Illaluktande fisar...

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har två kattungar hemma, går endast inne just nu pga kylan som råder. Varje gång de bajsar så sprider sig en enormt äckligt lukt i hela rummet där lådan står, lägger sig när de grävt ner det å sanden "tagit" hand om det, sen fiser de också lika äckligt, luktar i princip lika äckligt som när de bajsar.. Vad gör man åt problemt? De är nu 4 månader, och har fri tillgång på vatten och Iams kattunge torrfoder, samt att det får ganska lite blötfoder, pussis kattungeblötfoder ha de fått den senaste tiden, har fått mjau kattungeblötfoder någongång..
 
Sv: Illaluktande fisar...

Om du har uteslutit giardia, mask och andra parasiter så tror jag de kan vara iams eller blötmaten som orsakar problemet..då iams blev billigare fick alla mina katter dålig mage..
 
Sv: Illaluktande fisar...

Hur länge har du haft dem?

Mina senaste kattillskott som var ca 5 månader vid ankomst, fes så man nästan var tvungen att utrymma :p, den första tiden men har tack o lov slutat med det nu. Jag tror att det är obalans i magen som ger gaserna och kan tänka mig att det går över för dina oxå. Du kan hjälpa till lite på traven med nån form av pro/prebiotika.
 
Sv: Illaluktande fisar...

Det mest sannolika är att de får ett foder som inte passar dem. Byt. Giardia m fl parasiter brukar ge lös avföring och inte i första hand stinkande fisar.
 
Sv: Illaluktande fisar...

Tack för alla svar! Vilket är ett bra foder att ge till kattungar? Synd att vi köpte ganska mycket foder...men man vill ju att de små ska må bra!
 
Sv: Illaluktande fisar...

Tack för alla svar! Vilket är ett bra foder att ge till kattungar? Synd att vi köpte ganska mycket foder...men man vill ju att de små ska må bra!

Ett bra foder till kattungar, ja till alla katter, är blötmat :) Mjau exv. Torrfodersorter av bättre typ är Eukanuba, Orijen och Olivers.
Hur länge har de ätit av detta torrfoder?

TantEster: Kan det verkligen inte va så att magarna under en övergångsperiod kommit lite i obalans och att fisarna försvinner så småningom?
 
Sv: Illaluktande fisar...

Kanske ska börja ge dem mer blötmat och bara komplettera med torrfoder?

De har ätit detta i ca 4 veckor, på inrådan av en i djuraffären, det är ju en jättedjungel detta med foder...
 
Sv: Illaluktande fisar...

Mina katter är finfina i magen på Mjua burkmat (eller tetror, som de föredrar).
 
Sv: Illaluktande fisar...

Tycker jag låter som en jättebra idé!
Tyvärr är butikspersonal generellt sett inte speciellt kunniga i kattnäringslära.
 
Sv: Illaluktande fisar...

Kanske har de någon obalans i magen och blir hjälpta av probiotika? Det brukar jag ge mina emellanåt.
 
Sv: Illaluktande fisar...

okej, vart hittar du prebiotika??

samt, hur mycket burkmat bör jag ge per dag? är det ok att låta det stå framme? hur blir det sen på sommaren??
 
Sv: Illaluktande fisar...

okej, vart hittar du prebiotika??

samt, hur mycket burkmat bör jag ge per dag? är det ok att låta det stå framme? hur blir det sen på sommaren??

Prebiotika innehåller näring för de goda magbakterierna och finns i djuraffärer och på Apotek, tex Stomax (strös på maten), Diarsanyl (spruta i munnen). Sen finns det probiotika som innehåller goda magbakterier, tex ProKolin (spruta i munnen) och FortiFlora (strös på maten). Det är en smaksak vilket man använder.

Blötmat kan stå framme i 12 timmar i alla fall utan problem. På sommaren när det finns mycket flugor får man vara mer uppmärksam.
 
Sv: Illaluktande fisar...

låter som att de har svårt att smälta maten vilket absolut kan vara stressrelaterat om de brukar få gå ute - testa att koka torsk och blanda i maten. kokt vit fisk löser det mesta beträffande oroliga kattmagar
 
Sv: Illaluktande fisar...

Det kan vara värt att prova det där med torsk!

Sen har dem sen i helgen nu nästan bara fått blötmat, mjaus, men lukten finns fortfarande kvar, men nu är en av dem lös i magen, vilket jag trodde kunde hända, har någon tips på ett bra torrfoder, eftersom dem tydligen inte bara kan gå på blötfoder, ni får gärna skriva hur era katter blir i magen av det, vet att alla inte är samma men det kan ju vara värt att prova!
 
Sv: Illaluktande fisar...

Det kan ta en månad och mer innan tarmfloran har stabiliserat sig så att redan dra slutsatser av ett foder är för tidigt och det går inte att generalisera så med att säga att vissa inte kan äta bara blötmat. Foderbyte ska ske över flera veckor just för att maggen ska hinna med i svängarna om de inte är vana från början med många olika foder.
Bra torrfoder som jag skrev tidigare, är Eukanuba, Orijen och Olivers. Prebiotika eller probiotika är bra att ge för att hjälpa magarna på traven.

Kanske kan vara läge för en parasitkontroll oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Illaluktande fisar...

Okej, då ska försöka sansa mig och leta reda på tålamodet!

De är på avmaskningskur just nu, har en gång kvar på tisdag! Så mask har de ju haft, kanske finns någt kvar, det är väl säkert också något som på verkar..
 
Sv: Illaluktande fisar...

Vår kattdam äter inte blötfoder utan bara får det då och då som något extra smarrigt (hon får ju ändå en hel del från matbordet :o ) och torrfoder som alltid står framme, och hon har nog nästan aldrig fått diarré. Tycker för min del att det känns säkrast så här med mat rutinerna.
Fast det är nog olika från katt till katt :)
 
Sv: Illaluktande fisar...

Hade också detta problemet med mina katter, dom fes som fanken och det stank inte sommaräng. Men vi bytade torrfoder från Friskis till Mjau och det funkar verkligen jättebra för våra katter :D inget fisande längre :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har lagt märke till att min kattunge under de senaste veckan har haft illaluktande fisar. Det har hittills bara hänt två gånger med...
Svar
4
· Visningar
15 185
Senast: Asko
·
Katthälsa Halloj! Varnar för långt inlägg :) Tänkte höra om någon har liknande problem. Har en katthona på 7 månader, köpte henne när hon var 4...
Svar
3
· Visningar
1 002
I
Katthälsa Hejsan, Min katt Molly (Bondkatt på 1,5 år) fick sin första kull m kattungar i slutet av Maj, vi har två kattungar kvar av dom fyra hon...
Svar
5
· Visningar
1 080
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp