På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är skönt för barnen att få vara fria från sådant, och vi vuxna kan ju tvätta. Jag förstår såklart att det från förskolans sida enbart handlar om att spara in på en del moment, men eftersom det inte drabbar barnen har jag inte brytt mig om att ha en åsikt. Barn blir skitiga, vi har inga finkläder på förskolan osv. Men såhär en bit in på höstterminen så har det börjat reta mig. En del av hennes kläder blir inte rena från exempelvis tomatsås, och nu när jag skulle tvätta packade jag precis upp en vit body med röd och gul målarfärg på. Den är såklart förstörd.
Utöver den ekonomiska biten i att kläder blir förstörda så tänker jag också på miljöaspekten, där vi gärna hade låtit sonen eller andra ärva hennes kläder. Men som det verkar just nu så kommer alla de ljusa behöva slängas.
Hur är det på era förskolor? Jag gillar verkligen vår förskola annars och hennes pedagoger är fantastiska, så jag vill inte vara den som kommer med åsikter om de inte är noggrant övervägda innan.
Utöver den ekonomiska biten i att kläder blir förstörda så tänker jag också på miljöaspekten, där vi gärna hade låtit sonen eller andra ärva hennes kläder. Men som det verkar just nu så kommer alla de ljusa behöva slängas.
Hur är det på era förskolor? Jag gillar verkligen vår förskola annars och hennes pedagoger är fantastiska, så jag vill inte vara den som kommer med åsikter om de inte är noggrant övervägda innan.