Inackorderad som stuckit från hyran, vad gör jag

cutty

Trådstartare
Har haft en person med 2 hästar hos mig nov-dec. Då jag redan från början fick höra att stora skatteskulder skulle betalas i början av året, gav jag tillåtelse med att vänta med hyran. Kunder ej fira jul med barnen pga ekonomin etc...
Januari kom, inga pengar. Dock ett flertal ursäkter... Februari kom, inga pengar. Då kontaktar jag skattemyndigheten och får veta att denne person inte har några skulder alls, och inkomst 2008 på över 300 000 kr :o
Jag ger det februari ut, och den sista februari är hästarna borta. Men inga pengar kom :cry: Stallet lämnades utan mockning (bädd, ej mockat sedan inflyttning), sönderbitet på flera ställen. Försvann då vi i familjen var i Danmark, med häst för betäckning.

Jag skickar räkning på stallhyra, 4000 kr. 500 per box och månad.
Hö för perioden, 1800 kr, 1 kr per kg
Urmockning och ordningställande av stall. 700 kr
Borttransport av efterlämnad möglig storbal, 250 kr

Verksamheten är vit så moms tillkommer. Och det blir verkligen ingen vinst på dessa priser.

Överlämnat till kronofogden och personen bestrider :mad:

Vad gör jag?

Sv: Inackorderad som stuckit från hyran, vad gör jag

Skrev ni kontrakt? Hur ser det ut, vad står det om betalning, hyresvillkor och uppsägningstid?

Precis.. har ni ett kontrakt kan du skicka det vidare till kronofogden. Även om ni har ett muntligt avtal så har du rätt. Haken är bara att det är svårt att bevisa. Hoppas det löser sig!

Du fortsätter och hävdar att hon är skyldig dig pengar för hyran .

Då går det vidare till en så att säga lättare rättegång där båda parter träffas och förklarar sig .

Har du inget kontrakt så borde du nog ha någon som vittnar till din fördel .

Varför bestrider hon ,vad har hon för argument ?

Mvh Mia

Inget kontrakt skrevs. Ponnyn skulle säljas av mig med provision på 2000 kr, då köpare efter 2 veckor hittades hoppade säljaren av. Där blev jag ståendes med den. Den andra kontaktades jag för att ombesörja slakt av. Hämtade båda till mig i väntan på detta.
Ägaren/säljaren ångrade sig och ville behålla.
Här stod jag med en travare, småhalt, och ett överviktigt russ :cry:

Inget kontrakt skrevs, men vittnen till att han varit hos mig och hyresbeloppet finns.

Argumentet till att ej betala är att det från början ej fanns hyra, en skulle säljas och en slaktas...

Efter att ponnyn ej längre var till salu och travaren behållas kom vi överens om hyra och foderkostnad.

Mannen i fråga hotade min man på hans jobb då räkningen kom. Lovade att betala 1000 kr:o och städa/ordningsställa. Han har ej ännu dykt upp.

Påstår sedan via telefon att jag haft honom anställd, arbetat av hyran. MEN jag har ingen anställd, betalar ej ut svart lön och mannen i fråga går på akassa.

Han kan ej visa upp något kvitto på betalning. Har haft sin fru med ett par gånger, men ej disskuterat hyresskulden då.

Hur går jag vidare?

Senast ändrad:

Du går vidare genom att bestrida och ta fram dina vittnen som berättar vad ni kommit överens om .( Det räcker till att börja med skriftligt till Kronofogden ett litet brev där h*n skriver och redogör vad hon vet )

Yrka på korrekta summor som ersättning som du nu gjort .

Bestrider båda parter >
Så blir det en liten förhandling där du och den andra partern får säga sitt och sen blir det ett domslut på detta och är det till din fördel så värkställer Kronofogden indrivningen av pengarna . De pengar du betalat till Kronofogden får du då tillbaka och det blir så mycket dyrare för din motpart om det inte går dennes väg .
I annat fall har du förlorat de pengar som du betalat för indrivningen om Dom faller negativt till dig (och det är inte så många hundra och dessa är ju redan förlorade om du nu inte vill fortsätta kräva in pengarna .

Detta är så små pengar så det måste du sköta själv och då är det enda som kostar dig är indrivningen från Kronofogden och dom pengarna har du ju redan betalat om du nu dragit det dit ?

Tror inte det kommer några mer kostnader för dig sen , kolla dock upp det ordentligt .

Mvh Mia

Tack för ditt svar!

Skall jag ha skriftliga vittnesmål, vad gäller hyra etc? Vittnen finns till överenskommelsen. Är det till fördel med flera vittnen?

En manlig vän till mig kontaktade honom och uppmanade honom att betala sin skuld. Då blev denne hotad med att en torped här i stan skulle skära halsen av honom, och att hyresgästen även kände till var min väns dotter fanns. Händelsen polisanmäldes omgående, och min vän erhöll direkt ett överfallslarm. Fick åka till polisen och peka ut hyresgästen. Hos polisen fanns ett antal bilder på liknande män. Torpeden han hotade med råkar vara en bekant till mig, och denne känner inte ens hyresgästen. Aldrig ens talat med honom :confused: Snacka om att hota med fel torped :o Skall en sådan här sak tas med?

Jag lyckades verkligen att hitta ett rötägg.

Tror nog du enbart skall hålla dig till skulden du ska kräva in inget runt omkring det ?

Har du fler som vittnat till din överenskommelse så får väll var och en intyga det ,det är bättre med fler vittnen.

Låter som det handlar om mer saker en denna skuld :crazy:

Mia

Hoten och därtill problem kom då jag ville ha betalt och han stuckit. Så länge han stod här med sina hästar var allt lugnt och trevligt.

Så att hota hyresvärden spelar ingen roll? Trodde det skulle ligga honom till last.

Men visst blir jag mer irriterad på någon som försöker hota sig till att slippa betala för sina hästar.

Hur bör vittnesmålen skrivas?

Kronofogden tar inga beslut där parterna är oense.
De ärendena tar tingsrätten hand om.
Om personen protesterar mot en del av innehållet kan Kronofogden dock ta beslut på den del som personen inte protesterat emot.

Kronofogden tar inga beslut där parterna är oense.
De ärendena tar tingsrätten hand om.
Om personen protesterar mot en del av innehållet kan Kronofogden dock ta beslut på den del som personen inte protesterat emot.

Jag skrev att det gick vidare till lättare förhandling , menade då tingsrätten ,men var kanske otydlig ?

Dock är det ingen rättegång utan man träffas alla partner och går igenom ärendet och alla får säga sitt och sen blir det en dom/utslag på detta .

Mvh Mia

Hoten som förekommit ska anmälas till polisen. Man får inte hota folk så det är inget problem att göra polisanmälan. Men det är bra om det finns vittnen till det hela.
Dessutom går ju inte en sådan anmälan att "bestrida" på samma sätt som ett krav via fogden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 652
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar