Inavel eller linjeavel, skillnad???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare harriet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 633
H

harriet

Inavel eller linjeavel
Vad händer om 2 halvsyskon, samma pappa ej samma mamma får ett föl eller om dom har samma morfar? vad är det för skillnad på inavel och linje avel???

Sv: Inavel eller linjeavel, skillnad???

Same same, but different... Jag anser att linjeavel är inavel, och precis som föregående talare beskrev så är det medvetet. Det finns oftast många hingstlinjer att välja mellan, så varför inavla? Vissa säger att om en hingstlinje håller på att dö ut så "ska" man linjeavla på den hingsten för att bevara honom i rasen. Men jag anser rent krasst att om en hingstlinje håller på att dö ut så finns det oftast god anledning.

Linjeavel ger homogenitet så varför inte?

Nästa år ska jag medvetet betäcka mitt ena ungsto med en nära släkting.
Här kommer Bostorp Bettina att dyka upp i led 2 led 3 samt led 4
samt Möllegaards Orion Surprise i led 2 samt led 3 (från fölets sätt)
Är inte rädd för linjeavel när det handlar om bra djur med dokumenterat bra förärvning. Bettina är en av sekt B avelns bästa ston. 4 godkända söner samt 4 diplomston.

Welsh skrev:
Är inte rädd för linjeavel när det handlar om bra djur med dokumenterat bra förärvning.
Jag tycker linjeavel är OK på de premisserna plus att det finns andra linjer kvar att använda ifall det dyker upp något tråkigt om linjeaveln skulle gå fel. Långt driven inavel kan skapa nedsatt fruktbarhet t ex.

Ja man tar ju inte vilka linjer som helst och linjeavlar på. De flesta av mina welshar har linjeavel någonstans i sin stamtavla. Fölet som blir av dessa 2 skulle jag däremot inte använda i samma bana utan där är det dags att hitta en bra outcross hingst istället, kanske min unghingst som ska visas i höst :idea: med Downland blodet i sig.
Unghingsten skulle jag däremot inte linjeavla på. Har hans halvsyster men där går gränsen. :crazy:

harriet skrev:
Inavel eller linjeavel
Vad händer om 2 halvsyskon, samma pappa ej samma mamma får ett föl eller om dom har samma morfar? vad är det för skillnad på inavel och linje avel???

Lite om MINA tankar ... ;) :idea: och jag tar arabhästen som exempel, eftersom detta är "min" ras...= lättast för mig att förklara mina åsikter :idea: ;) MEN det är fullt applicerbart oavsett ras!!!

Några tankar om avelsarbetet

Om standarden.

Varje erkänd ras har sin egen standard. Denna visar hur den perfekta individen bör se ut. Och den är nödvändig för att uppfödare skall ha ett ideal att sträva efter i sitt avelsarbete, och för att säkra en enhetlig riktning.

TYP är det ord som bäst beskriver standarden. Typisk eller icke-typisk är det som kännetecknar araben emot idealet. Och målet för varje seriös uppfödare torde vara: TYP, TYP, TYP!!!
Rasidentifikation är det allra viktigaste, därför att TYP är måttet på likhet med standarden av fysisk perfekthet eller den perfekta hästen inom respektive ras.

Trots detta finns det uppfödare som vill ”göra om/skapa nya standarder inom arabhästen”. Men arabhästen har haft samma utseende (*nästan* !!!) i tusentals år. Den behöver alltså inte ändras, utan den behöver bli respekterad och beundrad för vad den är, oavsett vilket ändamål den har för sin respektive ägare – avel, ridning, sällskap, körning et cetera.

Om avelsmaterialet.

Om en uppfödare har avelsston i samma TYP och enhetliga blodslinjer, är det lättare att etablera en familj inom ”the strain”. Att sedan välja rätt hingst till dessa närbesläktade ston är den säkraste metoden att etablera en familj. En familj är grunden till en ny klan inom ”the strain”.
Och en strain är etablerad i huvudsak genom stona. Därför bör den som letar efter en speciell typ INOM rasen titta på sina ston hellre än på sin hingst. Det finns dock hingstar som är mer dominanta, men de är ytterst sällsynta.

Det måste dock hållas i minne att en avkomma ”följer” inte sina föräldrar, utan snarare sin familj. Om de ”följde” sina föräldrar skulle detta innebära att en avkomma efter en championhingst undan ett championsto omedelbart skulle bli en champion själv! Och så enkelt är INTE avelsarbetet – även om det finns en del som tycks tro detta!!!

Många fantastiska avelsston är INTE utställningsston! Och vice versa: många framgångsrika utställningsston är inga bra avelsston! Samma sak gäller för hingstarna! Men – utställningsmeriter ÄR värdefulla tillgångar. Trots detta är det enda beviset om kvalité resultatet, d.v.s. fölet!
I härstamningsstudier till och med 5:e generationen (64 hästar) kan det vara så att endast en liten del kanske har någon betydelse. Namnen i sig säger ingenting, de dominanta dragen för varje enskild individ måste också vara känd. Blood will tell och så gör det alltid!!!

Att tolka en stamtavla kräver ett brett kunnande och erfarenheter i avelsarbetet. En nybörjare klarar det knappast utan handledning! Därför är det viktigt att dessa konsulterar uppfödare som har haft framgång och som är hängivna rasen och dess standard = TYP.

Värdet av en stamtavla.

Vad är en stamtavla? Jo, summan av förfäder! Som uppfödare måste man kunna tolka en stamtavla. Att bara se till en, två generationer gagnar inte ens framtida avelsarbete, utan man måste kunna se till ”botten” d.v.s. ”tap root”.
Meriter inom utställning/avel/ridning o.s.v. är minst lika viktiga att ha i åtanke, för som sagt, bara namnen säger ingenting!

Kom ihåg -->

1) Studera modern lika mycket som hingsten, förmodligen mycket mer!
2) Studera mor- och farföräldrar m.fl. (o.s.v. ner till ”tap root”) hellre än föräldrarna
3) Döm en hingst efter hans avkommor, även till tredje generationen!
4) Studera därför (igen!) mor- och farföräldrar mer än föräldrarna!

Inavel

Innebär avel mellan far – dotter; son – mor och helsyster – helbror och ENDAST dessa tre relationer!
Det finns dock uppfödare (och genetiker för all del!) som anser att INAVEL även innefattar mycket närbesläktade individer (än flertalet andra då…).

Det man vill erhålla med INAVEL är speciella fördelar två besläktade individer i sig har och genom avkommorna förstärka detta. Avkomman får då inte bara föräldrarnas fördelar utan givetvis genom hela sin härstamning och givetvis även de nackdelar som finns i stammen.
Ibland kan man ju i utställningsringen se på en häst och veta vem som är uppfödare och vilken härstamning hästen har UTAN att konsultera utställningskatalogen, eftersom vissa uppfödare fått ”sin” typ och manifesterat denna via INAVEL på sina hästar och vissa härstamningskombinationer, som då gett en viss typ. Detta vanligen genom inavel.

Man bör dock vara MYCKET restriktiv och oerhört erfaren för att överhuvudtaget syssla med INAVEL!!!

Linjeavel

Är avel inom familjen så att relationerna mellan hingsten (fadern) och stoet (modern) inte är mer avlägsen än kusiner, nästkusiner eller mormors föräldrar till exempel.
Detta är också en form av ”inavel” enligt vissa icke-förespråkare, eftersom vissa individers blod koncentreras i avkomman utan direkt inavel (se ovan).

En grundläggande regel hos genetiker, forskare och framgångsrika uppfödare är att det bästa avelsresultatet frambringas genom att avla nära släktingar med varandra. Och den bästa championen kommer från en ”strain” med nära LINJEAVEL som producerat flertalet champions!

Outcross.

Vid ett eller annat tillfälle behövs dock ”OUTCROSSING” eftersom inavel och linjeavel förekommit under lång tid och nytt, utomstående blod behövs. Bland annat för att eventuella fel som gått i arv skall kunna rättas till med ”OUTCROSS”, som kanske ej går att korrigera med vidare inavel eller linjeavel.

Inom arabhästrasen är det generellt enkelt med ”OUTCROSS”, dock svårare inom helegyptiska aveln p.g.a. att de flesta hästarna där redan är relativt närbesläktade.
”OUTCROSSING” är värdefullt endast när man har ett definitivt syfte eftersom det annars är lätt att begå misstag…

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hm, de allra bästa stuterierna, speciellt i Holland, linjeavlar ALLTID på shetland och att Holland är ledande när det gäller shetlänningar är ju ingen nyhet.

De allra flesta av mina egna ponnyer är linjeavlade, har även gjort sådana betäckningar själv. Har ett ungsto som är linjeavlad (eller inavlad, vilket ni vill) på Gletness Rockall som väl får räknas som en av de bästa. Hon har honom i 2:a och 3:e led. De övriga är linjeavlade längre bak i stammen.

Håller med om att det finns fördelar med linjeavel men självklart även nackdelar som vissa har varit inne på.

Mycket klokt talat :bow:
Precis vad jag menade med homogenitet, fast du förklarade det mer utförligt. :)

Ett litet tillägg utöver vad som redan skrivits: inavel ger inte alls alltid individer som må vara vackra men "knäppa i huvudet" som tyvärr rykten ofta förtäljer. Jag har träffat många, många inavlade individer under åren, och oftast är dom mycket trevliga att ha och göra med.
Jag har ju för övrigt en inavlad häst i min ägo (1+2, samt 2+3+3 ), som köptes osedd ifrån england med enbart stammen(...inte så mycket läsning :smirk: ) och ett foto att gå på. Vi luskade runtomkring henne, för det skulle bli ett avelssto, och i syskonskaran fanns det drösvis med vackra exemplar och de var mycket trevliga i huvudet. Vi chansade och köpte och det är ingenting vi ångrar en sekund. :love: trots att hennes pappa tillika morfar har en tendens att nedärva lite lätt skarpa hästar, har det blivit positivt hos henne, hon vet vad hon vill själv men rättar sig efter våra viljor.
Hon har framförallt TYPEN som man vill åt när man avlar ras, och förhoppningsvis går avkommorna att rida på också. :o :D
Hon är betäckt nu med en häst som kommer ifrån samma hingstfamilj, och dom får närmast gemensamt 3+4.
Mitt andra sto blir det likadant med, 3+4 och jag hoppas på vältypade fölungar nästa år, förhoppningsvis om jag får önska, med faderns temperament. :love: :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Tack, tack :o ;)
Håller med Dig också......
Det är ju inte alltid det blir muterade monster av inavel! :rofl:
MEN man ska som sagt var, vara MYCKET kunnig och veta exakt vad man gör!
Jag linjeavlar också, selektivt, mina araber och än har jag inte haft någon "knäppis" eller sjuklig häst, tvärtom!!!! på mina gammelpolska araber
mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 106
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka