Totalpriset är lite avhängt på hästens pris, eftersom momsen läggs på hästens pris samt själva frakten. Vilket gör att en dyrare häst kommer att få ett lite högre totalpris inklusive frakten.

Googlade. Får man ange källa?

Vad kostar då ett sånt här kalas? Det varierar faktiskt lite beroende på vad det är för häst. Ett föl är lite billigare att transportera än en vuxen häst. Ston och hingstar går som avelsdjur och är därmed dyrare än valacker som går som sportartiklar. Sen har det ju även lite betydelse vad det isländska kronan står i för kurs. Men i det stora hela kan man räkna på ca 20-25'000 kr för att få hästen från Island till Sverige.

Om man får en häst då, vad betalar man då förutom resan? Alltså, om det inte finns något inköpspris att betala moms på?

Momsar man på resan?
Och resan är drygt 10 000? Sen veterinär, lite andra omkostnader, andra transporter, osv.

Det verkar ju variera lite, men det beror då på inköpspriset på hästen?

Men alltså nu är jag förvirrad på riktigt.
Jag har hela tiden hört importkostnader på kring 20 000 kr. Max 25 000.
Men om jag räknar på ett "normalt" inköpspris, säg 60 000 kr, och flygbiljett och andra omkostnader, tull på det, och sen 25% moms på det, så blir det herrejösses så dyrt. Inga 20-25 000 precis.
Är det någon som importerat "det senaste" och kan berätta exakt hur det gick till? Vilka företag "måste" man använda? Vad kan man göra själv i form av pappersarbete, hämtning, osv.

Är det vanligt att flyga hästarna till Billund istället om man bor i södra Sverige?

Flyg kostar ca 10.000 lite mer för hingst om man flyger till sverige och sto med föl.
PÅ flyg till DK stå hästarna i egna spiltor på flyget och egna boxar när de landat. I sverige är det bara ston med föl (om man har tur) och hingstar som stå i spiltor och egna boxar sedan, resten reser lösa i flyget i flock och stå ca 10 per stor box när de landat eller så stoppa de in två/tre i en normalstor box.

Sen tillkommer det ca 3000- 4000 för papperskostnader, veterinär på island och sverige. Transport på island ....
Sen kommer det moms på detta och inköpspriset. Har man en egen uppfödning på Island så ska man värdera den innan den tas in, våra föl kom hem för 10.000 = betäckningskostnader.
Sen ska man lägga på resan hem om man inte hämta själv.
Det finns två företag i sverige (som jag vet om) som ordna med alla papper både om man flyga till sverige eller dk.

Vår fölunge landade på ca 22000 när den var hemma och då bara flygkostnader och moms.

Flyg kostar ca 10.000 lite mer för hingst om man flyger till sverige och sto med föl.
PÅ flyg till DK stå hästarna i egna spiltor på flyget och egna boxar när de landat. I sverige är det bara ston med föl (om man har tur) och hingstar som stå i spiltor och egna boxar sedan, resten reser lösa i flyget i flock och stå ca 10 per stor box när de landat eller så stoppa de in två/tre i en normalstor box.

Sen tillkommer det ca 3000- 4000 för papperskostnader, veterinär på island och sverige. Transport på island ....
Sen kommer det moms på detta och inköpspriset. Har man en egen uppfödning på Island så ska man värdera den innan den tas in, våra föl kom hem för 10.000 = betäckningskostnader.
Sen ska man lägga på resan hem om man inte hämta själv.
Det finns två företag i sverige (som jag vet om) som ordna med alla papper både om man flyga till sverige eller dk.

Vår fölunge landade på ca 22000 när den var hemma och då bara flygkostnader och moms.
Oh, tack för svar! Men den här tullavgiften som jag sett pratas om i trådar från några år sedan, den är borrtagen?
Så det är hästens pris, plus pappersarb, plus vet, plus transport, sen 25% moms på hela det kalaset?
När betalar man de olika summorna?
Och i Billund är det scanglobsl som är motsvarigheten till ingstad och Pape&Rosén, stämmer det?

Det är intressant att veta hur det går till på riktigt, vi har ju lite hästvänner på Island men de kan bara processen fram tills hästen går på planet. Om någon blir intresserad av att importera vill jag kunna berätta hur det går till, inte "typ så här" :)
Om man t.ex får en häst som gåva på Island, ska den då värderas för att räkna ut momsen?

Oh, tack för svar! Men den här tullavgiften som jag sett pratas om i trådar från några år sedan, den är borrtagen?
Så det är hästens pris, plus pappersarb, plus vet, plus transport, sen 25% moms på hela det kalaset?
När betalar man de olika summorna?
Och i Billund är det scanglobsl som är motsvarigheten till ingstad och Pape&Rosén, stämmer det?

Det är intressant att veta hur det går till på riktigt, vi har ju lite hästvänner på Island men de kan bara processen fram tills hästen går på planet. Om någon blir intresserad av att importera vill jag kunna berätta hur det går till, inte "typ så här" :)
Om man t.ex får en häst som gåva på Island, ska den då värderas för att räkna ut momsen?

Båda ingstad och Pape kan även göra pappers arbete i DK så slipper man reder ut danskan.
Ingen tull längre.
Och ja ni ska värdera hästen om den är en gåva.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: Cambrie
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag behöver talkpulver. "Rent" dvs utan oljor, parfymer eller annat gojs. Vilken typ av butiker kan tänkas ha sådant? :confused...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka