Illa behandlad

I

Innertavle

Hej, är ny här så jag kanske postar det här inlägget i fel forum. Jag vill bara ha lite hjälp med en liten tvist jag hamnat i.

Bakgrund
Jag köpte fyra stycken ridlektioner av ett företag (låter vara osagt vilket) som jag sedan gav bort till en förväntansfull person. Det hör till saken att det hela tagit lite tid, så jag köpte lektionerna för ungefär ett år sedan. Nåväl, sen efter en lektion så uppdagades vissa problem. Kortfattat kan säga att man som elev inte känner sig särskilt väl behandlad av detta företag och absolut inte vill återvända för resterande lektioner. Då tänkte jag att det hade varit bra om jag kunde avboka de tre resterande lektionerna och få tillbaka pengarna. Jag har alltså inga krav på återbetalning för den lektion som redan genomförts. Men icket!

Jag förstår inte detta, då det inte kostar något för företaget att ge tillbaka pengarna och strunta i dessa lektioner. Det är uppenbart att företaget i fråga inte har den uppfattningen att de gjort något fel, och alla kan vi väl vara av olika åsikt i olika frågor. Men, om de gått mig till mötes med det här hade de ju åtminstone visat att de bryr sig det minsta om sina kunder. Nu har de först och främst gett ett mycket dåligt intryck vad gäller sina ridlektioner, och sen vägrar de att tillmötesgå sina kunder.

Vad tycker ni? Är det jag som är helt ute och cyklar? Vad ska jag göra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Illa behandlad

Det är lättare att spekulera om vi får veta vad det var din vän inte var nöjd med....

Mvh Domino_s

Tack för snabbt svar!

Ok, en kort version.

1. Försenad instruktör
2. Nonchalant beteende
3. Allmänt, "du är inte välkommen för vi har viktigare saker att göra"-attityd
4. Djupa suckar och nedlåtande sätt då man inte omedelbart förstår vad all utrustning heter och vad den ska användas till. Jag menar, man har väl lektioner för att lära sig något?
5. När, efter första lektioner, de övriga tre lektionerna skulle bokas, viftades det bort med kommentaren att "det får du återkomma till hösten med. För nu ska vi bara ha ridlekis-verksamhet"

Det är svårt att i skrift förmedla hela bilden. Observera att jag inte vill ha någon ersättning för lektionen som redan genomförts. Bara de som återstår.

Senast ändrad av en moderator:

Generellt återbetalas aldrig presentkort. Särskilt inte när du använt delar av det. Att t ex handla för 25 % av presentkortets värde och få 75 % i handen (återbetalning/-lösen s a s) tror jag inte något företag accepterar.

Det är svårt också därför att DU som reklamerar (och har betalt tjänsten) inte är den som nyttjat tjänsten.

Personligen hade jag nog skrivit av pengarna, och varit noga med att INNAN kontrollera att det är ett företag jag vill utnyttja. Just för att det är hart när omöjligt att få tillbaka pengarna sedan.

Men är det inte som ett presentkort ungefär? Då får man ju aldrig pengarna tillbaka.

Edit: Lovisaleonora_ han före.

Tack för svaret, Lovisaelonora och Luen! Även om det var nedslående. Det är extra surt då man vill ge bort en positiv upplevelse till någon, och sen visar det sig bara bli skräp av alltihop. På något sätt känner man sig ansvarig för deras dåliga beteende.

Självklart förlorar företaget om de betalar tillbaka 3 lektioner, NÅGON vinst får man förmoda att lektionerna ger företaget?

Däremot funderar jag på vad som gäller når företaget tydligen inte är beredda att leverera tjänsten eftersom man för tillfället har en annan inriktning på verksamheten. Tydligen har man heller inte informerat om detta innan den första lektionen gavs. DET tycker jag skulle kunna vara anledning att ha rätt att kräva att man betalar tillbaka för de återstående lektionerna, om de inte gjort någon form av reservation när lektionerna såldes.

det håller jag med om!
här borde man kunna vända sig till en konsumentombudsman eller liknande för att få hjälp, då det kanske är vägen till att få tillbaka pengarna?
Man kan ju inte sälja presentkort som inte kan utnyttjas?

Jag läste i tidningen om ett presentkort som gällde på en affär, den affären hade gått i konkurs och bytt ägare flera gånger och nu var det någon ny ägare som inte ville ha med presentkortet att göra, men eftersom det inte stod något datum på presentkortet var affären tvungen att lösa in det.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det var så.

Så summa summarum på presentkort ska man alltid skriva in en tidsgräns för giltighet, kanske ett år eller ett halvår eller innan nyår. På ett års tid kan man lägga ned en verksamhet, typ sälja alla familje-ridskole-hästar och bara ha kvar shettisar. Det var kanske något sådant som hände här.

Ett år är ganska lång tid, men de borde ha satt en tidsgräns på giltigheten, vilket var en miss av företaget.

Kl

Men det är ju skillnad på att återlösa något och att reklamera något. Jag köpte tolv dyklektioner, men var så missnöjd efter den första att jag avbröt. Erbjöd mig betala för lektionen jag varit på, men ville ha tillbaka pengarna för övriga. Företaget vägrade med motiveringen att de inte kunde hjälpa att jag ångrade mig, men i mina ögon handlade det om en reklamation då de var otrevliga, nonchalanta och hade otroligt dåligt säkerhetstänk. En tjej på kursen knuffade de i med vikter och tuber i en bassäng så hon sjönk och de fick dyka i och hämta henne. De hade "glömt" säga till henne att man kunde blåsa upp västen så man flöt, tex.

Jag hotade att ta det vidare om jag inte fick reklamera produkten (deras tjänst) och de gav sig och betalade tillbaka pengarna.

Synd att du inte anmälde iaf, dykning är så pass riskfyllt om man gör fel att de borde fått näringsförbud när de tummar på säkerheten! :mad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka