inget påhopp

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mira

men varför är det så många inom akademisk som rider utan hjälm? försöker bara förklara för min dotter

Sv: inget påhopp

* För att inte förstöra frisyren
* För att inte förstöra sin image
* För att hästen är så välutbildad
* För att visa andra att man är duktig att rida
* För att hästen är så snäll och aldrig blir rädd för något

Varför rider Western-ryttare med hatt, och vanliga dressyrryttare utan hjälm?
Tror inte att det är något speciellt med just AK-ryttare.

Rider utan hjälm gör man bara om man inte har nåt att vara rädd om.
Jag har ridit i 25 år, och rider fortfarande med hjälm. Samt att hjälmen sitter på huvudet när jag handerar unghästar, lastar i transport, longerar, går promenader och leder till och från hagen.

Förklara för din dotter att "smarta ryttare har hjälm". De som inte har hjälm är inte lika smarta, och rider för den delen inte bättre heller.

Jag har ridit i 25 år, och rider fortfarande med hjälm. Samt att hjälmen sitter på huvudet när jag handerar unghästar, lastar i transport, longerar, går promenader och leder till och från hagen.

Förklara för din dotter att "smarta ryttare har hjälm". De som inte har hjälm är inte lika smarta, och rider för den delen inte bättre heller.

Bra svar :bow:

:bow: Bra svar! har bara ett tillägg: "För att hästen är så "välutbildad" " alltså de små hartassarna runt välutbildad......:D

:bow:

Detta gäller som sagt, även utan för den smala "AR-gruppen". Det är bara det, att "AR" tydligen är så extraordinärt, som man ser att alla "AR-are" rider utan hjälm. Övriga ryttare, är så många, men spridda att där ser man inte att den o den o den rider ju faktiskt också utan hjälm. Utan man ser bara att det bara är "AR-are" som rider utan hjälm, för det är när de är tillsammans på kurs eller clinic, består just den gruppen kanske av merparten hjälmlösa. Jag för min del, kör inte bil utan bälte, cyklar inte och rider inte utan hjälm. Och på de AR-kurser jag varit och är på, rider och arbetar hästen vid hand merparten med hjälm.

Mvh

IngelaH

Jag rider utan hjälm, har gjort sen långt innan jag började med AR.

Det känns knepigt att klä sig i obekväm och opraktiskt skyddsutrustning när jag ska ut och umgås med mina kollegor, för det är vad hästarna är. Skulle jag ha hjälm vid all hantering och ridning vore den på mer än tio timmar om dygnet:crazy:
Har hjälm på mig vid hantering av uppenbart farliga hästar, mest för familjens och försäkringens skull.
Skulle aldrig falla mig in att rida med säkerhetsväst.

Hälsa din dotter att det är ett val man gör- när man är vuxen och bestämmer själv.

/Migo
som alltid har bältet på i bilen.
I övrigt är det fortfarande lika fascinerande att det är okej att gå till personangrepp och slänga fula förolämpningar runt sig mot folk bara för att de inte använder hjälm.

Varför rider Western-ryttare med hatt?

Anledningen till att w-ryttare rider med hatt är mycket en tradition. Allting inom western grundar sig inom rancharbete och väldigt mycket är välbevarat. Cowboys hade hatt för att det skyddar mot sol och regn, och är bekvämt. (Sen var nog inte hjälmen ens uppfunnen....) På tävling är det krav på hjälm till 16 år. Dock tycker jag att de kunde varit 18.

Jag rider själv med hjälm när jag rider ut, är i ridhuset eller när ungdomarna i stallet är närvarande. Är jag själv i paddocken kan det hända att jag slarvar.
På tävling har jag hatt.

F.Ö hade min tränare en nära vän som dog på grund av hjälmen. Inte sagt att man SKA rida utan, men den kan både rädda och ta liv.

Det känns knepigt att klä sig i obekväm och opraktiskt skyddsutrustning .

Oj, du skämtar va?:o Eller nej, det var nog allvar.

Hjälmen är inte OPRAKTISK, den är fantastiskt praktisk för det ändamål den är tillverkad för. Däremot kanske obekväm....

Du behöver inte ta åt dig, men det är vetenskapligt bevisat att man kan få både allvarliga hjärnskador och DÖ av att slå i huvudet. Lika vetenskapligt bevisat som att det händer olyckor med hästar.Det finns en anledning till att hjälmar tillverkas....

Givetvis förstår jag att det är ett medvetet val som du gör. Andra åker båt utan flytväst, dricker för stora mängder alkohol etc. Vi får respektera att du prioriterar annat här i livet än detta.

Har man barn i närheten tycker jag dock att man ska föregå med gott exempel, barn gör inte som man säger utan som man gör. Vilket jag hoppas att TS tänker på.

Detta gäller som sagt, även utan för den smala "AR-gruppen". Det är bara det, att "AR" tydligen är så extraordinärt, som man ser att alla "AR-are" rider utan hjälm. Övriga ryttare, är så många, men spridda att där ser man inte att den o den o den rider ju faktiskt också utan hjälm. Utan man ser bara att det bara är "AR-are" som rider utan hjälm, för det är när de är tillsammans på kurs eller clinic, består just den gruppen kanske av merparten hjälmlösa. Jag för min del, kör inte bil utan bälte, cyklar inte och rider inte utan hjälm. Och på de AR-kurser jag varit och är på, rider och arbetar hästen vid hand merparten med hjälm.

Mvh

IngelaH

:bow: Kan inte göra annat än att hålla med om det mesta..

Nej, de hjälmar som finns på marknaden är rent opraktiska. Självklart vet jag att olyckor sker.
En hjälm har för liten skärm för att skydda från sol/regn. Den är fruktansvärt varm på sommaren och man fryser som ett aber med hjälm på vintern. Jag får dessutom rejäla kliande utslag av att ha remmar o dyl mot huden, så inte helt kul med hakband.

Om det fanns en bra hjälm som jag inte fick migrän/utslag av samt har råd att köpa in, så skulle jag använda den ibland. Nu är läget så att det inte finns, alltså har jag inte hjälm.

Jag rider ALLTID med hjälm. Även i ridhus.
Jag tycker det är en bra och billig livförsäkring.
Nu när jag ska rida in unghästen har jag även väst tom i ridhus.
Tycker att jag är en ganska rutinerad ryttare med bra balans som ridit i 19 år:o oj vad tiden går......

Jag brukar säga att när jag är 80år ska jag sluta med hjälm då spelar det ingen roll längre:p

/T

skulle aldrig falla mig in att rida utan hjälp, har till och med börjat använda väst...

*kl*

Nu tänker inte jag på AR-ryttare utan utifrån de hopp- och dressyrryttare jag stött på som ofta ridit utan hjälm och deras förklaring till det hela - på sommaren blir det tokvarmt med hjälm.
Vilket jag som bor i Norrland och som sällan blir svettig vid ridturerna har svårt att hålla med om, men efter att ha varit längre söderut sommartid och ridit mer intensivt/längre tid per dag iaf kan börja förstå! :p

Själv har jag glömt hjälmen vid ett par enstaka tillfällen och då inte vänt om för att hämta den (under hela min livstid alltså, då känns inte ett par gånger så mycket...). När det känts säkert ändå. Jag är väldigt feg av mig och utsätter mig sällan för situationer där risken för att trilla av är större än minimal. Men sist jag trillade av - vilket var första gången jag trillat av nuvarande kusen som jag ägt ca 1½ år- och slog i bakhuvudet var jag grymt glad att jag hade hjälmen på. Huvet klarade sig men ett par halsmuskler sträcktes.

Jag tycker att det är som du säger ett val man gör som vuxen. Ingen kan bestämma över om du vill ha hjälm eller inte mer än du själv givetvis. Däremot köper jag inte argumentet med opraktiska hjälmar. Finns en uppsjö med fina bra hjälmar, ventilerade och bra anatomiskt utformade exempel Troxel som jag själv rider många mil och har inga större problem.

Ja hästen är min kära kollega också men jag förstår inte varför det i det hänseendet skulle vara en nackdel att bära hjälm. Jag tror inte att hästarna tar detta som en förolämpning;)

Jag rider alltid med hjälm på min kära hoppjerka (och alla andra hästar också såklart). Jag har stått på stall med merparten tävlingsryttare i hoppning och dressyr där de flesta red utan hjälm. Odödliga, tror de - eller? :confused: Däremot de flesta jag känner som rider AR eller KD använder hjälm, så jag vill bara dementera att de rider hjälmlöst.:)

Håller med om att "har man något att vara rädd om så skyddar man det" och när det gäller ridning använder man hjälm, definitivt om man rör sig runt barn och ungdomar.

Det finns flera hundra "hjälm på eller inte" trådar överallt på forumet. Därför väljer jag härmed att avsluta just DENNA diskussion.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar