Ingen man kvar - ej exem

Yrja

Trådstartare
Jag har en häst med vanligtvis ganska lång man. I år har han dock plötsligt kliat av sig allt. Och jag förstår inte varför. Tänkte att någon här kanske kunde ha en aning.

Hästen är en 8-årig vbl valack som jag haft sen maj -02. Han har alltid kliat sig lite mot träden på sommaren(så som hästar gör), men aldrig tappat man innan. Svansen har året om en lite halvkal fläck vid svansfästet, men han har aldrig kliat sig där - varken ute eller i boxen - förutom någon enstaka gång på sommaren. Sommaren -02 var han dock lite småkliig i svansen och det behandlade vi med avs 14 i en vecka, sen blev det bra.

Manen var idag bara några tunna toffsar här och var och på vissa ställen är den helt avgnagd. Han kliar sig dock aldrig när han är inne och tycker inte om att bli kliad av människor heller - dessutom är han smått håröm.

Varför? Han har gått i samma sommarhage hela tiden då jag ägt honom, och i samma vinterhage. Ingen annan häst kliar sig.

Jag funderar på om han kan vara allergisk mot något han får att äta, eller om han kan ha någon parasit?

Från jan till mars behandlades han för ledinflammation med tuppkam och metacam. På kliniken fick han ju även sprutor i lederna. I mars började vi ge honom glukosamin som han ätit hela tiden fram till nu. För några veckor sen fick han även peniselin i 4 dagar pga ett inflammerat sår. Efter sprutorna kliade han sig mycket på hakan - så att han blev sårig - när han stog inne i stallet, men annars visade han inga tecken på allergi. Och kliandet på hakan kan ha berott på bromsbett då han hade en liten knöl precis där han blev sårig. Samtidigt som sprutorna fick han även en pulver i maten som jag inte hittar namnet på just nu(börjar på "f" och slutar på "dyn").

Utöver glukosaminet äter han fodergäst sen i höstas, vilket vi dock har slutat med nu i sommar då vi anser att det inte behövs just nu, men det tror jag inte har något med saken att göra.

Vi tog träckprov i juni och det visade ingenting. Därför avmaskade vi inte - vilket vi heller inte gjorde innan sommaren förra året av samma anledning.

Kan det vara parasiter ändå? Och hur tar man reda på det? Han är som sagt inte kliig i övrirgt utan det enda vi ser av det är manen som blir mindre och mindre... :crazy:

Sv: Ingen man kvar - ej exem

knott kanske?
Eller har du något nytt insektsmedel?
Mina kliar sönder man och allt när det är mycket knott...

Vi har använt ett nytt insektsmedel de två första veckorna. Sen tog det slut och vi öveergick till det vi hade förra sommaren. Det har inte varit mycket knott sista månaden då det ju har regnat hela tiden. Början av juni var dock värre men då kliade han sig inte speciellt, det har kommit nu.

Har lite samma problem med min shettis. Hans långa fina man får jag tussvis av i handen. Han kliar och gnuggar den. Jag har varit jätteledsen. Den är helt torr och konstig.Har anvät glans för man, tvättat med grönsåpa men det hjälper inte. Finns det något typ balsam eller inpackning tillhästmanar för jag blir tokig snart.

Vad är avs 14? Min häst är kliig i svansen, skulle gärna prova det du beskrev!
/Sandra

Det är inte en snäll häst kompis som klipper honom. Ett halblods sto har fått en jätte fin frisyr av hennes snälla frisör kompisar i hagen.
Eftersom han inte kliar sig som du sa så kan det var att de andra hästatna är på mannen. Har set det flera gånger både svanns och man.

Annars om det inte är det så har jag hört att man kan smörja med olivolja och så ska det funka. Kanske inte på alla hästar men på en del iaf. Tänk på solen när du smörjer med olja, det bränner. Så gör det på kvällen eller när det är molningt.
Lycka till

Har du avmaskat shettisen? Det kan vara tagelmask. Eller så är det helt enkelt sommareksem han har fått. Även om han inte haft det förut så kan han ha fått det nu.

Men om du inte har avmaskat så prova det. Jag köpte en shettis i början på sommaren-03 tror jag det var, iaf så hade han kliat både man och svans, trodde ju naturligtvis att det var eksem han hade. Men jag avmaskade honom och gissa vad, det försvann och har aldrig mer kommit tillbaka igen.

Hjälp en okunnig. Vad är tagelmask?? Avmaskar trodde jag enligt alla konstens regler men nu blir jag osäker

är du säker på att han inte börjar få exem?? för det tvär komme bara för mitt sto för ett par sommrar sedan, och nu förtiden så kliar hon varje sommar av sig både man och en del av svansen..

Pulvret din häst fick i maten heter Finadyne. I övrigt liknar det mitt sto i beteendet. Tvätta man+svans med Lactacyd, låt det torka och spraya med 50/50 äppelcidervinäger och vatten. Det funkar för mej. Har även gått bra med Lactacydtvätt och sedan Helosansmörjning med det blir lite väl kletigt och smuts samlas i salvan och då får man tvätta så fasligt ofta.

Magproblem? De symptom du beskriver låter som en häst med känslig mage. Metacam är ett preparat som går otroligt hårt åt magen och utveckling av magsår/magkatarr är inte helt ovanlig. Det som händer om inte magen fungerar opitmalt (är sur) är att restprodukterna gärna hamnar på huden och leder till att det kliar, viktigt är att man spolar av hästen då den är svettig osv.
Om jag var du skulle jag ge ngt för mage/tarm och se om det gör ngn skillnad.

Tagelmask, är precis som det låter, en mask som lever på hästens tagel och käkar upp detta. Men vanligt avmasknings medel, jag använde fyrantel och det funkade.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 103
Senast: sthu
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
C
Hästvård Hej. Jag har en häst på 5 år. Har fött upp honom själv hemma på gården, men sommaren 08 så började han klia sig lite på halsen och...
Svar
7
· Visningar
1 073
Senast: Calypzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama