Inkallningsproblem *hjäälp*

Ciindy

Trådstartare
Ja nu är jag här med ett problem till, denna gången Inkallningsproblem.

Nu är det unghunden som är problemet. Tidigare har inkallningen varit helt fläckfri, han har kunnat se en hare, en hund eller vad som helst och tvärvänt och kommit till mig i världens fart. Nu ropar jag och INGENTING händer!! Han springer omkring, nosar och kissar precis som att ingenting har hänt, helt och totalt total ignorerar mig. Det spelar ingen roll om jag springer iväg, tjoar, skuttar och har skitkul. Efter ett tag kommer han lunkande, inte springandes utan riktigt söligt lunkandes. I det läget berömmer jag och klappar och ger godis, eller leker lite grann.

Jag har provat att ha honom i långlina men han märker direkt när han är helt lös och när han har lina på sig. Jag har provat eller försökt att gå fram och korrigera när han står och nosar men han har insett att det blir konsekvenser när jag kommer närmare så när jag är en 5-7m ifrån honom kommer han glatt och viftar på svansen, vad gör man i det här läget? Berömmer, korrigerar eller ignorerar? Beröm blir ju fel eftersom att då är det rätt att låta mig komma jätte nära innan han ska komma. Korrigering blir ju ännu mer fel då är jag ju dö trist istället för rolig och att ignorera borde ju rimligtvis ge samma resultat som korigering, eller?

Jag har insett att jag måste ha blivit såå mycket tråkigare och vara hos sen han har blivit stor och stark (3år). Jag ger godis, visst han äter det och springer iväg igen, det är lixom inget speciellt. Har försökt leka men han blir "störd" av allt som är omkring + att han har väldigt svårt att ta för sig i lek vilket vi jobbar mycket på.

Vad gör jag för fel?

Sv: Inkallningsproblem *hjäälp*

Jag har egentligen inte så jättemycket tips utan överlåter det till de mer kunniga, men något jag tänkte på är det som har funkat för mig.

Du skulle nog, som du själv säger, ha stor nytta av att utveckla leken.

Hur leker du med hunden?
Vilken sorts lek tycker han bäst om?
Eller finns det något annat som han verkligen älskar som du kan använda dig av som belöning?

Min hund älskar jaktlekar så har jag t.ex. en gammal handske fastbunden i ett snöre som jag kan dra längs marken så har jag en stor fördel. Nu är ju inte meningen att du ska behöva locka med en leksak, men jag använder leksaken och belönar med vid inkallning (alternativt extra gott godis som hon bara får vid inkallning). Skulle hon inte komma direkt så kan jag ta fram handsken och dra och då kan hon inte motstå.

Angående godiset så ropade jag hiiit! lite då och då inomhus eller när hon var nära och varje gång fick hon skinka (som hon aldrig får annars). Det har också gett bra resultat, hiiit=skinka eller jätterolig lek.

Leken verkar vara nyckeln i det hela just nu faktiskt men det är verkligen jäte svårt att få en hund som aldrig lekt att börja leka...

Hur leker du med hunden? Jag försöker att leka som "hund", dvs gå ner i lekställning och bita och springa runt. Även lite dragkamp.
Vilken sorts lek tycker han bäst om? Som sakt har han jätte svårt med leken och han har svårt att förstå att det får vara roligt och man får vara busig så nu är han lika oförstående vad jag än gör.
Eller finns det något annat som han verkligen älskar som du kan använda dig av som belöning? Nej, tyvärr inte. Eller det finns det säkert men ingenting som jag har hittat.

Det är ju egentligen inte min hund men tillbringar mycket tid med honom. Han har bott hos samma ägare sen det han var 6 månader men ägaren är tyvärr inte intresserad av att få honom att vara glad och sprallig och vi jobber egentligen mot två olika mål. Ägaren: Få en fungerande hund i vardagen = Tyst hund jämt som lyssnar jämt och då spelar det som ingen roll att hunden blir loj och har tråkigt och jag jobbar för en glad hund som kan "släppa loss", våga leka, våga skälla i lek och våga ta för sig helt enkelt. Egentligen hör inte det till tråden och är ingenting jag kan förändra i nuläget men jobbar på det.

Det är ju egentligen inte min hund men tillbringar mycket tid med honom. Han har bott hos samma ägare sen det han var 6 månader men ägaren är tyvärr inte intresserad av att få honom att vara glad och sprallig och vi jobber egentligen mot två olika mål. Ägaren: Få en fungerande hund i vardagen = Tyst hund jämt som lyssnar jämt och då spelar det som ingen roll att hunden blir loj och har tråkigt och jag jobbar för en glad hund som kan "släppa loss", våga leka, våga skälla i lek och våga ta för sig helt enkelt. Egentligen hör inte det till tråden och är ingenting jag kan förändra i nuläget men jobbar på det.

Fast egentligen gör det väl det, hör till tråden alltså. Jag kan tänkta mig att det här delvis är grunden till problemet. Jag förstår att det inte är något du kan påverka men det känns som om det borde försvåra hela din relation med hunden eftersom ni (du och ägaren) verkar motverka varandra lite. Kan tänkta mig att det är svårt att få en vuxen hund som inte är van att börja leka och särskilt om den får göra det tillsammans med dig men inte med husse/matte.

I alla fall en eloge till dig som verkar lägga ner så mycket tid på en hund som inte är din och jag tror säkert att det kommer ge resultat, men det borde onekligen gå lättare om du kunde övertyga ägaren om hur du tränar.

Hör till problemet, absolut. Men vet av erfarenhet att vissa delar kan leda till stora disskusioner som egentligen inte har med problemet att göra därför skrev jag att det inte var något som skulle diskuteras djupare i tråden (eller det var så jag menade iallafall) då jag är medveten om problemen men tyvärr inte kan göra så mycket åt. Delvis kan ju trådens fråga också vara, Hur lär man en ovillig hundägare att inse att en hund tar tid, lägg ner tiden eller omplacera Samt Hur gör jag för att få hunden att ta för sig när den är tillsammans med mig?

Kan ju lägga till att det här är ett problem som uppstått pga. impuls inköp av hund. Någon som bestämmer sig att hund är kul utan att ha någonting att stå på och ingen tidigare erfarenhet av djur överhuvudtaget. Utan intresse att lägga ner tid eller pengar på en hund som enligt mig hade kunnat bli helt fantastisk med rätt jobb och det gör ont att se. Nu blev det OT här men kändes som att det kunde vara en bra del att lägga in, kanske man undviker fler sånna här misstag på det viset.

Tråkigt att det blivit så. Jag förstår hur du menar, att det blir en annan diskussion och att det egentligen inte hjälper dig i den situation du är nu. Hoppas någon annan kan ge bra tips!

93 stycken som kollat men ingen som har fler tips än Klara J?;)

Jag som trodde jag skulle få jätte mycket hjälp :P

Vi kör alla hund på olika sätt. Och mitt sätt kan tyckas "hårt" medans jag anser att jag är rättvis.

Jag hade inte belönat en hund som kommer lunkades mot mig, för det var inte rätt beteenden jag ville ha. Istället så hade jag sprungit fram till hunden efter att jag ropat en gång och frågat vad i hela friden han sysslar med.

Vissa hundar springer ifrån matte/husse i sådana lägen, då tränar man på inhägnade områden och går lungt efter hunden. Bestämda steg och när hunden stannar till eller slutar dumma sig säger man åt den; "Vad gör du?!?!?!" Sluta upp med korrigering, vänd om och kalla in med glad röst igen. Kommer han då är det superduperfest.

Har ni något säkert ställe att vara på där det inte gör något om han inte lyssnar?

Min hund hade ganska nyss en period där hon inte lyssnade alls. Jag hade långlina på henne en del då och efter ett tag fick hon vara lös på ett säkert ställe där jag kände att jag hade uppsikt. Sedan har vi kört mycket lek där. Ena stunden hittar jag godis, nästa gömmer jag mig, jagar henne, hittar på någon uppgift åt henne, tränar med henne, busar, ger godis, kampar etc etc. Såg till att hitta på saker hela tiden. Undvek i början att kalla in för mycket, berömde istället spontan kontakt.
Lyssnar hon inte när jag ropar så berömmer jag henne inte men korrigerar inte heller utan är ganska neutral (kan jag så går jag efter henne, ser till att hon märker mig och kommer till mig). Försöker då att ganska snart göra något roligt för att sedan ropa och därigenom få till en klockren inkallning med överdrivet med beröm och hoppas att hunden kopplar samman sitt beteende med mitt ;)

Nu fungerar det mycket bättre för oss, hon får fortfarande inte vara lös överallt men för det mesta så kommer hon direkt när jag ropar :)

Senast ändrad:

Skulle det vara så att han fortsätter att lukta och vara allmänt okoncentrerad hade jag också korrigerat och rätt så ordentligt eftersom att han vet att han ska komma men ignorerar. Men det känns som att det blir så mycket svårare när han kommer glatt och med bra fart när jag hunnit komma närmare. Borde det inte rimligtvis bli så att han tycker jag är ännu tråkigare om jag korrigerar när han kommer till mig? Det är därför jag har svårt att komma vidare här ifrån... Känner mig lite smått värdelös när jag inte kan få en liten hund och komma bra på inkallning ;)

Eldione: Inte så att det finns inhägnat område eller liknande och det har ju varit dåligt med det nu under vintern men försöker träna så mycket som möjligt på långa raksträckor och på klubben när det är folktomt. Jag vet inte hur jag ska göra nu, känns inte som att jag vill korrigera en hund vid fel tillfälle när vi verkligen försöker få fram Glädje och Arbetsvilja..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 697
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka