Inåttåat fullblod för hoppning?!

Kingsland89

Trådstartare
Jag har precis börjat sätta igång ett fullblod, 8 år som har tränats för galopp men aldrig funkade på banan utan bara skenade och sedan dess bara ridits "på marken" och lite hoppning.

Nu har jag börjat rida han försiktigt efter att ha gått i hage i nästan 1 års tid, detta genom skritt i 40 min och succesivt lägger in trav i drygt en vecka.

Problemet som jag uppmärksammade innan jag satt igång han var att han är inåttåad - vad kan detta leda till för problem?:confused:

Främst är tanken att kunna tävla i hoppning framöver, och hästen har tränats lite i hoppning förut men nu var det ett tag sen. Men som sagt kommer jag ta det väldigt lungt och inte stressa fram han för att förhindra skador.

Nu vill jag ha svar från personer som själva ägt/tränat hästar som varit tydligt inåttåade och hur dessa hästar reagerat på träningen:idea:
Inte från personer som tror sig veta :grin:

Sv: Inåttåat fullblod för hoppning?!

Kan tilläga att jag INTE äger hästen utan ska träna denna hästen och får lägga upp ridningen precis som jag själv vill:rofl:

Min pålle är också inåttåad, dock inte inriden ännu utan det ska påbörjas snart. Har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Lämnar dock ett avtryck så att jag själv lätt kan hitta tillbaka i tråden :)

Vet en travare som var grymt inåttåad, men den fick hjälp av en väldigt duktig hovis oh vetvård. Blev jätte fin i benen. Springer fint på travet dock lite inåttåad ännu.

Det behöver inte vara något problem men man behöver en duktig noggrann hovslagare som vet vad han gör.
En vuxen häst som är inåttåad gör man inget åt för då riskerar man att det blir värre utan vad man gör är att den ska skos så att slitaget minimeras.

Detta visste jag redan sen långt innan, men en bra hovslagar är väl ändå A och O oavsett hästens benställning?;)

Syftet var snarare att jag vill veta hur personer med egena hästar eller hästar man tränat har påverkats av detta pga sin benställning:grin:

Okej, skrev bara vad ja visste om inåttåade unghästar..

Detta visste jag redan sen långt innan, men en bra hovslagar är väl ändå A och O oavsett hästens benställning?;)

Syftet var snarare att jag vill veta hur personer med egena hästar eller hästar man tränat har påverkats av detta pga sin benställning:grin:

:grin: är ingen trevlig smilie, men du kanske menade att mitt svar var onödigt?

Vår häst som är inåttåad har inte haft några problem så länge han skos ordentligt. Däremot hade förra ägaren vissa problem som berodde på bristande skoning och att han i perioder fick gå barfota vilket han inte borde med de vinklar han har.

Jag har en 21-åring som förutom att vara inåttåad även är parallellförskjuten fram. Hon var 8 år när jag köpte henne, vi har tillsammans tränat och tävlat i hoppning upp till 1.20 (hon hade nog kapacitet för mer, inte jag) och "hindertokig" som hon är så hoppade vi minst två dagar i veckan för att hon skulle vara ridbar på hinder.

Vid 19 års ålder vrickade hon sig i hagen och blev rejält halt, en hälta som inte ville ge med sig. Visade sig då att hon i samband med vrickningen fått en pålagring i kotleden, efter vila i sjukhage och stabilisering av kotleden medelst zinkaband så slutade pålagringen växa.

Som sagt är hon 21 idag och har inga problem av sitt ben, dock hoppar hon ytterst sällan och aldrig över metern numera, för säkerhets skull.
Summa summarum: 11 år helt utan problem

Hon är 50% fullblod, förresten.

Tack sandra :)
Det var precis ett sånt här svar jag ville ha :D

Känner viss oro för att träna och tävla en häst med inåttåad benställning men finns det många hästar med denna benställning och fortfarande kunnat tränas utan hinder så behöver jag kanske inte vara så fullt nojjig som jag är över detta :crazy:

Vill ha ännu fler liknande svar!

Glömde att skriva vad veterinären som behandlade henne för pålagringen sa. Han menade på att pålagringen var ett resultat av vrickningen i första hand, och inte nödvändigtvis hade med hennes benställning att göra.
Men att man kunde naturligtvis spekulera i om hon varit lika benägen att vricka sig om hon hade haft en korrekt benställning, kanske hade hon varit lika dålig på att se sig för även om benen hade varit perfekta.

Kanske inte världens bästa bild, men man kan ana sig till hur pass inåttåad hon är. Den här bilden är tagen precis innan hon ska skos, skor med 5-6 veckors mellanrum.

DSC00085.jpg

superbra att man fick se just din häst benställning på bild det gör det lättare att relatera hur fullblodet ser ut;)
Din är dock lite mer inåttåad än "min"...

Jag har nog inget att oroa mig över heller då, eftersom även min häst är bra mycket mindre inåttåad än din :) Visserligen har jag aldrig direkt oroat mig, men började fundera när jag såg denna tråden :rofl:

Efter att ha ridit hästen i 3 veckor så uppmärksammade jag att han blivit mer "korrekt" i sin benställning, kan det vara möjlig att en häst kan bli mindre inåttåad av rätt ridning?!

Han ska även skos snart och väntar med spänning på detta, om man luras av ögat när hästen är nyskodd och verkad och det ser ännu bättre ut;)

Jag själv personligen kan tycka det verkar konstigt att en häst kan bli bättre men tjejen i stallet som sett han under mycket lång tid poängterade det också idag att han såg mkt finare ut:)

Vad tror ni? :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Ridning Jag vet att många har vissa fördommar om araber, som till viss del är sanna särskilt när det gäller hoppning:laugh: Själv rider jag ett...
Svar
11
· Visningar
2 143
Senast: LisaY
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar