Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kostar det att importera, frakt tull osv..
Hur går det till?
Är bara nyfiken..
Visst är det väl dyrare att importera ston och hingstar än vallackar?
Googlade. Får man ange källa?
Hingstar är dyrare om dom är äldre än föl (1 år?) eftersom dom inte kan stå tillsammans med flera andra...Visst är det väl dyrare att importera ston och hingstar än vallackar?
Oh, tack för svar! Men den här tullavgiften som jag sett pratas om i trådar från några år sedan, den är borrtagen?Flyg kostar ca 10.000 lite mer för hingst om man flyger till sverige och sto med föl.
PÅ flyg till DK stå hästarna i egna spiltor på flyget och egna boxar när de landat. I sverige är det bara ston med föl (om man har tur) och hingstar som stå i spiltor och egna boxar sedan, resten reser lösa i flyget i flock och stå ca 10 per stor box när de landat eller så stoppa de in två/tre i en normalstor box.
Sen tillkommer det ca 3000- 4000 för papperskostnader, veterinär på island och sverige. Transport på island ....
Sen kommer det moms på detta och inköpspriset. Har man en egen uppfödning på Island så ska man värdera den innan den tas in, våra föl kom hem för 10.000 = betäckningskostnader.
Sen ska man lägga på resan hem om man inte hämta själv.
Det finns två företag i sverige (som jag vet om) som ordna med alla papper både om man flyga till sverige eller dk.
Vår fölunge landade på ca 22000 när den var hemma och då bara flygkostnader och moms.
Oh, tack för svar! Men den här tullavgiften som jag sett pratas om i trådar från några år sedan, den är borrtagen?
Så det är hästens pris, plus pappersarb, plus vet, plus transport, sen 25% moms på hela det kalaset?
När betalar man de olika summorna?
Och i Billund är det scanglobsl som är motsvarigheten till ingstad och Pape&Rosén, stämmer det?
Det är intressant att veta hur det går till på riktigt, vi har ju lite hästvänner på Island men de kan bara processen fram tills hästen går på planet. Om någon blir intresserad av att importera vill jag kunna berätta hur det går till, inte "typ så här"
Om man t.ex får en häst som gåva på Island, ska den då värderas för att räkna ut momsen?