Ingen försäkring - viss betald veterinärvård ändå?

C

cerrox

Om man nu inte har veterinärvårds försäkring på sin häst och den måste har veterinärvård och den kommer in på tex. ett djursjukhus...finns det då ett 'tak' på vad man max får betala om hästen inte är försäkrad, alltså går djursjukhuset på något sätt in och täcker/betalar eller ger rabatt på endel av kostaderna för veterinärvården? Någon som vet om det nu är så och hur det fungerar? Är det olika för olika djursjukhus/veterinärer?

Sv: Ingen försäkring - viss betald veterinärvård ändå?

Nej det tror jag inte att de gör. Varför skulle de göra det?

Har man inte sin häst vet försäkrad och inte har råd med veterinärvården får man ju tyvärr välja att avliva sin häst. Fattar inte varför folk inte har sina hästar vet. försäkrade.

Nej, utan försäkring så får man väl lov att stå för hela kostnaden själv. Varför skulle veterinär/djursjukhus betala kostnaden? :confused:

Nej det tror jag inte att de gör. Varför skulle de göra det?
Vet inte... men vet att det finns så för katter och hundar och anledingen till att jag frågar är för att en påstod att det även finns det för hästar...tänkte någon här kanske visste mer om det...

Har man inte sin häst vet försäkrad och inte har råd med veterinärvården får man ju tyvärr välja att avliva sin häst. Fattar inte varför folk inte har sina hästar vet. försäkrade.
Det förstår jag inte heller...

Nej, utan försäkring så får man väl lov att stå för hela kostnaden själv. Varför skulle veterinär/djursjukhus betala kostnaden?
Som sagt va så vet jag inte varför dom skulle göra det....men bara funderade om det vart sant det som en person påstod att dom gör det och att det är vi som har våra djur försäkrad som betalar det...alltså f-bolaget betalar till djursjukhuset som inte sin tur betalar/lämnar rabatt på en viss del...

Om det skulle vara så, då hade man ju inte behövt att ha försäkring alls. För man betalar ju ändå dyra pengar varje år till försäkringsbolagen.

Vilket djursjukhus bjuder på vården för hundar och katter?
Bjuder? Det tror jag inget gör, men ett djursjukhus som jag vet har lite rabatt/'tak'....vet dock inte hur mycket eller så...

Jag vill fortfarande veta mer om detta fenomen. Och vad är det egentligen? Är det en rabatt eller är det ett tak på kostnaden?

Jag har inte hört någon säga att dom bjuder på veterinärvården helt, men däremot att dom ger rabatt eller har 'tak', men jag vet inte hur mycket dock eller om det ens är sant, det är därför jag undrar om någon annan har hört det...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill fortfarande veta mer om detta fenomen. Och vad är det egentligen? Är det en rabatt eller är det ett tak på kostnaden?
På det djursjukhuset jag vet så ger dom rabatt tror jag, vet inte hur mycket eller om det gäller alla oförsäkrade katter och hundar...men i denna tråden ville jag höra hur det är med hästar, om det är sant det jag har hört att det finns rabatt eller tak på veterinärvården för oförsäkrade hästar???

På det djursjukhuset jag vet så ger dom rabatt tror jag,

Det är såna här meningar som får folk att frågasätta vad man egentligen menar
jag vet att jag tror :angel:

På det djursjukhuset jag vet så ger dom rabatt tror jag, vet inte hur mycket eller om det gäller alla oförsäkrade katter och

Vet du eller tror du? Kan du inte lämna namn på djursjukhuset så jag kan få kontrollera vad detta egentligen är?

Nej, det är nog ingen som hört talas om något liknande för hästar.

Det är såna här meningar som får folk att frågasätta vad man egentligen menar
jag vet att jag tror
:p haha....sorry...blir förvirrad i mina egna ord vad jag skriver....
det jag menar är att jag känner 2 som har fått rabatt på veterinärvården av sin katt och hund på samma djursjukhus när båda vart ofösäkrade...sedan om det endast är detta djursjukhus som har det eller om även andra har det vet jag inte, hur mycket osv, vet jag inte heller...

Det klart att en veterinär kan ge rabatt om h*n vill. Det är ju upp till var och en hur mycket man vill arbeta gratis.

Dock är det ju inget man kan räkna med.

Nej, det är faktiskt inte så enkelt. Om veteriären uppbär lön från ett djursjukhus kan denne inte ge rabatt hur som helst. Det är ju inte sina egna pengar de ger bort. Säkert kan det i förlängningen vara straffbart.

Vet du eller tror du?
Vet knappt vad jag själv skriver... :o men jag upprepar det jag skrev i förra inlägget....jag känner 2 som har fått rabatt på veterinärvården av sin katt/hund på samma djursjukhus när båda vart ofösäkrade...sedan om det endast är detta djursjukhus som har det eller om även andra har det vet jag inte, hur mycket om det gäller alla oförsäkrade osv, vet jag inte heller...

Kan du inte lämna namn på djursjukhuset så jag kan få kontrollera vad detta egentligen är?
kan pm:a om du vill..

Nej, det är nog ingen som hört talas om något liknande för hästar.
Ok...bara undrade...

det är just därför man ska ha vet.vårds försäkring, för att slippa betala allt om hästen blir sjuk, har amn inte försäkring får man inga rabatter eller maxtak på summorna & de kan bli gigantiska.Kan man inte betala återstår avlivning.

Vad är det för typ av skada det rör sig om? Jag hade en oförsäkrad hund (korkat nog) som blev påkörd och bröt ett framben. Då finns det en slags trafikförsäkring som går in och betalar 10 000 av en operation. Det gäller hundar (katter vet jag inte,inte heller hästar) som råkat ut för en trafikolycka.

Jag kommer inte ihåg alla detaljer kring olyckan och hur mycket vi betalade till slut. Operationen kanske gick på 12-15000 och en slags trafikskadefond eller vad det nu var betalade 10000 av den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 196
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Lovisa.E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka