Ingångar eller avslut

Liran

Trådstartare
Har en stor, snabb hund som gillar att springa. På appellplan börjar hon inte sakta av förrän hon är i höjd med mig vid inkallningar, budföringar och apporteringar. Det blir alltså en bromssträcka på 4-8 meter bakom mig innan hon kommer upp vid min sida. Typiskt omdöme på tävling: Bra fart, avslut. Betyg 8-8,5

Hon är inte en unghund längre, hon är inte korkad, vi har tränat med joysticksingångar, jag har stått framför husväggar vid inkallning, hon har slutat med att smälla till mig när hon swischar förbi, men vi får inte till det där som krävs för högre betyg.

Hur ska jag träna? Hjälp!

Har en stor, snabb hund som gillar att springa. På appellplan börjar hon inte sakta av förrän hon är i höjd med mig vid inkallningar, budföringar och apporteringar. Det blir alltså en bromssträcka på 4-8 meter bakom mig innan hon kommer upp vid min sida. Typiskt omdöme på tävling: Bra fart, avslut. Betyg 8-8,5

Hon är inte en unghund längre, hon är inte korkad, vi har tränat med joysticksingångar, jag har stått framför husväggar vid inkallning, hon har slutat med att smälla till mig när hon swischar förbi, men vi får inte till det där som krävs för högre betyg.

Hur ska jag träna? Hjälp!

Hur lärde du in fotpositionen?
Jag upplever att de hundar som lärt in detta via klossträning kommer in rätt utan att hamna bakom i de flesta fall jämfört med de som lärt på annat sätt - tex visat runt med hand.
Det blir mer "jag ska snurra runt bakdelen så jag kommer rätt" istället för "jag gör en sväng nånstans vid mattes ben". Dock bara min egna erfarenhet och kanske inte alls någon lösning på ditt problem.

Vad tycker du om "IPO-ingångar"? Då blir du ett naturligt stopp på ett annat vis. Hon får inte dundra rakt in i dig såklart men du slipper ändå bromssträckan bakom dig. Även stora klunsiga schäfrar och rottisar kan göra det snyggt och har du farten redan så tror jag att det kan bli väldigt snyggt.

( nu är jag förvisso IPO-skadad men det är bara ett förslag;);):D)

Hur lärde du in fotpositionen?
Jag upplever att de hundar som lärt in detta via klossträning kommer in rätt utan att hamna bakom i de flesta fall jämfört med de som lärt på annat sätt - tex visat runt med hand.
Det blir mer "jag ska snurra runt bakdelen så jag kommer rätt" istället för "jag gör en sväng nånstans vid mattes ben". Dock bara min egna erfarenhet och kanske inte alls någon lösning på ditt problem.
Tack för genomtänkt svar!
Lärde inte in fotpositionen på något särskilt sätt, det borde jag säkert ha gjort. Det är ju enklare att se/känna var hunden är om den är hög än om den är liten.

Hon har trampat runt på en pall, och tycker det är jättekul, och jag tycker definitivt att vänstersvängarna har blivit prydligare med pallträningen. Ska försöka tänka lite kloss vid nästa inkallning, så får jag se om det hjälper.

Vad tycker du om "IPO-ingångar"? Då blir du ett naturligt stopp på ett annat vis. Hon får inte dundra rakt in i dig såklart men du slipper ändå bromssträckan bakom dig. Även stora klunsiga schäfrar och rottisar kan göra det snyggt och har du farten redan så tror jag att det kan bli väldigt snyggt.

( nu är jag förvisso IPO-skadad men det är bara ett förslag;);):D)
Bra förslag!
Jag tycker IPO-ingångar ser tuffa ut, och det löser absolut bromssträckeproblemet. Frågan är hur lång tid det tar att omprogrammera mig och hunden.

Bra förslag!
Jag tycker IPO-ingångar ser tuffa ut, och det löser absolut bromssträckeproblemet. Frågan är hur lång tid det tar att omprogrammera mig och hunden.
Tänk bara på att IPO-ingångar innehåller fler delar än vanliga ingångar och således riskerar att kunna ge mer avdrag om det blir lite sådär i utförandet. Man kan ju välja det ändå om man vill, men om du inte ska köra IPO så kanske det inte är värt det?

Själv hade jag gått tillbaka till grunderna och jobbat upp förståelsen för positionen och hjälpt till i ingången med handhjälp och/eller kloss eller vad du nu har jobbat med i inlärningen.

Kasta en köttbulle mot hunden när den är ett par meter framför dig och kommendera sedan fot när hunden bromsat upp och ätit upp köttbullen. Du får säkert göra en väldigt tydlig rörelse med handen/kroppen i början så att hunden ser att du kastar något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka