Ihopsläpp häst & ko?

Smulan75

Trådstartare
Jag har en liten fundering på att släppa ihop mina hästar med kor, mest för att vänja dem då den stora hästen är lite korädd.

Är det någon som gjort detta och kan berätta hur man gått tillväga och om det gick bra?

Tex är det någon skillnad vilka "kor" man släpper med, kalvflock? äldre kor osv?
Hur ska man gå tillväga? hästarna först i hagen eller vice versa?
Någon tanke om sammansättningen av flocken dvs antal hästar vs antal kor? Jag antar att det är bra om man har några hästar som är lite mer Coola om man samtidigt har en korädd häst :)
Hagen är en större gräshage med gott om mat, lite svagt kuperad.

Jag vet för länge sen så hämtade jag en foderhäst som gick i en flock med kor och den hade blivit flockledare så det hade gått bra :)

Eller är det helt att avråda? Alla råd och tips är välkomna.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Har redan kor på ena sidan av hagen. så hon står och tittar på dem men håller sig mest i andra delen - dvs så långt bort det går.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Ja tycker du kan släppa ihop hästarna med korna. De är ju inte helt främmande för varandra. Känner en som släppte ihop sina två hästar med 5 kor. Det gick alldeles utmärkt. Ena hästen höll avstånd ett tag men sedan kunde man se de stå o äta tillsammans o hästarna började till och med "vakta" korna. De turades om att hålla utkik efter faror osv :)
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Min gamla Madam var korädd och ensamvarg och ville inte gå ihop med andra hästar. Henne släppte vi in i en jättehage där det gick ett blandat kogäng med både kossor, kalvar och avelstjur och det tog inte lång stund innan hon vaktade "nötterna" när dom sov, och avelstjuren vaktade henne och dom andra där hon låg utslagen i kalvflocken och gärna med nån kossa som huvudkudde. :)

Madam och tjuren blev förresten bästisar och kliade varandra lite då och då, och var aldrig långt från varann.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

När jag bodde på landet så gick mina båda hästar med 35-40 kor och det funkade fint!
Inte när tjuren skulle vara i hagen av uppenbara skäl.
Hästarna brydde sig inte alls om korna och vise versa.

Så släpp du ihop dom men det vore väl en bra idé att låta dom gå i hagarna bredvid varandra någon vecka för att se så den rädda hästen får vänja sig lite.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Jag kommer aldrig mer att släppa ihop korädd häst hos kor igen..

De gick hage/hage från början och sedan fick vi idén om att släppa dem tillsammans..Det hela slutade med att korädda hästen gick till attack och det hade kunnat sluta riktigt illa! Som tur var tog korna förnuftet till fånga i alla fall och flydde fältet genom att hoppa över stängslet..som var 1.50 högt..

Har dem horn skulle jag inte ens tänka tanken.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Det är ju sånt som känns lite riskfyllt, om det blir en konflikt så talar inte kor och hästar riktigt samma språk....
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Ja någon vacker syn var det inte..jag är evigt glad att korna inte mötte upp (stor köttras). Men hästen skulle till sitt liv försvara sin flock mot de farliga korna för att han var så rädd för dem..och det gick han minst sagt in för.
Prata samma språk gör dem inte..kor är på något vis väldigt tröga och en situation kan bli riktigt missuppfattad.
En ko förvarnar inte heller på samma sätt som hästar gör mellan varandra..

Så det vill jag verkligen varna för, att det kan inträffa ifall hästen känner sig tillräckligt rädd eller hotad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Är hästen rädd för kor på avstånd hade jag aldrig tänkt tanken .

En häst som inte uppvisar skräck på håll eller nära i angränsande hage brukar funka jättebra . Inga långa horn på korna oavsett ngnsin .
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Har redan kor på ena sidan av hagen. så hon står och tittar på dem men håller sig mest i andra delen - dvs så långt bort det går.

Fast om hon får gå bredvid dom så kommer hon förmodligen att vänja sig och successivt gå närmare. Kor och häst kan fungera bra men är din häst rädd så är det nog dumt att släppa ihop dom. Kan mycket väl sluta i katastrof och kalabalik. Det bästa sättet att vänja hästen vid kor är att ha dom bredvid varandra och det har du ju nu, fungerar det inte bra eller måste du byta hage?
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

låt hästen gå bredvid korna tills den slappnar av mer i hagen och vågar röra sig mer mot korna självmant. när den går avslappnat i delen bort mot korna utan att bry sig ett jota om dem så kan det nog vara ok att släppa ihop dem. men är den rädd även på håll och den vägrar redan nu att gå nära så hade jag hållit dem åtskilja.
min häst klarar av att ha kor på max en åkers avstånd, kommer dom lite närmare så är det vandrande och frustande fram och tillbaka, kommer de ännu närmare så är det trav/galopp fram och tillbaka i full fart så svetten rinner. kommer de alldeles inpå så är det sken runt runt i hagen och några försök att spränga stängslet. och vips så är 5 års ko träning till intet, jag är nöjd med att hon klarar av att ha korna lite lite närmre år för år. jag behöver inte gå förbi dem så varför utmana ödet? min går ibland när vi rider självmant längre mot korna, avslappnat och ställer sig och tittar/frustar lite, sen ber jag henne gå en 2m till och sen vänder vi hem, avslappnat och lugnt. det ska ske på hennes villkor och hon får ta det i den takt hon vill. jag vill inte förstöra henne med att påtvinga ett möte med kossorna.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Klokt.

Här vill jag också tillägga att hästens rädsla för kor bara förstärktes, det var inte det vi hade hoppats på men så blev det.

Idag får man pressa honom förbi kohagar och hjärtat bara bultar genom hela kroppen, redan när han känner lukten av kogårdar för övrigt. Han minns dagen han försvarade sig själv och de andra hästarna för sitt liv mot dessa hemska kor...Givetvis har detta gjort att vissa ridvägar inte går att nyttja sommartid eftersom att det inte är roligt att tvinga en så rädd häst till något så vi undviker kor i stället numera och det har inte blivit bättre med mer träning..utan vi får glatt acceptera hur det är/blev.

Kortet på min bild btw är från när vi höll på att träna på kor och det är det närmsta han kom en ko då och det kommer aldrig att hända igen..så det var verkligen bortkastad träning som man idag ångrar bittert minst sagt.
Vissa rädslor får man bara acceptera och jag kommer aldrig mer tänka tanken "de vänjer sig"!
 
Senast ändrad:
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Vi har kor, hästar och även får ihop utan problem, men vi har stooora hagar. Riskerna är till största delen inte för hästarna utan för korna. För det finns hästar som kan få för sig att jaga/leka med korna och då hetsa ihjäl dom. Skador på andra hållet är mycket ovanliga för hästar är ju flyktdjur vilket inte kor är. Så om det händer något kan räkna det som en ren olycka.

Så det man får vara observant på vid ihop släpp är hästarna och om någon visar tendens till börja springa efter korna måste man avbryta med en gång. En sådan häst ska och kan inte gå ihop med kor.
 
Sv: Ihopsläpp häst & ko?

Vi har haft hästar, kor och får ihop i samma hage utan problem, de bryr sig inte särskilt mycket om varandra. Stor hage dock, ca 10 ha, så det går att komma undan om de vill. Det var dock en häst som inte gick att ha i den hagen, han jagade och anföll korna och fåren, attackerade ett får så att det höll på att gå riktigt illa för fåret faktiskt. Han fick flytta till mindre hage med bara hästar på en gång. Men annars har varken kor får eller hästar brytt sig nämnvärt om de andra raserna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp