Inkontinent äldre hanhund

Ledsenochbesviken

Trådstartare
Jag behöver bolla lite angående min gamla byracka här hemma ;) Han är gammal som gatan men relativt pigg. Han sover mycket men springer och busar när vi är ute och hänger med till stallet och tycker att det är roligt att åka iväg och gå på promenader även om vi har slopat långpromenaderna sedan en tid tillbaka.

Hunden karterades för 5-6 år sedan p.g.a. prostataproblem och i samband med en operation för urinsten. Han har sedan dess mått fint. Bra hull och inga problem att kissa. Blev lite latare möjligtvis.

För några år sedan var han smärtpåverkad och åkte till veterinär. Jag var orolig för nya urinstenar men istället hittades ett diskbråck. Smärtlindring och vila och sedan var han som vanligt på mindre än en vecka. I våras var han smärtpåverkad på nytt (minst 3-4 år sedan sist om man räknar bort en förstoppning förra året) och vet hittar inga direkta fel och tror på känning av diskbråcket. Smärtlindring och vila och återigen pigg inom en vecka.

Hjärtat är starkt enligt vet och hunden mår bra även om han inte är lika alert som i sin ungdom. Däremot har han börjat läcka urin på nätterna då han sover. Jag vet att dagen D närmar sig men jag älskar min hund och tycker att beslutet är så svårt. När är det dags? Kan jag avliva p.g.a. urinläckage? (Det kan jag naturligtvis, men vill jag det?)

Så länge han är pigg och glad vill jag ju att han ska få vara med. Självklart förstår jag att ni inte kan tala om hur jag ska göra men det vore skönt att få höra lite åsikter. Självklart har jag diskuterat detta med min veterinär (som säger att det inte är någon brådska) men jag vill ha fler åsikter.

Hunden är en papillon, 3 normalviktiga kilon och hoppar upp i soffan utan problem, dock har vår säng blivit för hög så där får han lifta med matte eller husse när han vill säga godnatt. Sen hoppar han ner och sover i sin egen säng på natten :)

Nej, jag har blivit tipsad om Rinexin men är lite rädd för biverkningar, särskilt i och med hans höga ålder. Dessutom är det kanske lite svårdoserat i och med att tabletterna ej får delas. Min hur väger ju knappast någonting. :)
Det funkar fint att dela Rinexin, även om det står att man inte får. Min tik åt Rinexin i 4 år, även delade tabletter i över ett år, den enda biverkningen vi såg var att hon fick darrningar när vi ökade dosen.
Du behöver inte må dåligt om du väljer att ta bort honom, han är gammal och skrupplig, blir antagligen inte bättre. Men vill du testa Rinexin så testa, som jag förstått det är det mycket mindre biverkningar på hund än på människa.

Ett alternativ till rinexin är propaline, en oral lösning som ges 3-4 gånger per dag i spruta. Kanske blir lättare att dosera rätt för dig och är det bara nätterna han läcker kanske det räcker med att ge kvällstid? Propaline fungerade inte så bra på den tiken jag hade, men hon läckte å andra sidan konstant och kissade stora pölar i sömnen. Testa är inte fel, har du tur fungerar det bra och du kan komma undan rinexinet. Har för mig om det ska finnas ett tredje läkemedel att testa med, men kommer inte på vad det heter.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 208
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 927
Hundhälsa Hej! Vet inte om någon kommer i håg en tråd jag skrev för ett tag sedan om min kliande valp? Jag for till veterinären med honom och han...
Svar
15
· Visningar
5 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka