Ingen försäkring - viss betald veterinärvård ändå?

Sv: Ingen försäkring - viss betald veterinärvård ändå?

Vad är det för typ av skada det rör sig om?
Det vet jag inte...jag undrar bara i allmänhet....nu när jag tänker efter så blev faktiskt den oförsäkrade katten (som fick rabatt) också påkörd, så då kanske det vart någon trafikförsäkring som gick in där och täckte endel!? Uppfattade det som om det vart djursjukhuset enligt ägaren....men det kan ju vara så som det vart för eran hund då....

Vilket djursjukhus då? Det låter rätt osannolikt.
Vill inte skriva något namn här....sedan är jag ju inte 100 heller utan det är ju ägarna som har berättat det för mej...men det kanske är som när sassiballs hund blev påkörd att det vart någon trafikförsäkring som gick in....

Senast ändrad av en moderator:

Nej det finns inget sånt.
Däremot kan veterinärer rekommendera en billigare och enklare behandling om man inte har fs.

Men kan man inte betala är det alltid djuret som får betala i form av brist på behandling.

Ok...men det är säkert så som jag skrev i dom sista inläggen att dom som har fått 'rabatt' har haft någon annan försäkring som har gått in och täckt endel....det låter mest logiskt att det är så, men man blir ju fundersam när dom har sagt att det är djusjukhusen...

Vet också att ett djursjukhus här hade en billigare kostnad om personen i fråga valde att inte ta det på försäkringen. Detta gällde en påkörd hund. Kanske tar de ut en högre kostnad då det är försäkringsbolaget som betalar. För denna person blev det billigare att inte använda försäkringen eftersom djursjukhuset kunde göra det mycket billigare. Några detaljer om hur det kunde fungera har jag tyvärr inte, eller om det var något fuffens med det. (Flera år sedan & det var pappas arbetskamrats hund).

Det är säkert den där trafikfonden eller vad den nu heter för trafikskadade hundar och katter som betalar det. Antagligen känner djursjukhuset till den fonden och kan hjälpa djurägaren att söka pengar ur fonden.

det finns fler fonder som djursjukhuset kan hjälpa till att söka ur om djuret är oförsäkrat. jag vet flera fall på hund där det varit så, där djursjukhuset fått "bidrag" av olika fonder för att kunna genomföra större operationer. huruvida det gäller häst har jag ingen aning om, men det borde ju iofs. finnas då det finns för katt och hund.

Nej, det kan jag inte tänka mig att de gör. Ibland blir de ju dock så illa tvungna att inte få betalt... men då brukar man helt enkelt inte få hämta hem djuret. Antingen kan man göra upp en avbetalningsplan, men det är i regel sista utvägen. För varför skulle djursjukhuset "låna ut" pengar till någon som inte kan låna dessa för att betala någon annanstans. Oftare är det nog så att man helt enkelt inte får hem djuret. Jag vet inte i praktiken hur man gör, men skulle gissa att man till slut "beslagtar" djuret som en slags betalning.
Om man redan innan behandling får beskedet från djurägaren att de inte kommer kunna betala för en dyr behandling så brukar nog faktiskt avlivning vara det enda alternativet som djurägaren har råd med.

Jag tror att det finns något fåtal privata fonder (folk som dött och arvet har gått till en fond) som man kan söka pengar ur.

Jag tror att det finns något fåtal privata fonder (folk som dött och arvet har gått till en fond) som man kan söka pengar ur.

just den typen av fonder jag skrev om :) det vet jag finns för hund och katt, men har ingen aning om det finns för häst. det har jag aldrig hört om.

Som Sassiball skriver så kan man om det är en trafikolycka få från bilägarens försäkring. Det kan också finnas på vissa veterinärkliniker fonder som någon har givit till kliniken för att tex ge rabatt vid kastrering av katter eller behandling av någon speciell åkomma, inte särkilt vanligt, men det har hänt. då täcks en del av kostnaden med pengar från den fonden. Men något tak finns inte. Jag tror att det är en tankekullerbytta ursprungen ur humanvården där det finns olika kostnadstak för allt utom tandvård...Det är lätt att dra paralleller från humanvården till djurvården eftersom det numera till och med heter djursjukhus, men något skyddssystem motsvarande vår socialförsäkring finns inte.

Då kan det trots allt vara så att dom oförsäkrade djuren har fått rabatt eller hjälp med vet. kostaderna och att det har kommit från någon annan försäkring/fond när dom kom på djursjukhus...

Tack alla för svar...:bow:

Vet inte... men vet att det finns så för katter och hundar

Vart 17 skulle det finnas?
När vår katt blev skadad gick veterinärkostnaden på nästan 30,000:-
Hade vi inte haft den föräkrad hade vi inte heller kunnat betala detta.

Om det finns något "tak" så måste det vara väldigtväldigt högt isf.

Jobbar själv inom djursjukvården och det enda jag kan tänka mig är som någon skrev att det finns "gamla tanter och farbröder" som startat en fond där man kan söka pengar ifrån för att kunna betala veterinärvården. Det brukar dock liksom med de flesta fonder finnas regler tex prognosen för behandlingen ska vara god och ägaren ska själv kunna betala en viss procent av vården. Många gånger är det alltså inte särksilt avancerade saker som ersätts.
Att ett djursjukhus själva går in och sätter tak redan innan för sina behandlingar och därutöver står för kostnaderna kan jag till 100% garantera att det inte existerar.

Som någon skrev att veterinären väljer att göra en billigare behandling om djuret inte är försäkrat blir en sanning med modifikation. Det fick det att låta som om man gör onödigt avancerade och dyra saker bara för att försäkringen ändå ersätter, vilket inte är fallet. Däremot kan man göra mer och behandla under längre tid med en god prognos på något som med en snabb behandling inte skulle ge något alls, urinstoppskatter som ex, där är det avlivning eller full intensivvård med en gång som gäller.
Många gånger görs "den billigare" behandlingen (tex enbart gips istället för platta och skruvar på en knepigare fraktur) med nogrann info om att det inte är den optimala behandling för den bästa prognosen och att risken för återfall/ej fullständig läkning är större än med den optimala behandlingen.

Jag kan nästan bli lite upprörd över att folk fortfarande tror att djursjukvård är någon slags ideell verksamhet som "någon annan" kan betala för bara för att de älskar djur. Inte menat till TS då utan rent generellt. För mig är det värsta jag vet i mitt jobb när man vet att man kan göra något för djuret med en god prognos men med en kostnad på 15-20000kr och så är den inte försäkrad och det blir avlivning istället.

Det har du rätt i. De fall jag känner till är det ägare eller delägare till kliniker som gjort det. Som sagt, man får göra hur dåliga affärer man vill som näringsidkare. :angel:

Är man anställd är det som du säger - rätta in sig i ledet.
OCH självklart är det inget man som djurägare kan räkna med...

tex.blå stjä** har sökt ur fonder för djurägares räkning. kan ta ett ex. en bekant tog hand om en äldre schäfer (omplacering) den hade stora problem med ett bakben. efter undersökning på nämd klinik blev det konstaterat att den hade en misslyckad op. med en spik som va på väg att vandra ut. veterinären ansökte om pengar ur en fond för att kunna genomföra operationen som krävdes då den peson som tagit hand om hunden inte hade råd då hunden saknade försäkring, pesonen i fråga hade tänkt avliva men vet. ville ge den en chans. vilket oxå lyckades.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 196
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Lovisa.E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka