Importera häst från Norge!

B

BusenPento

Undrar lite hur det går till att importera häst från Norge och vilka kostnader som tillkommer? :confused:

Sv: Importera häst från Norge!

Det som behövs är:
Vetrinärintyg
Identitetshandling/pass
Tullhandlingar.
Eventuellt behöver du betala tull. Avelsdjur är tullfria andra är det tull på. Tror det 7 eller 9 %.
Du får alltid betala svensk moms.

Vad menas med avelsdjur då? Jag ska ev köpa ett sto som jag ska ha till ridning och avel. :d

Ahaaa men det låter ju strålande! :banana:

Enligt norskan som köpte min kuse är det till norge man tullar men inte åt andra hållet?

Dock måste man ha hälsointyg som är max 48 timmar gammalt typ.

Ska nog ringa och höra med tullverket. :idea:

Jepp är smartast :) De kan ju upplysa rätt bra vad som behövs mm :D

Har kollat länken funkar. Det är tulltaxan direkt som man kommer till och det är den som tullarna läser i för att svara på frågor om import och export plus en hyllmeter till av mer ingående information.

Hmmm fattade inte riktigt den där sidan.. :angel:

Jo först klickar du på sök. Sedan så kollar du vad för häst det är renrasig avelshäst eller inte.
Är det en avelshäst så klickar du på de ljusblå siffrorna 0101 101000 och då får du upp en ny sida där du väljer land och om du vet datum som är aktuellt kan du skriva in det. Du kan också välja valuta om det är annat än svenska kronor. Klicka på sök igen och du får upp om det behövs betalas tull eller inte. På avelsdjur blir fältet tomt alt det står 0,0. Gör du likadant på andra hästar, andra ej till slakt nummer 1010 901900 får du upp att det är 11,5% i tull (lite mer än vad jag trodde).

Ok.. tack så mycket.. lite visare nu.. :D

Tips: Ingen häst från Norge som ska momsas in i Sverige är värd mer än 3000kr. Detta för att få ner kostnaden momsen. ;)

Nytt tips! Kallas smuggling och är beroende på hur mycket man minskar värdet belagt med böter eller fängelse. Om tullen kommer på en. Numera är det väl knappats någon som köper en häst för det beloppet från utlandet om det inte är en slakthäst, har eget nummer.
Tror inte att alla tullare är så under isen som somliga tycks tro här. Jag vet att det finns ett par som rör sig här inne bland trådarna och även poliser. Fast dom håller låg profil. Hm kan undra varför? Kan det ha med möjligheten att få tips om olagligheter kanske?

Hehe jaa det kanske stämmer... men inte skulle jag luras och smuggla.. :angel: :D

Smuggling? Det är ju dessa tullare som tipsat mig....;) Det är kilopriset på hästen som momsas inget annat, enligt dom som arbtera på vid tullen och även dom som sitter på tullverket.
Det är inte mitt personliga tips....

Jag har skickat iväg ett mail till tullverket, får se vad dem säger. ;)

Den prisuppgift du fått är den som används för hästar som saknar värde i egentlig mening. Typ om du kommer med din egen gamla häst och ska flytta den över gränsen. Det är en helt annan sak när man har ett verkligt pris på vad man har betalat för hästen. En avelshäst har ett värde när man köper den.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka