Ingen galopp i lätta klasser?

Michelly

Trådstartare
Hejsan!!
Har kikat lite i andra trådar, men latmasken inom mig slutade
så skriver jag här och hoppas att någon förklarar för mig :laugh:

Är relativt 'ny' inom körningen. (Iaf inom tävlingsfronten), och har två egna hästar, en shetlandsponny som min lillasyster debuterar med iår och en kallblodstravare som jag precis köpt en loksele till:banana: och ska börja 'köra in henne' igen. (Är körd tidigare, men vi börjar om för att vara på den säkra sidan).

HUR SOM HELST ..:bump:

Blir bara dressyr o precision för oss iår men... som jag har fattat det får man inte galoppera i de lätta klasserna? I precisionen... vad händer om hästen slår över i galopp? Blir man diskad? Minuspoäng? Låter ju helkokko...:eek: Och varför har de ändrat åldersgränserna på groomen och kusken?

Finns det någon där ute som kan förklara för en liten segtänkt tonåring?:rofl::bow:

Senast ändrad:
Sv: Ingen galopp i lätta klasser?

Först och främst måste man skilja på lätt klass och lätt klass. Klasserna i körning är indelade efter Lokal, Nationell och Elit. Det är tre trappsteg, skulle man kunna säga. Varje steg är en ökning i svårighetsgrad och varje steg har två olika typer av klasser. I lokal klass finns det bara lätta klasser, Lätt B och Lätt A. I Nationella klasser finns det en lätt klass och en medelsvår klass. I Elit finns det en medelsvår klass och en svår klass. Så man behöver skilja på Lokal Lätt och Nationell Lätt, dem är helt olika i sitt utförande.

I lokala klasser får man inte galoppera i maraton. Om hästen slår över i galopp så har man 5 sekunder på sig att bryta av till trav, annars blir det straffpoäng. I precision kör man på idealtid vilket för många hästar betyder trav men det är mig veterligen inget förbud mot galopp i precision. Däremot får man straffpoäng om man inte håller sig inom idealtiden.

I nationell klass tävlar man som vanligt i både Lätt och Msv klass. Det kan upplevas lite förvirrande att det står utbildning i TR angående Nationella klasser, men det är alltså tävling.

Åldersgränserna är ändrade för att följa de internationella reglerna.

Fast man får väl straffpoäng för varje påbörjad 5-sekundersperiod om man galopperar i maraton? Alltså får man straff även första gången, även om man lyckas sakta av inom 5 sekunder?

Så här står det i TR:

Moment 528 Straff på sträckorna

4. Om en eller flera hästar på sträcka D eller under de sista 500 m på sträcka E,
bryter över i en annan gångart än den som angivits, bestraffas den tävlande för
fel gångart med 1 straffpoäng vid varje tillfälle om inte gångarten korrigeras
inom 5 sekunder. Om den felaktiga gångarten fortsätter tilldelas straffpoäng
med 1 poäng för varje påbörjad period om 5 sekunder. Avsiktlig trav eller galopp
på en skrittsträcka medför uteslutning

Ändringar i TR 2011

502 1 3 Efter inkomna reaktioner så har vi korrigerat en del i bedömningarna i LB och
LA maraton. Galopp är ej tillåtet i LB och LA inne i maratonhinder (5 sek regeln gäller,
vilket innebär att fel gångart ska ha korrigerats inom 5 sek annars får man 1 straffpoäng
för varje påbörjad 5 sek period). LA kommer att få tillbaka tidtagning men man får alltså
endast trava, ungdomsklassen tillåts också att köra maraton i LB klass

Liknande trådar

S
Körning jag funderar på o våga testa o tävla en körklass (Enbet) med min ena häst. men jag vet inget om körning när det gäller tävling. Undrar...
2
Svar
35
· Visningar
2 584
Senast: HungrigGet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar