Import av westernsadel från USA

MsSleepalot

Trådstartare
Nu har jag luskat en hel del i det att ta hem sadel från USA.

Om jag tex. köper en sadel för 1200 US ~ 9000 SEK och frakten hit är 200 US ~ 1500 SEK skulle då tullverkets avgifter för den vara sammanlagt 2978 SEK för tull (2.7%) och moms (25%), enligt tullverket själv.

Hörde också med posten och speditionsavgiften låg på 63 SEK.

Alltså skulle sadeln sammanlagt hamna på 12041 SEK. Hur är det nu, kommer det landa på det priset då? Eller ja, ungefär då? Eller kan det plötsligt rusa upp i pris utan att jag inte har en aning om det när jag ändå hört med både tullverket och posten om priser?

Ni med erfarenhet får jättegärna svara och tipsa om era erfarenheter:bow:

Sv: Import av westernsadel från USA

Åh vill oxå veta är intresserad å ta hem en med...:bump:
Mvh Linda

Tänk på att det kan bli terminalhyra om sadeln ligger på tullagret mer än tre dagar, är det flyg den går med kan det bli dyrt.
Det är viktigt att du vet hur ED-dokumentet till tullen skall skrivas, annars får du låta speditören (posten) göra tullhandlingarna åt dig och det kan gå på 500-1000:- För ED-dokumentet behöver du faktura (original) på sadeln med varuvärdet utskrivet och statnumret för sadlar. Annars borde det inte bli några andra kostnader. Tänk på att momsen är på varuvärde, frakt och tull sammanslaget.

Vad är ED dokument? Hur tar jag reda på hur dom skrivs?
Ojoj det där var svårt att förstå:crazy: :D Hur gör jag för att slippa dom kostnaderna?

när jag gifte mig 1½ år sedan så tog jag hem min mans kavaj boots byxor och hat och boots åt mig hela paket kostade ca $500 (inkl. frakt) De skickade det med DHL och jag tror jag betalade ca 500sek för tull avgifter. Före året tog jag hem 2 par boots ca 2500sek genom UPS och fick ett faktura på över 1000sek. De la på massa olika avgifter. Så var bered att det kan kom kostnader utan att du vet nåt.

Jag även tog hit en bil några år sen som var ganska smärt fritt men tur det gick inte genom UPS:crazy: Tyvärr de sadlarna jag har taget hit har jag under armen "nothing to declare"
n070.gif

Senast ändrad av en moderator:

Ok, det var längesedan jag gjorde en införtullning manuellt, men på tullens hemsida finns det mycket hjälp att få: http://www.tullverket.se/se/Foretag/import/importdeklaration.htm

I princip går det till så här:
Avsändaren (sadelförsäljaren) utfärdar en faktura på varan där det klart framgår vem som är mottagaren och det totala varuvärdet.

Speditionsfirman tar sändningen till ett tullager i Sverige. Om den kommer med flyg blir det ett tullager på flygplatsen, annars blir det troligast på firmans egna terminal.

Nu skall sändningen förtullas och det kan aningen speditören, eller mottagaren göra.
Om speditören skall göra de, får du betala för det, kolla vad dom tar.
Om du själv skall göra det måste speditören överlåta sändningen till dig och du ansvarar för att presentera ett enhetsdokument (ED) för tullen. I samband med det betalar du tull och moms.

ED-dokumentet måste innehålla statnummer (varukoder) på samtliga varuposter i sändningen. Det är på den informationen tullsatsen bestäms.
Lämpliga statnummer är: 4201000010 för sadlar och 4201000090 för annat sadelmakeri, typ: tyglar, träns, bröstor mm. http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagGoodsDescr.cgi?n=4201000010&d=2006-10-09&lang=SV#go

Dessutom skall originalfakturan bifogas ED-dokumentet och ursprungslandet skall kunna styrkas (brukar framgå på fakturan).

När tullen godkänt ditt ED-dokument får du (tror jag) en utlämningssedel som du tar med dig till tullagret och kan hämta ut din sändning.

Kolla med transportören så att du inte får betala terminalavgift och eller terminalhyra eller att några andra avgifter utom frakt och speditionsavgift tas ut.

be sljaren skeppa den med FedEx, bra fraktföretag som samarbetar med Poståkeriet i sverige

be sljaren skeppa den med FedEx, bra fraktföretag som samarbetar med Poståkeriet i sverige

Frakten med Fedex skulle gå på ca 300 dollar och andra frakten 175 dollar. Men det kanske är värt i så fall?

Svarar TDJ när jag har mer tid...

Ok, det var längesedan jag gjorde en införtullning manuellt, men på tullens hemsida finns det mycket hjälp att få: http://www.tullverket.se/se/Foretag/import/importdeklaration.htm

I princip går det till så här:
Avsändaren (sadelförsäljaren) utfärdar en faktura på varan där det klart framgår vem som är mottagaren och det totala varuvärdet.

Speditionsfirman tar sändningen till ett tullager i Sverige. Om den kommer med flyg blir det ett tullager på flygplatsen, annars blir det troligast på firmans egna terminal.

Nu skall sändningen förtullas och det kan aningen speditören, eller mottagaren göra.
Om speditören skall göra de, får du betala för det, kolla vad dom tar.
Om du själv skall göra det måste speditören överlåta sändningen till dig och du ansvarar för att presentera ett enhetsdokument (ED) för tullen. I samband med det betalar du tull och moms.

ED-dokumentet måste innehålla statnummer (varukoder) på samtliga varuposter i sändningen. Det är på den informationen tullsatsen bestäms.
Lämpliga statnummer är: 4201000010 för sadlar och 4201000090 för annat sadelmakeri, typ: tyglar, träns, bröstor mm. http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagGoodsDescr.cgi?n=4201000010&d=2006-10-09&lang=SV#go

Dessutom skall originalfakturan bifogas ED-dokumentet och ursprungslandet skall kunna styrkas (brukar framgå på fakturan).

När tullen godkänt ditt ED-dokument får du (tror jag) en utlämningssedel som du tar med dig till tullagret och kan hämta ut din sändning.

Kolla med transportören så att du inte får betala terminalavgift och eller terminalhyra eller att några andra avgifter utom frakt och speditionsavgift tas ut.

Alltså, nu har jag läst det dä flera gånger och jag blir inte så mycket klokare av det:D
Men om jag köper den sadeln över ebay från en butik, betalar med paypal, dom skickar sadeln och kvittot med ups hit till sverige. Vad ska jag göra mer? Eller ändra? Ska det skickas med ett annat bolag? Eller kanske kvittot och sadel var för sig? Eller hur menas?

:bow:

Jag vet faktiskt inte hur det funkar nu för tiden med privata och begagnade varor från ebay (liknande) och frakt från tredje land (icke EU-land). Globaliseringen är över oss, men jag tvivlar på att tullbestämmelserna har hunnit i kapp. Om du vet att det är UPS som kommer att transportera ditt paket, är faktiskt det bäst att du ringer och frågar dom. Antingen levererar dom paketet direkt hem till dig utan att tullen blir inblandad (vilket inte är troligt), eller så hamnar paketet på någon av deras tullager i Sverige och skall tullas in på det sätt jag beskrev…

Varan och fakturan skickas med samma transportör, där behöver du inte ändra på något.

Tänk på att du inte har någon chans att lämna tillbaka sadeln om den inte passar. Du har en större köpsäkerhet om du handlar från en svensk säljare där du har din köptrygghet.

Det har man väl om man tar omaket med att skicka tillbaka den! Iallafall där jag har kollat.
Dock är väl det lättaste att sälja den igen, och lägga på lite!

Du har fel, för det första så kostar det dig en förmögenhet att skicka tillbaka den och för det andra så tar dom inte emot den.

Ja att det kostar har jag inte sagt något annat men varför skulle dom inte ta emot den?

Därför att dom anser att du köpt sadeln och om det inte är något fel på den så är det din!! Svensk köpgaranti gäller inte i USA. Det är likadant om du köper en häst där. Är det fel på kusen så är det ditt problem, inte säljarens.

Ja men om dom ger återköpsgaranti så gör dom väl, eller? Ljuger dom då?
Jag pratar inte om nån svensk köpgaranti, utan om egna garantier som iallafall de sadelförsäljare jag har tittat närmare på har!
Givetvis är det inte värt att skicka tillbaka sadeln kontra sälja den för att den inte passar, vilket dom också vet, men dom vill ge bytesgaranti iallafall. Existerar inte detta menar du?

visa inte alla säljare har "Satisfaction guarantee" retur men som Kenneth säger för de flesta är det du köpt det så skulle du var nöjd innan du tar det från affären. Om det är inge fel på saken.

Om du handlar en sadel i USA så är dom noga med att du är nöjd med sadeln och att den håller vad den lovar när det gäller arbete, utförande och kvalitet. Därav deras garantier för en nöjd kund. Det är en helt annan sak och säga att sadeln är helt OK men den passar inte min häst, då är det ju ingenting som säljaren kan rå för. Köper du en sadel som är i perfekt skick med allt vad det innebär då är det ditt ansvar att se till att den passar. Om du säjer till den amerikanske säljaren att sadeln inte passar så säger han bara "pad it" dvs padda upp den så den passar.

Nej det klart, jag har ju inte pratat med alla säljare i USA men jag refererade bara till dom jag hade pratat med!
Dock skulle det aldrig falla mig in att skicka tillbaka en sadel om det inte var nåt fel på den, jag skulle sälja den här!

Jag köpte hem två sadlar med syfte att sälja den ena, slutade med att jag sålde båda för de passade inte riktigt min häst.

Tullade inte för någon av dem... har för mig att säljaren skrev ner priset på paketet! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka