illa behandlad av veterinärer

P

princesssdream

snälla någon vad ska jag göra. har en 7 årig vallack som jag precis fått veta har inflammationer i gaffelbanden. han har gått o haft ont till o från i ryggen sen förra året. (ägt han sen den 13 juli 2006) vi har varit på ett ställe 3 gånger med olika veterinärer. ingen har hittat något fel, ingen har kollat hans ben ordentligt fast jag bett dem. de sa att jag inbillade mig att han hade ont,och att min häst fejkade att han hade ont. fick ny tid i helsingborg, ca två veckor innan vi kom dit ringer den veterinär som va haft sist, för att kolla hur det gått, sen blir hon sur när jag berättar att jag ska till helsingborg, o säger nått i stil med att du vet väl att han är friskförklarad på pappret..och att det var slöseri med tid att åka dit. väl där är hästen halt på båda bakbenen. troligtvis har han något i ryggen och i nacken också. detta har tre veterinärer missat.den 3 maj ska vi tillbaka för att kolla rygg, nacke och ben.. både jag o min häst har mått fruktansvärt dåligt av det här, och hans chanser är nu inte så goda. är det någon som vet vad jag skagöranu, kan man anmäla det till någon, eller vad ska jag göra.

Sv: illa behandlad av veterinärer

När det är sjukdomar som inte har så klar symtom är det ofta så att veterinärer har svårt att hitta felet på hästen. Vet flera hästar som ryttaren märkt det är ngt fel på, men veterinären har letat och letat, men inte hittat ngt fel. Hästen fungerar inte, visar synbart obehag, men inget fel hittas = hästen är "på papperet" frisk.

De hästar jag känner till där veterinär inte hittat ngt fel har ägarna kollat med annan veterinär. Det är ju så att olika veterinärer är bra på olika saker! Till slut har felet hittats, och hästen har kunnat få den behandling den behöver, och sedan har den blivit frisk.

Så det du gjorde tycker jag var helt ok, dvs att du lät en annan veterinär titta på hästen.
Men jag tror inte att veterinärer med vilje väljer att missa fel på en häst. Men hästar är i många fall svåra att diagnosticera, det finns många leder och många muskler att leta bland för att hitta felet!
Dessutom är det ju så att det inte ens är säkert att det fel veterinären hittar är själva grundfelet. Tex så kan ju upprepade inflammationer i leder i framkotorna vara ryggont, då är ju ryggen det egentliga felet.

Lycka till med din häst i allafall, och hoppas den kryar på sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka