K

knasenknas

fick inte något direkt svar föra gången jag skrev ett inlägg så nu frågar jga igen, vad rekomendera ni att använda till gallor:

kyllera eller kylgele?
och varför?

:confused:

Sv: igen!!!

Jag använder inte kylande på gallor, såvida det inte verkar vara något tillfälligt som uppkommit vid slag/vrickning eller liknande (isåfall använder jag kylgele).
Har hästarna "vanliga" gallor (gallor som kommer av träning, att de står mkt still, foder eller va det nu kan vara) så lindar jag benen på natten vilket brukar ge ett positivt resultat. avänder mig ofta av "B on T"-paddar under lindorna, ger en värmande effekt, ökar blodcirkulation & gallorna försvinner nästan helt... :)
MVH

Med allt linimentande och lindande gäller det ju att veta vad det är man försöker lösa med åtgärden och vad man vill ha för resultat.

Kyllera eller kylbalsam använder du för att kyla vävnaden, för att minska risken för blödningar i eventuella småskador i t ex senor. Kylan minskar inflammation och irritation. Alltså kyler man alltid EFTER arbetet och inte innan. Kallt vatten och kyldamasker ger samma resultat.

Värme ökar blodcirkulationen och lymfcirkulationen och minskar därför gallor som blir mindre när hästen rör på sig. De kan alltså vara bra som komplement om hästen inte får arbetas eller om den fyller i benen på vilodagar. Du kan värma med back och track produkter, massage, värmande liniment mm.

Gamla huskurer är omväxlande värme och kyla på gallor. Först kyla för att minska inflammation och irritation och sedan värma för att öka blodcirkulationen. Det finns liniment som har den effekten att först kyla, sedan värma. Du kan nå samma resultat genom att först kyla och sedan använda back on track eller ett värmande liniment.

Generellt tycker jag att bättre kunskaper är det bästa knepet mot alla gallor. Man måste förstå vad som är problemet innan man kan välja vad man ska göra åt det.

mvh
Lejonelle

Gamla huskurer är omväxlande värme och kyla på gallor. Först kyla för att minska inflammation och irritation och sedan värma för att öka blodcirkulationen. Det finns liniment som har den effekten att först kyla, sedan värma. Du kan nå samma resultat genom att först kyla och sedan använda back on track eller ett värmande liniment.

Men med kyllera, blir det ju först kylande å sedan värmande om man lindar runt det? alltså borde det fungera????

Ja, just det. Personligen tycker jag kyllera är ganska trevligt. Lätt att arbeta med och sitter kvar bra.
mvh
Lejonelle

Man kan kyla direkt efter en hårdare ansträngning och med is då i högst 20 minuter eller använda kyllera eller t.ex. isbalsam. Isbalsam får aldrig övertäckas. Kyllera kan man täcka med tidningpapper och sedan fleecelindor. Då kyler det först för att sedan bli ett varmt omslag.
Just så skall man göra för att försöka förhindra gallor och skador från ansträngning. Kyla i akutskedet för att stoppa småblödningar och sedan värma för att starta upp blodcirkulation och läkning.
På gallor bara så där i största allmänhet så kan det vara bra att linda benen så de blir varma om natten om hästen står inne. Dock är alltid lindning en risk om man lindar för hårt. Det bästa mot gallor är att hästen får röra på sig mycket i stor hage. Vara ute så mycket som möjligt och då kanske få ha varma ben (fleecelindor med padd under) under natten i stallet.
Hälsning Maja

Precis som du skriver får ej Isbalsam övertäckas.
Hur länge måste man vänta innan man får täcka över? Någon som vet?

Vill alltid kyla efter hårdare pass och tycker då det är enklast att använda typ Isbalsam. Vill sedan linda till natten med BoT eller vanliga paddar. Räcker det med att vänta 3-4 timmar innan man lindar?

Jag använder inget av det. Tycker bättre om magneter...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 082
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix