa upp och alla blir inte beviljade lån från banken heller. Pengar är inte något som "bara" går att fixa för alla.
 
Sv: Inlagd katt

Svar till flera som vänt sig mot att fråga om pengar utan att verka ledsen (typ). Ni vet ju inte om TS har någon annan "kanal" för att uttrycka sin oro - t ex med familj och/eller annat folk som känner katten. Att man sen också funderar över vad det kan kosta tycker jag är mindre märkligt än om man inte gör det. Om inte man själv eller någon man känner har den minsta aning om vad den här typen av veterinärvård kan kosta kanske man passar på att fråga på ett forum.

Jag själv skulle nog tycka att det var jättejobbigt att beskriva min förtvivlan eller oro på ett forum, snarare skulle det kunna vara ett sätt för mig att bearbeta oron att skriva en saklig fråga nånstans på internet. Tycker det är taskigt att ta för givet att man inte bryr sig om sin katt (eller nån annan formulering) bara för att man inte skriver ut varenda känsla.

Edit: och jaa, jag läste "ur en ekonomisk synvinkel", tycker ändå inte att man behöver ta såna ord så himla hårt och extremt bokstavligt.

Skönt att katten verkar repa sig nu!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jaha då ligger katten inlagd på strömsholm efter 13 timmar lång natt varav 5 timmar i väntrum och 8 timmar behandlingsrum av ca 1 timme...
Svar
9
· Visningar
1 413
Senast: MissFideli
·
A
Övr. Katt När Smulan var ett foster hade hennes mamma en obehandlad infektion. Detta gjorde Smulan blind på ena ögat men viss syn på det andra(hon...
Svar
12
· Visningar
1 138
Senast: alfur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp