Inavelsprocent, var går gränsen?

L

Lavendel

Ja, som rubriken lyder. Vart går gränsen för procenten för inavel?

Jag hade lite tråkigt en dag och gick in och lattjade lite på WW. Jag matchade för skojs skull ett sto med en hingst, bägge två riktigt fina hästar som inte varit helt fel att ha i sin ägo;)
Hingsten har Orri frá Pufu som farfar och har även Otur frá Saudarkroki som morfar (pappan till Orri). Det blir ju väldigt mycket Orri här.
Stoet har Orri frá Pufu som farfar.
När jag matchade dessa fick jag inavelsprocenten ung. 5,5.
Är det okej eller är den alldeles för nära inavel. Är det klokt att para två hästar som ligger så nära varandra i släkten, kan det påverka negativt för framtida avkommor?

Tack och hej!;)

Sv: Inavelsprocent, var går gränsen?

Oj, nejmen då måste det ju vara okej;)
Blev lite fundersam bara när jag jämförde stamtavlorna mot varandra och upptäckte att stoet och hingsten var kusiner på sin fars sida. Vet inte om det spelar någon roll, men fick lite rysningar när jag tänkte ur människosynpunkt:D

Kusiner får ju gifta sig i Sverige...

För att kunna jämföra inavelsgraden måste man ange antal generationer. PÅ hur många generationer räknar ni?

Det vet jag inte. Jag gick in på WF och skrev in namnen och så räknade systemet ut inavelsprocenten.

För att veta om en siffra är hög el låg måste man veta på hur många generationer det är räknat. Av intresse så kan jag också berätta att far och dotterparning ger 25% inavelskoff. En avkomma här kan sen redan i nästa generation ge 0 % om man då gör utavel.

Kusiner får ju gifta sig i Sverige...

Ja och det är nog inte ett undantag varför de länder där man oftast gifter sig med kusiner och sysnon mm har rätt hög missbildning inom människorna.

Jag ser rätt när jag hör ordet inavel. För mig skall det vara MINST 5 generationer för att det skall vara acceptabelt för mig!

Jag använder ingen hingst som har samma häst i sin stamstavla inom 5 generationer iallafall. Tar gärna helt annat blod för att fä lite variation. En hingst blir poppis och alla skall ta föl efter han och till slut vimmlar de av avkommor av en å samma hingst.. Det finns såååå många fina hingstar så varför ta den som alla andra tar??=):D

Både och, titta på Ófeigur frá Flugumýri :angel: Avkomma efter två helsyskon och 25,2 i inavelskoefficient. En avelsmatador på Island med bl.a.

Spuni frá Miðsitju
Keilir frá Miðsitju
Galsi frá Sauðárkróki

Bara för att nämna några av de 75 st avkommorna med 8 och över i bedömmning;)
Även om chansen är stor för defekter vid hög inavel så blir det bra ibland :eek:

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Liknande trådar

L
Islandshäst Hej! Jag undrar lite över hur man ska tänka när man ska välja en hingst till sitt sto? Det är så att vi håller på med en uppgift i...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka