ingen kondition

N

*Natta*

tänkte jobba upp hästen i kondition igen.
visst finns det inga genvägar, men man måste ju kunna träna effektivt på nått sätt.

någon som har några bra tips att få henne i kondition och bra musklad utan att det ska ta evigheter?

Sv: ingen kondition

Att bygga upp en häst tra tid, massor med tid. Skynda inte fram något för då är risken för skador stora och då tar ändå mer tid att komma dit du vill. Rid efter hästen förmåga och använd ditt huvud. Va ute i skogen mycket och "jogga" med hästen. Träna intervaller och se till att hästen jobbar i rätt form. Då kommer du att se resultat efterhand. Men var noga med att lyssna på hästen och dess förmåga att arbeta. Ta det i hästen takt.

Lycka till!!

jo det är självklart att man tar det lungt och jobbar i hästens takt.

men ibland känns det inte riktigt självklart när man kan ställa krav på pållen..
sådär på ett ungefär, hur lång tid uppskattar ni att det tar att få en häst i kondition?

Det går inte att säga någon tid.
Allt beror på hur man tränar och hur mottatglig hästen är för träningen.
Man får försöka "lyssna" på hästen.

En liten tumregel är att "lika lång tid som hästen vilat, lika lång tid tar det att få tillbaka konditionen som den var precis innan vilan började". Men detta beror ju givetvis på hur man lägger upp sin träning. Som sagts är intervallträning och "jogging" bra för att bygga upp kondis och varannandags-principen bra för muskeluppbyggnaden speciellt om man lägger in lite klättring och tömkörning.

lägger in en fråga själv här..

säg att man har en häst som inte är riden på 3 år typ, sk man låta det ta 3år innan man ska ha fått upp hästen i kondition då??

Muskler och kondition svarar snabbt på träning, det man ska var försiktig med är skellettet. För att klara av den belastning vi utsätter det för så måste skellettet bli tjockare (benbildningen sker hela tiden, skellettet är faktiskt ett utav kroppens mest dynamiska delar) och det är en process som går LÅNGSAMT.
Kondition kan du träna upp på några veckor, benbildningen tar detso längre tid. Så om du vill ha en hållbar häst så ta det varligt.
En bra regel för att träna upp konditionen är: korta pass ofta.

Rider man långa pass så tar det tid innan musklerna har hunnit få bort alla slaggprodukter och att träna "på det" är väldigt nedbrytande för kroppen.
Intervaller är bra, tänk på att rida i alla gångarter, inte sitta och skritta i 2 timmar itron om att hästen ska få bättre kondis. Skritta kan den göra i hagen ;) Då är det bättre att rida ett 25 minuters pass, inkluderat framridning och nervarvning, och rida igenom alla gångarter.

Men intervall är alltså det allra bästa för att träna upp konditionen. Tänk på att variera underlag ofta, både hårda och mjuka, samt att exprimentera lite med olika tempon.

Hur lång tid det tar att få upp en häst i kondiotion är otroligt varierande beroende på ålder, ras, hur den är riden/motionerad tidigare och förståss omständigheter!

jag tycker de funkar bra att rida mycket gångartsväxlingar med intervaller. tex skritta x m, sedan trava x m, sen galopp x m. man kan dessutom passa på att träna att ta galopp direkt från skritt eller sakta av från galopp till skritt m.m. bara man tänker på att lyssna ordentligt på hästen, om den stått länge kanske man ska hålla sig mest till skritt ibörjan och trava litegrann. det är väldigt bra övningar för att få hästen att lyssna samtidigt som man tränar musklerna och konditionen. annars brukar backar funka ganska bra för att stärka musklerna och även konditionen, men det kräver ganska mycket av hästen att både ta upp sig själv och ryttaren för backen så även där måste man vara väldigt noga med att känna vad som egentligen är lagom...

Håller med samtliga föregående talare.. DET TAR TID att bygga upp hästen.. jag har haft min kuse i snart ett år, när han kom hem till mig, hade han ingen överlinje, var allmänt muskelfattig osv. Han hade stått i nästan ett år förutom att han hade blivit sporadiskt riden lite då å då.. Inte nog med att han såg ut som han gjorde, han tyckte INTE det var kul att fara ut på en tur.. tjurade å hade sig.. Nu snart ett år senare ser han faktiskt ut som en häst.. :smirk: Är alltid pigg å glad när man hämtar in honom från hagen, sadlar, man hinner knappt upp innan han är iväg..
Jag har ridit honom "lågintensivt" alltså långa pass, men väldigt sakta den första perioden, jobbat honom lös och låtit honom jobba på i en lite lägre form, men varierat lite med att plocka upp honom då å då..
Det har jag varierat med lite bus för att få honom att tycka att ridning är ju kul!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama