Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur kunde du bli kuggad för sömnbrist???
Både jag och min sambo har tagit den utökade b-behörigheten.
Det var inga funktionsfrågor alls.
Fick visa att man kan koppla på samt att kolla lasten (berätta lite hur man lastat och förankrat lasten). Vi fick göra en enklare säkerhetskontroll, sambon fick kolla bromsarna och jag fick kolla belysningen. Sedan var det körning i trafik, både på större vägar och på små vägar i bostadsområden.
Sambon fick inte backa något alls, jag fick backa runt ett hörn i ett bostadsområde. Sedan koppla ifrån och det var klart. Väldigt enkel uppkörning, tror knappt någon som redan har B-kort kuggar på den. Men känns sååå skönt att ha det nu!
Ja, samtliga reg bevis ska uppvisas.
Klarade mitt utökade B idag. Fick göra en funktionsbeskrivning av släp. Bromsreserven både framåt och bakåt. Kolla last. Redogöra för vikter på bil och släp. Självklart koppla av och på släpet, samt ca 1 tim körning med landsväg, motorväg, bostadsområde. Backningen bestod av ett 90 graders hörn färjan noga påpekade vikten av att inte hamna på varesig trottoarkanten eller i det andra körfältet..
Så både jag och min körlärare var överens om att det ändå var en ganska omfattande uppkörning i förhållande till ett BE.
Jag hade inte klarat av detta utan körskola, och uppkörningen skedde i Södertälje.
Nej, inget hästsläp. Körläraren rek det inte då det var många i Södertälje som blivit hemskickade bara för att det inte gick att surra/förstänga lasten på ett vettigt sätt.
Så jag lånade bil och släp från körskolan, då vet man att allt är ok den dagen!
Bromsreserv, framåt och nita- ut och mät. El backa och mät.. Och kom ihåg 1/4 del
Vad menar ni med ut o mät?Men detta är du ju skyldig att kunna så fort du kopplar på ett bromsat släp.
Det är enkelt att mäta.
Mät först hur bromsen, "bromsreserven" är u normalt läge.
jag använde ett A4 papper. Markera hela ytan, på mitt släp, hela gummidamasken.
Sedan kör du framåt och bromar in hårt, så den drar ihop sig. Då mäter du om.
I bromsat, ihoptryckt läge får den inte överskrida mer än 24% i normalt läge.